Hej!

Jag har förstått att tillverkarna inte rekommenderar parkettgolv i rum som inte värms upp under vintern, men har någon av er testat?

De golv som rekommenderas för uterum - och som därmed klarar kyla - är både dyra och inte särskilt snygga. Jag har sett att en del här har lagt laminatgolv som har klarat vintern utan uppvärmning, men jag är inte så förtjust i laminat. Jag funderar på att chansa med att lägga in ett billigt parkettgolv, kanske något i stil med https://www.bauhaus.se/parkettgolv-tarkett-ek-aspo-3-stav-13x194x2281-5g Det är ett litet rum, 10 m2, som är vinterbonat, men som inte värms upp under vintern.

Är det en dålig idé? Har ni några andra tips på golv som skulle funka och inte kännas alltför plastiga? Jag är novis när det kommer till golv, så alla tips tas tacksamt emot.
 
Vad har ni för golv i intilliggande rum ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har ni för golv i intilliggande rum ?
Det är ett separat rum som har en plastmatta nu. Övriga rum i andra byggnader har också plastmatta förutom ett som har golvplank.
 
Ok. Massivt furugolv kanske passar? Prisvärt och snyggt. Vad har ni för undergolv ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Massivt furugolv kanske passar? Prisvärt och snyggt. Vad har ni för undergolv ?
Tack för tips! Klarar massivt golv kylan bättre än parkett? Under plastmattan ligger spånskivor.
 
Jag tror det iaf, beprövat kort sedan 200 år eller så :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror det iaf, beprövat kort sedan 200 år eller så :)
Haha, ja, att det funkar förstår jag - men du tror inte att parkett funkar också?
 
Mindre risk med massivt golv och snyggare...
 
MrJay MrJay skrev:
Sök och du skall finna..
[länk]
Tack! Sista inlägget i den tråden verkade hoppingivande!
 
För att uppdatera har jag i sommar lagt parkettgolv och linoleumgolv. Jag får återkomma efter vintern med en uppdatering kring hur de har klarat sig.
 
R Richard M skrev:
För att uppdatera har jag i sommar lagt parkettgolv och linoleumgolv. Jag får återkomma efter vintern med en uppdatering kring hur de har klarat sig.
Bara som en parantes här eftersom du redan lagt golven. Det är inte kylan i sig som gör att det ej rekommenderas. Det är den höga luftfuktigheten som kommer av att du ej värmer upp som är boven i dramat. Hög RH -> stor expansion hos träet.

Har du bara lämnat rejält med expansionsutrymme så kommer det fungera bra.
 
  • Gilla
Richard M
  • Laddar…
Tack för informationen! Jag har lämnat rejält med utrymme och det är ganska små rum, så jag hoppas att det går bra.
 
Liten uppdatering efter första vintern: både parkettgolvet och linoleumgolvet har klarat vintern fint.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hej du!
Har det fortsatt fungerar bra med bägge golven?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.