Hej!

Är totalt oerfaren vad gäller att äga ett hus och vore tacksam för lite hjälp.
Tittat på ett hus där det står följande:
Uppvärmning - vattenburen el och luftvärmepump
Uppvärmning 17 tkr per år
Elförbrukning 12000 kWh
Detta baserat på 1 person och boarea 140 kvm. Huset byggt -79.

Kan nån vänlig själ hjälpa med att förstå hur mycket en familj med 4 pers skulle behöva betala per månad för uppvärmning och el baserat på info ovan? Försöker räkna ut vad driftkostnad egentligen blir vid köp av detta hus.

Är uppvärmning enligt ovan överlag bra? Vad bör man tänka på vid köp av hus med följande uppvärmning? Vad kan behövs bytas/renoveras?

Tusen tack på förhand för svar.
 
Tyvärr är det närmast helt omöjligt att svara på, mycket beror på hur man lever, hur länge och varmt man duschar osv.

Svårt att veta hur de räknat, eftersom det är elvärme och man uppger elförbrukning och värmeförbrukning separat. I olika enheter dessutom. Har man separat elmätare för värmen?

12000 KWh enbart hushållsel låter mycket, för att driva kök, ventilation och apparater för en person.

17000kr för värmen låter inte orimligt beroende på var i landet huset ligger.

Jag har 155kvm relativt välisolerat hus i Skåne, fem personer och drar 12-13000 KWh/år inkl vattenburen elvärme och varmvatten.

Se om du kan få tag i totala elförbrukningen/år de senaste åren.
 
Ett väldigt grovt överslag på ett sådant hus och fyra personer.
Jag gissar på minst 30.000kr/år i total elkostnad. Räkna grovt på 3000kr/månad i kostnad för strömmen.
 
Enkelt att sänka kostanden för Uppvärmning och varmvatten i en investering i en luft-vatten eller bergvärmepump.
Budgetera med 150kkr för en bra fungerande lösning. Då borde du kunna sänka kostnaden för ström med närmare 50%.
 
F fredrik.johansson skrev:
Jag har 155kvm relativt välisolerat hus i Skåne, fem personer och drar 12-13000 KWh/år inkl vattenburen elvärme och varmvatten.

Se om du kan få tag i totala elförbrukningen/år de senaste åren.
Tack för svar. Kan då angivna 12000 kwh/år vara rimligt för både hushållsel och värme (baserat på 1 person)? Huset är i Örebro trakten. Kan det vara så att det landar på typ 16000 om man är 4? Vad betalar ni då totalt för el per månad vid den förbrukning ni har?
 
Det kan vara rimligt, men omöjligt att svara säkert på.
Tänk på att elräkningarna inte är jämnt fördelade över året. På vintern går det mycket ström och då blir det dyrare.
 
Varmvatten brukar man räkna ca 4500 kWh/år för en familj så det ökar då med ca 3400 kWh/år med en elpanna. Hushålls-el antar man 5000 kWh/år för en familj och det bör öka med ca 2000 kWh/år jämfört med en person. Kanske vissa rum nu värmts upp mindre så det tillkommer lite där också. Man bör nog räkna med att el-förbrukningen kan öka med åtminstone ca 6000 kWh tycker jag. Har sett sammanlagt kWh-pris mellan 1,25 och 1,36 kr/kWh men det kan man ta reda på hos den som äger elnätet i kommunen.
 
J Josth skrev:
Varmvatten brukar man räkna ca 4500 kWh/år för en familj så det ökar då med ca 3400 kWh/år med en elpanna. Hushålls-el antar man 5000 kWh/år för en familj och det bör öka med ca 2000 kWh/år jämfört med en person. Kanske vissa rum nu värmts upp mindre så det tillkommer lite där också. Man bör nog räkna med att el-förbrukningen kan öka med åtminstone ca 6000 kWh tycker jag. Har sett sammanlagt kWh-pris mellan 1,25 och 1,36 kr/kWh men det kan man ta reda på hos den som äger elnätet i kommunen.
Så om det är angivet 12000 för en person så kan vi räkna med ca 18000 inkl uppvärmning, eller typ Max 20000 kWh per år inkl uppvärmning?
 
Ja kring 18.000 kWh/år tror jag. Sedan kan man skaffa luftvattenvärmepump eller bergvärme för att få ner förbrukningen men det tar många år att tjäna igen investeringen. En luftluftvärmepump som redan finns ger en ganska stor besparing för en relativt låg investering.
 
Tusen tack för alla svar! Det var nu mycket enklare att räkna fram ungefärlig driftkostnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.