Har idag strömbrytare till badrum utanför, dvs på väggen i hallen. Nu när jag renoverar i hallen tänkte jag passa på att flytta strömbrytaren till motsatta väggen. Behöver strömbrytaren jord eller går det bra att flytta den bara?

Den kommer då sitta precis vid dörren som ett vanligt hus
 
Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar. Vad gör jorden för skillnad i det här fallet? Det går självklart att flytta brytaren både med och utan jord, men man måste göra rätt.
 
Strömbrytaren i sig behöver inte skyddsjord, så om ledningen inte matar något annat än strömbrytaren så behövs ingen skyddsledare. Men det låter som om det handlar om utanpåliggande kabel? I så fall bör du använda en ny kabel. Man bör vara försiktig med att återanvända gamla kablar om de har kraftiga böjar som behöver rätas ut - det är risk för att isoleringen spricker. Och en ny kabel är lättast att få tag i med skyddsledare. EKRK 2X1.5 kostar 625 kr per meter på elbutik och finns inte på lager :)
https://www.elbutik.se/product.html/ekrk-installationskabel-kulo
 
Om jag tolkar frågan rätt så gäller det att flytta in brytaren till badrummet. Då behöver man också titta på områdesreglerna. Det är inte säkert att du kan ha en brytare där på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.