Hej. Vi har en isolerad friggebod på sommarstället. Problemet är att den värms upp så kopiöst varma sommardagar och håller värmen länge (förmodligen p g a isoleringen). Jag har två st ventiler installerade. En långt ner på en vägg och den andra högt upp ungefär diagonalt sett från den andra på en annan vägg.
Vi har ingen el. Någon som har något tips på hur man kan öka luftgenomströmningen för att vädra ut den varma luften? Har funderat lite på solcellsdriven fläkt, men den kommer ju inte fungera på kvällen när behovet finns av att få in den svalare utomhusluften.

Mvh Dan
 
Utan el lär det bli svårt. Öppna dörr och fönster på kvällen. Sätt flugnät över fönster så kan de stå öppna utan att flygfä kommer in.
 
Dessvärre ligger fönster och dörr på samma vägg varpå det inte blir något tvärdrag.
 
Kanske ska du fundera på något solcellsystem med batteri. Då går det att ha lite kraftigare fläktar samt även få några ljuspunkter i stugan.
 
Har också varit inne på det spåret, men det bär lite emot. Dels p g a kostnaden men också att jag skulle behöva släpa hem batteri så det inte fryser sönder på vintern.
 
Markis över fönstret kanske. Annars tror jag inte att det finns så mycket att göra mer än att sova med fönstret på vid gavel.

Ett laddat batteri fryser inte. Så om du stänger av systemet på hösten behöver du inte oroa dig för att batteriet skall frysa. Men billiga enkla lösningar med solpanel och fläkt lär inte ge så stor effekt i alla fall.
 
Tompan! Tompan! skrev:
Något sånt här kanske fungerar? En i vardera ventil. Den ena suger ut och den andra suger in.

[länk]
Kanske inte så dum. Borde ju räcka med en som suger ut luft, då det då borde bli lite drag i de öppna ventilerna.
Dessa är väl dock tänkta att monteras på ett båttak. Frågan är hur mycket de laddas om de sitter på en vägg?
 
Danneman73 Danneman73 skrev:
Kanske inte så dum. Borde ju räcka med en som suger ut luft, då det då borde bli lite drag i de öppna ventilerna.
Dessa är väl dock tänkta att monteras på ett båttak. Frågan är hur mycket de laddas om de sitter på en vägg?
Så länge solen lyser på de direkt under några timmar tror jag det borde räcka. Men kanske säkrast att höra med någon kunnig på Biltema. Eller om någon här kan tolka siffrorna i specifikationerna för fläkten.

Jula har också en variant med extern solcell:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tilationsflaktar/solcellsdriven-flakt-414000/

En googling ger ytterligare valmöjligheter.
https://www.google.com/search?q=flä.....69i57j0l7.2914j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
Redigerat:
Spontant skulle jag säga att dessa solcellsfläktar varken gör till eller från.
Upp till 25 m3/h är inte mycket till luftflöde. Fläktarna är att likna med små datorfläktar.
 
  • Gilla
Anders_Tranås
  • Laddar…
Har ungefär samma problem. Satte på en solpanel, batteri och en datorfläkt som blåser ut genom en vanlig ventil. Batteriet skall nog klara vintern om man tror på specen.
 
Tompan! Tompan! skrev:
Så länge solen lyser på de direkt under några timmar tror jag det borde räcka. Men kanske säkrast att höra med någon kunnig på Biltema. Eller om någon här kan tolka siffrorna i specifikationerna för fläkten.

Jula har också en variant med extern solcell:
[länk]

En googling ger ytterligare valmöjligheter.
[länk]
De flesta har inga inbyggda batterier och fungerar således inte på kvällen/natten när den behövs.
 
K kirilian skrev:
Har ungefär samma problem. Satte på en solpanel, batteri och en datorfläkt som blåser ut genom en vanlig ventil. Batteriet skall nog klara vintern om man tror på specen.
Intressant. Gav det någon större effekt då?
 
Danneman73 Danneman73 skrev:
Intressant. Gav det någon större effekt då?
Ja det funkar riktigt bra.
 
Om huset är välisolerat som du säger så bör det inte bli särskilt uppvärmt av att det är varmt ute annat än av solinstrålning genom fönster. Ett välisolerat hus som har fönstren skyddade från solinstrålning bör anta medelvärdet av utomhustemperaturen.

Så mitt tips är att skaffa markiser.

Att försöka ventilera ut värmen mha små mesiga fläktar är närmast lönlöst. Det gör varken till eller från. Eftersom luft är så pass dålig energibärare så behöver antingen flödet vara väldigt högt eller differansen mellan ute och inne-temperatur vara väldigt hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.