Känner mig alltid så ung i sinnet då jag läser sånt här.

Jag har nog inte köpt en elpryl i butik på 12 år.
Med alla straffskatter i Sverige blir mer och mer köpt från tyska och danska butiker sen ett år tillbaka.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
MrJay
Appendix Appendix skrev:
Känner mig alltid så ung i sinnet då jag läser sånt här.

Jag har nog inte köpt en elpryl i butik på 12 år.
Med alla straffskatter i Sverige blir mer och mer köpt från tyska och danska butiker sen ett år tillbaka.
Vissa saker är dock Elgiganten billigare på än proshop, computersalg eller Amazon när de har kampanjer - då blir det en tripp till lokala butiken ;)
 
S
MrJay MrJay skrev:
Vissa saker är dock Elgiganten billigare på än proshop, computersalg eller Amazon när de har kampanjer - då blir det en tripp till lokala butiken ;)
Misstänker att undersökningen gäller elinstallationsprodukter snarare än hemelektronik. Ett par hörlurar är ofta ganska säkra, men det gäller nog inte alltid jordfelsbrytare från kina. :rofl:
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Vissa saker är dock Elgiganten billigare på än proshop, computersalg eller Amazon när de har kampanjer - då blir det en tripp till lokala butiken ;)
Elgiganten har ju rätt bra webb med fri frakt. Så i de fall de är billigare så blir det webben ändp

Men på tunga saker (där miljöpartistskatten slår fullt ut) är det oftast 500 kr billigare från Danmark/tyskland.
 
D
Men även om en butik är billigare så kan ju vara bra man får hjälp om blir problem med varan.
Senaste köpte jag tv hos elgiganten när jag hör av mig till kundtjänst så får jag svar som direkt bryter mot konsumentlagen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Som privatperson köper man väl sällan sådana mängder med elinstallationsmateriel att det blir en jättevinst med näthandel. Frakten äter upp prisskillnaden vid småbeställningar. Dessutom kommer jag ofta på vad jag behöver när jag behöver det. Då orkar jag inte vänta på leverans till efter helgen, även om man sparar en hundring.
 
Appendix Appendix skrev:
med fri frakt
Det finns ingen fri frakt. Vem tror du betalar frakten? Regeringen? Gud? Kina?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Om man behöver reklamera varan så är det mycket bekvämt att bara gå in med den i butiken och få en ny omedelbart.

Det är även kul att se varan IRL innan man betalar för den.

Därför gillar jag att handla prylar i fysiska butiker.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Q
Främsta anledningen att jag inte köper elektronik online är att jag vill ha varan direkt.

De flesta nätbutiker har blivit så långsamma på att leverera, det är inte transporten som tar lång tid utan det är att butiken tar 3-4 dagar på sig innan de skickar den.
 
Oj. Jag handlar sällan i butik. Näthandel är enligt mig oerhört smidigt. Frakten (om det blir någon) är försumbar. Det är inte heller gratis att ta sig till fysiska butiker (för de flesta iaf).

Nu har jag inget skrikande behov av att känna på saker och ting innan en beställning läggs. Hade jag haft det så kanske det hade sett annorlunda ut.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Jag uppfattar det som att artikeln handlar om byggvaror och inte hemelektronik. Alltså instalkationsmateriel och inte Tv apparater.

Jag köpte nyligen några buntband online. Billigt (även med frakten på 19 kr, jag kan inte ta mig gratis till byggvaruhuset) och låg i brevlådan nästa dag.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns ingen fri frakt. Vem tror du betalar frakten? Regeringen? Gud? Kina?
Jag såklart. Genom priset på varan :)
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Om man behöver reklamera varan så är det mycket bekvämt att bara gå in med den i butiken och få en ny omedelbart.

Det är även kul att se varan IRL innan man betalar för den.

Därför gillar jag att handla prylar i fysiska butiker.
Min känsla är att det är mer diskussion vid reklamation via fysiska butiker än via e-handel. Lustigt nog. Då fysiska butikens USP borde vara just bättre kundservice.
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Det är dessa produkter som avses. Alltså även tv, mixer, mobilladdare med mera.

Statistikdiagram som visar typer av köpta elektriska produkter efter kön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.