Vi har precis byggt ett hus som vi nu skall fixa tv-antenn till. Det finns antennuttag och tomrör dragna dit uppifrån vinden. Förutom antennen skall vi installera en parabol.

Någon som vet ungefärlig kostnad?

Tacksam för svar ::)
 
Hej,

En bra antenn kostar ca 500 kr. I mitt fall behöver jag två (Danmark och Sverige) Kabel kostar ca 4 kr per meter.

Jörgen
 
Jag bytte precis antenn. Anlitade en firma då jag inte orkade ordna det själv (+ att jag ville vara säker på att den blev perfekt riktad).

Kostnaden som de debiterade:
Resekostnad: 250:-
Timkostnad: 500:-/tim (2 timmar tog det)
Antenn: lite drygt 900:-
Med lite kablar (nya från antennen till uttaget på övervåningen), två nya vägguttag och så blev det totalt ca 2500:-

Det var riktigt skönt att slippa den temporära bordsantennen och den urusla mottagningen 8)
 
Jag kör nog på boxer eftersom de har både trean och femman. Canal plus är också ett måste. :surprised:
 
Men boxer har ju inte saå mycket med paraboler att göra :)
 
erikssonjorgen skrev:
Hej,

En bra antenn kostar ca 500 kr. I mitt fall behöver jag två (Danmark och Sverige) Kabel kostar ca 4 kr per meter.

Jörgen

En BRA antenn är dyrare än så. Mycket dyrare. Dessutom skall du ofta ha lite filter och något stadigt att montera antennen på.

Det är som att köpa avgassystem till bilen. Antingen köper man samma sak 6 gånger på Biltema, eller så ringer man Ferrita och får ett rostfritt system i gedigen kvalitet som håller resten av livet.
 
Yxis.....vi väljer mellan boxer och canal digital. Precis efter jag skrev det här så läste jag på boxers hemsida att de har både femman och trean vilket inte canal digital har. Självklart vet jag att det inte krävs någon parabol för att se på boxer. Det viktigaste för mig att veta var vad tv-antenn inkl installation kostar. Men tack för din upplysning..... :-/
 
MathiasS > Är säkert sant. Vad kostar en BRA antenn då? Du glömde skriva det.

Jörgen
 
erikssonjorgen skrev:
MathiasS > Är säkert sant. Vad kostar en BRA antenn då? Du glömde skriva det.

Jörgen

Jag vill minnas att jag betalade drygt tretusen för följande material:

1. 1st DAT-75 antenn, fabrikat Televe (spanskt)
2. FM-antenn (minns inte fabrikat just nu)
2. 4m maströr (väldigt kraftigt)
3. Fasadfäste för röret, kraftigt nog för att hänga ett par elefanter i.
4. Splitt for att bygga stjärnnät (6 utgångar)
5. Linjeförstärkare
6. 10m kontakterad kabel
7. diverse kontaktdon (typ f).

Antenner etc är av sådan kvalitet att det sannolikt kommer hålla livet ut.



 
8000:- med "bra" antenn, ett par filter, dragning och 3h justering i Sthlm. Rena rånet =/
 
När det gäller antennval så är väl tumregeln att titta vad grannarna verkar ha. Det är sällan många grannar har för stora antenner, däremot är det vanligt att några grannar har för små antenner, så kolla vilken som är den största storlek som minst en fjärdedel av grannarna har, och räkna på den :)

När det gäller antenn på vinden så måste sändaren ligga åt gavelhållen till för att det ska fungera bra.

Man sparar en del material på att ha antennen på vinden, man behöver inget maströr och inget maströrfäste, antennen kan i princip ligga löst på vinden eller hänga i snören eller vad som helst, dessutom kan man köpa vilket "skräp" som helst eftersom det inte rostar farligt inne på vinden.

När det gäller budgetantenner eller dyra antenner är min erfarnhet att det spelar inte så stor roll att det billiga rostar, det rostar inte så farligt att det blir glappkontakt eller liknande på ett antal år, det är bara om man tänkt ändra något i installationen som man verkligen behöver bättre grejer... ett sammankopplingsfilter för under hundringen kan man bara ändra något på installationen under första månaderna, sen har allt rostat fast men det fungerar fortfarande i flera år :) :)

Och inte skiljer det så enormt i priser... om en billig UHF-antenn (SVT2, TV4 och nuvarande digitaltv-utbud) kostar 300-350kr så kostar väl en füba eller liknande 500-600kr och då får man en antenn som ser ut som ny när den är 25 år gammal.

Om man ändå skaffar boxer så kan man ju idag faktiskt strunta i antennen för SVT1 analogt, då räcker det med bara en UHF-antenn och man behöver inte heller något sammankopplingsfilter. Tänk då bara på att man kan inte (med vettig bild) banda ettan samtidigt som man tittar på något annat via boxerlådan (om man inte skaffar flera boxer-digitalboxar såklart).

Hmm, de billigaste digitalboxarna för marksänd tv (de som bara klarar okodade sändningar, alltså SVT's utbud) kostar ju en bit under tusenlappen, sammankopplingsfilter + VHF-antenn kostar väl iaf kanske en femhundring ihop, och dessutom behöver man ha längre antennmast (3m för VHF+UHF-antenn, 1.5m för bara en UHF-antenn), så det är inte helt självklart vad man ska välja för antenn.

Det man borde försöka ta reda på är vad planen är för nuvarande SVT1-nät, om man börjar sända digitalt på de frekvenserna vill man ju ha antenn både för VHF och UHF, annars kan det kanske kvitta.
 
Frågan är om det är änns värt att köpa en VHF antenn!? efter som dom ska börja släcka det analoga nätet redan i år. Med början i Gävle,Gotland samt något mera ställe..

Så ska man köpa en VHF antenn bör den då vara så billig som möjligt efter som vid 2008 års slut så ska det analoga nätet vara släckt.

Säkert billigare o köpa en UHF antenn + Boxerbox utan Abb.
 
Problemet är bara att man ju brukar ha mer än en tv, alt tv och video.

Det går några boxar då men bild och ljud blir onekligen betydligt bättre så går det att klämma in i budgeten så håller jag med, räknas det in vid köp eller nybygge så är ju kostnaden i stort sett försumbar
 
Förstår inte folk som snålar på tv-installationen, teven använder man ju varje dag ofta flera timmar, att lägga hundratusen på ett badrum verkar inte bekomma folk någonting men några tusenlappar på en bra antenn till alla rum upplevs som dyrt... har bara svårt att förstå...
 
Per-Erik skrev:
Frågan är om det är änns värt att köpa en VHF antenn!? efter som dom ska börja släcka det analoga nätet redan i år. Med början i Gävle,Gotland samt något mera ställe..
Fast det har väl inte gått ut nån info om vad som händer med VHF-nätet? Det kan ju mycket väl bli digitala kanaler när man släcker SVT1+SVT2 analogt, och om det blir digitala kanaler på SVT1's plats så behöver man ju ändå en VHF-antenn. OM det blir så vill säga.

rich710 skrev:
Förstår inte folk som snålar på tv-installationen, teven använder man ju varje dag ofta flera timmar, att lägga hundratusen på ett badrum verkar inte bekomma folk någonting men några tusenlappar på en bra antenn till alla rum upplevs som dyrt... har bara svårt att förstå...
Det beror väl sig på? Jag tittar knappt aldrig på tv, om man vill se något så finns det ju ändå att ladda ner från internet utan reklam och före det går på tv... i princip alla tv-serier som går på någon svensk kanal finns ju ofta att ladda ner långt före de sänds :) Fast för min del har annat på nätet tagit uppmärksamheten från tv'n...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.