M
Är det rimligt att kunna köpa loss en bit mark ute i "skogen" från kommunen. Dvs mark som inte är ansluten till något befintligt planlagtområde. Vitsen är att kunna hitta relativt billig mark som inte har någon översyn från grannar i närheten.

Var inne på kommunens hemsida och det finns ju tomtköer, men den är enbart till tomter i planerade bebyggda (eller kommer bli) områden vilket vi inte är intresserade av. Var inne på lantmäteriet.se och där hittade jag ingen vettig information. Däremot på http://raa.se går det att se alla fastighetsindelningar, men utan fastighetsnamn/nr. Frågan är om det går att uttyda vad som är privat ägt eller kommunägt.

karta.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Titta i mitten vid Vårdinge, där syns en stor plätt som inte verkar ha mindre indelningar. Innebär det kommunägt? Till vänster syns ju tydligt själva samhället Vårdinge, men utanför de mindre tomterna - vem äger det.
 
Det går inte att se på kartan om det är privatägd eller kommunal mark.Men det är offentliga uppgifter så gå in på lantmäteriet så hjälper dom dig.

Tror nog att det är lättare att få köpa tomt om det är privat markägare.
 
Antagligen vill inte kommunen sälja tomter långt ut i skogen eftersom de sen bli ansvariga för skolskjuts osv.
 
Krux är ju vatten avlopp el tillgänglighet väg osv så utveckla orsaken varför du söker detta. En större tomtägare kan ju stycka ut tomter för eget bruk och sedan avyttra dom om servitut uppfylls som tillgång med väg till tomt mm.
Går att utveckla om du skriver mera fakta om tanken din.
Ska det vara torftigt och jordnära ser jag inga stora bekymmer. Läs ingen el , torrdass ,solfångare , brunn helst med självfall dvs högre upp än byggnaden.
 
https://kartor.eniro.se/ kan du se tomtgränser och fastighetsbeteckningar. Sen frågar du lantmäteriet vem som äger den.
Men med 99% sannolikhet är en skogsfastighet mitt i skogen privatägd. antingen av en privatperson eller ett skogsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.