S
A Aprikos skrev:
Vad menar du med rör ur golvet?
Menar du rören till avloppet under WC-stolen så har jag ingen aning, aldrig kollar under
Ja precis, avloppsröret. Allt annat i bilden ser ju hyffsatt nytt ut så då är troligtvis röret bytt.
 
S SvanteC skrev:
Ja precis, avloppsröret. Allt annat i bilden ser ju hyffsatt nytt ut så då är troligtvis röret bytt.
Ingen aning.
Vet att förra ägarna hade en vattenläcka för några år sen och bytte en del.
Hur avloppsröret ser ut vet jag ej, har aldrig kollat under WC stolen.

Måste jag lossa den och kolla under för att vara säker?
Hur lossar jag den ens? Ser ut som den sitter med bultar som ser runda ut
 
Men igen då.
Man kan omöjligt köpa en ny WC-stol man vet passar utan att skruva loss och kolla rören under innan?
 
S
A Aprikos skrev:
Men igen då.
Man kan omöjligt köpa en ny WC-stol man vet passar utan att skruva loss och kolla rören under innan?
Jag är blott en amatör men mig veterligen är de så. Troligtvis har du inte gamla tjocka gjutjärnsrör dock?

De finns ju modeller som passar till båda, de är bara mer öppna där bak så att säga, ingen porslin som döljer å är ivägen
 
S SvanteC skrev:
Jag är blott en amatör men mig veterligen är de så. Troligtvis har du inte gamla tjocka gjutjärnsrör dock?

De finns ju modeller som passar till båda, de är bara mer öppna där bak så att säga, ingen porslin som döljer å är ivägen
Nej jag lär väl förmodligen inte ha gjutjärnsrör nej.
Finns det ngn modell man kan köpa och på förväg kanske vara säg 90% säker på att det funkar?
 
Om det är relativt nyrenoverat, så kan du troligen förutsätta att du har standardavstånd för röret. Du har troligen ett uttag på baksidan av stolen där du kan få in hanen eller några fingrar och komma åt avloppsröret. Porslinet vi ser ör bara ett hölje, röret sitter innanför det.

Men du kan nog räkna med att vilken standardstorleken som helst fungerar. Köp av känt märke, som Ifö, Gustavsberg, Ido. Skippa design märken som framförallt gör badrumsmöbler.
 
T tergo skrev:
köp en stol där baksidan på cisternen och baksida på avloppet linjerar med varandra

likt denna [länk]
T tergo skrev:
köp en stol där baksidan på cisternen och baksida på avloppet linjerar med varandra

likt denna [länk]
T tergo skrev:
köp en stol där baksidan på cisternen och baksida på avloppet linjerar med varandra

likt denna [länk]

Okej.
Så ni tror denna från Gustavsberg är ett säkrare kort än Ido Gloss?
Kommer inte vara i stugan innan monteringen ska göras så blir lite av en chansning.

https://www.byggmax.se/toalett-fristående-ido-gloss-vit-p06404

https://www.bauhaus.se/toalett-gust...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt
 
Ido gloss marknadsförs som en fritidstoalett i vissa butiker. Den är mindre än en vanlig toalett och har lägre sitthöjd. Jag hade kört på gustavsbergaren!
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Ido gloss marknadsförs som en fritidstoalett i vissa butiker. Den är mindre än en vanlig toalett och har lägre sitthöjd. Jag hade kört på gustavsbergaren!
Okej det var en bra poäng!
Då blir den ingen Ido Gloss då.

lutar åt att jag köper en Gustavsberg då och chansar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.