Hej till alla experter,

Dags att måla om våtrumsrören pga korrosion (första gången i livet). Röret ser ut så här (se bilden)

Jag kommer att göra rent och förbehandla röret först enligt instruktionerna:
https://www.dinbyggare.se/mala-element-och-ror/

Min fråga är den följande: Måste jag använda metallgrund först och sen metallfärg eller får man använda bara Hammarlack (Hammerite)? Kan man använda först Hammerite metallgrund och sen måla om med Hammarlack metallfärg eller är det onödvändigt?

Tack!
 
  • Korroderat vitmålat rör mot kakelvägg med flagande färg och synliga rostfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att det funkar med hammarlack även om jag aldrig hört någon som använt det på VVS. Ps, Hammarlack går inte att måla om utan att slipa ner det.
Jag hade definitivt använt metallgrund och elementfärg.
 
  • Gilla
apotax
  • Laddar…
Elementfärgen ska inte gulna av värmen (även om den faktiskt gör det :thinking:) Ev att metallfärgen gulnar fortare?
 
Om det är kopparrör behöver du grunda med en lösnigsmedelbaserad grund innan du målar med vattenbaserad färg annars blir röret grönt gäller även elementfärg.Går lika bra med vanlig vattenbaserad snickerifärg gulnar inte
 
Oljebaserad lackfärg gulnar alltid
 
Ingen färg är vattenbaserad. Det intressanta måste väl vara vad färgen består av, inte vad som bär den i vått tillstånd.
 
Lite slarvigt uttryck kanske men vi målare brukar kalla akrylat o latexfärger så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.