På konsumentens sida
· 3 066 inlägg
De flesta väljer att åka till en butik när de ska köpa elektriska produkter visar en undersökning från Elsäkerhetsverket.
Du kan läsa artikeln här: Många köper fortfarande elprylar i fysisk butik
Du kan läsa artikeln här: Många köper fortfarande elprylar i fysisk butik
Känner mig alltid så ung i sinnet då jag läser sånt här.
Jag har nog inte köpt en elpryl i butik på 12 år.
Med alla straffskatter i Sverige blir mer och mer köpt från tyska och danska butiker sen ett år tillbaka.
Jag har nog inte köpt en elpryl i butik på 12 år.
Med alla straffskatter i Sverige blir mer och mer köpt från tyska och danska butiker sen ett år tillbaka.
Vissa saker är dock Elgiganten billigare på än proshop, computersalg eller Amazon när de har kampanjer - då blir det en tripp till lokala butikenAppendix skrev:
Misstänker att undersökningen gäller elinstallationsprodukter snarare än hemelektronik. Ett par hörlurar är ofta ganska säkra, men det gäller nog inte alltid jordfelsbrytare från kina.MrJay skrev:
Elgiganten har ju rätt bra webb med fri frakt. Så i de fall de är billigare så blir det webben ändpMrJay skrev:
Men på tunga saker (där miljöpartistskatten slår fullt ut) är det oftast 500 kr billigare från Danmark/tyskland.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Men även om en butik är billigare så kan ju vara bra man får hjälp om blir problem med varan.
Senaste köpte jag tv hos elgiganten när jag hör av mig till kundtjänst så får jag svar som direkt bryter mot konsumentlagen.
Senaste köpte jag tv hos elgiganten när jag hör av mig till kundtjänst så får jag svar som direkt bryter mot konsumentlagen.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Som privatperson köper man väl sällan sådana mängder med elinstallationsmateriel att det blir en jättevinst med näthandel. Frakten äter upp prisskillnaden vid småbeställningar. Dessutom kommer jag ofta på vad jag behöver när jag behöver det. Då orkar jag inte vänta på leverans till efter helgen, även om man sparar en hundring.
Medlem
· Blekinge
· 10 218 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Om man behöver reklamera varan så är det mycket bekvämt att bara gå in med den i butiken och få en ny omedelbart.
Det är även kul att se varan IRL innan man betalar för den.
Därför gillar jag att handla prylar i fysiska butiker.
Det är även kul att se varan IRL innan man betalar för den.
Därför gillar jag att handla prylar i fysiska butiker.
Främsta anledningen att jag inte köper elektronik online är att jag vill ha varan direkt.
De flesta nätbutiker har blivit så långsamma på att leverera, det är inte transporten som tar lång tid utan det är att butiken tar 3-4 dagar på sig innan de skickar den.
De flesta nätbutiker har blivit så långsamma på att leverera, det är inte transporten som tar lång tid utan det är att butiken tar 3-4 dagar på sig innan de skickar den.
Oj. Jag handlar sällan i butik. Näthandel är enligt mig oerhört smidigt. Frakten (om det blir någon) är försumbar. Det är inte heller gratis att ta sig till fysiska butiker (för de flesta iaf).
Nu har jag inget skrikande behov av att känna på saker och ting innan en beställning läggs. Hade jag haft det så kanske det hade sett annorlunda ut.
Nu har jag inget skrikande behov av att känna på saker och ting innan en beställning läggs. Hade jag haft det så kanske det hade sett annorlunda ut.
Jag uppfattar det som att artikeln handlar om byggvaror och inte hemelektronik. Alltså instalkationsmateriel och inte Tv apparater.
Jag köpte nyligen några buntband online. Billigt (även med frakten på 19 kr, jag kan inte ta mig gratis till byggvaruhuset) och låg i brevlådan nästa dag.
Jag köpte nyligen några buntband online. Billigt (även med frakten på 19 kr, jag kan inte ta mig gratis till byggvaruhuset) och låg i brevlådan nästa dag.
Min känsla är att det är mer diskussion vid reklamation via fysiska butiker än via e-handel. Lustigt nog. Då fysiska butikens USP borde vara just bättre kundservice.Hyltran från Veglemyren skrev: