H hjulia skrev:
Försäkringsläget bör vara det samma för läckande pool som omkullblåst träd och då gäller det att försäkringen för det hus som blir skadat kliver in och tar kostnaderna enligt det avtalet. Sen kan den fastighetsägaren be den vars träd/pool som orsakat skadan om ersättning för självrisken, men vägrar den så får man dra det civilrättsligt. Det enda som den som har orsakat skadan ska göra är att ta hand om sitt träd, men resten får man själv stå för tillsammans med sitt försäkringsbolag.

Så om mitt träd ramlar på ditt hus så ska jag ta hand om trädet när det väl är borta från ditt hus då det är jag som äger trädet. Alla skador som blir på ditt hus och dina saker får du stå för själv så det är din försäkring som ska gå in. De delar som din försäkring inte täcker samt din självrisk kan du försöka komma överens med mig om att jag ska betala hela eller delar av. Men vägrar jag så får du dra det civilrättsligt mot mig och hoppas på att du vinner. Kan du då visa att jag har varit grovt oaktsam bör du ha ett bättre utgångsläge än om det bedöms som en ren olycka
Är det verkligen så? Om stormen blåser ner mitt träd över grannens hus är det en naturkraft som man inte kan rå för (fast jag brukar be trädfällaren ta ner riskträd nära grannarna i förebyggande syfte). Poolen är "man-made" och några kubik vatten kan vara farligt, om linern eller stödbenen ger vika, t ex när grannens ungar gör avancerade simhopp, som poolen inte är avsedd för. Glöm inte bort ditt strikta ansvar för skador, som de badande kan råka utför, t ex ett litet barn som blir överförtjust när det ser poolen, rusar dit och klättrar uppför stegen för att ta sig ett dopp (med kläderna på), Det hände hos mig men jag fick tag på barnet på översta steget, precis när det tog sats för att hoppa i vattnet. Hans pappa hade inte ens märkt att barnet stuckit iväg. Man behöver inhägna poolen eller hela tomten, med minst 80 cm högt staket. Vi inhägnade hela tomten.
 
H hjulia skrev:
Försäkringsläget bör vara det samma för läckande pool som omkullblåst träd och då gäller det att försäkringen för det hus som blir skadat kliver in och tar kostnaderna enligt det avtalet.
MEN jag har förstått att om trädägaren haft anledning att tro att trädet varit dåligt, att grannen DESSUTOM påpekat detta leder till att trädägaren blir skyldig till att ersätta allt, frågan är då om det blir dennes FB eller denne själv som får ersätta. Dessutom, kan återställning innebära att man får betala massor i "förnyade ytskikt" - kanske något som dessutom på ett 1800-talshus inte är önskat - man vill hellre ha avskrivna skurgolv än laminatgolv från rusta.... men får tyvärr betala för att golven blir förnyade...

Om jag bygger en pool med äggkartonger och gladpack som sen tömmer kubikmeter vatten in i grannens hus misstänker jag FB inte kommer ta det. Om jag köper en kinesisk bestway på en loppis och riggar upp är det kanske NÅGOT bättre än det första, men är den godkänd enl gälande normer, står leverantören för eventuella problem - eller är det friskrivet i instruktionerna för poolen?

Jag tycker nog det är lite osjysst sätta en pool på en sluttande tomt, längst ned på tomten precis invid grannens hus. Hitta ny placering eller köp en kort på badhuset...
 
  • Älska
Harrison
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
MEN jag har förstått att om trädägaren haft anledning att tro att trädet varit dåligt, att grannen DESSUTOM påpekat detta leder till att trädägaren blir skyldig till att ersätta allt, frågan är då om det blir dennes FB eller denne själv som får ersätta.

Om jag bygger en pool med äggkartonger och gladpack som sen tömmer kubikmeter vatten in i grannens hus misstänker jag FB inte kommer ta det. Om jag köper en kinesisk bestway på en loppis och riggar upp är det kanske NÅGOT bättre än det första, men är den godkänd enl gälande normer, står leverantören för eventuella problem - eller är det friskrivet i instruktionerna för poolen?

Jag tycker nog det är lite osjysst sätta en pool på en sluttande tomt, längst ned på tomten precis invid grannens hus. Hitta ny placering eller köp en kort på badhuset...
En sluttande tomt är inte alls bra för någon pool. Underlaget måste vara i våg och hyfsat jämnt, innan man fyller poolen med vatten.
 
  • Gilla
Commodore64 och 3 till
  • Laddar…
M MartinDahlerus skrev:
Hej.
Vi är i slutfasen av att få upp en ovanmark-pool (5,5 m x 2,7 m med djup på 1,22) och nu kom grannen och berättade att han är orolig för att den ska spricka och vatten ska flöda mot hans hus (som ligger något lägre).
Tips på hur jag kan lugna honom?
Bygga skyddsvall (och i så fall tips på konstruktion och storlek) och/eller vallgrav mellan poolen och tomtgränsen?
Tacksam för svar.
Ovala pooler är alltid lite känsligare än runda pooler.
 
Nicke Nyfiken
R RoAd skrev:
Ok, fair enough. Jag inser att min fråga skulle få samma svar av mig själv :)

Vad jag egentligen undrade var väl (nu när jag tänker efter) varför TS uppmanades att skita i risken han uppenbarligen vill minimera. Den finns ju där och hans granne är orolig över den. Det finns ju andra saker där vi så gott det går försöker minimera dem. Så varför skulle man ignorera 10 ton potentiell ödeläggelse :)
Klart man ska vidta åtgärder om någon granne eller man själv känner oro kring poolen. Vore dumt annars. Men jag tror folk i allmänhet oroar sig för mycket kring dessa ovanmarkspooler.

Den största risken med pool är faktiskt att någon drunknar i den men det förs sällan på tal.
 
  • Gilla
fresio och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Klart man ska vidta åtgärder om någon granne eller man själv känner oro kring poolen. Vore dumt annars. Men jag tror folk i allmänhet oroar sig för mycket kring dessa ovanmarkspooler.

Den största risken med pool är faktiskt att någon drunknar i den men det förs sällan på tal.
Man bör inhägna poolen eller åtminstone stegen, om tomten inte är inhägnad. Kompostgaller kan användas. Vi hade en säkerhetsstege, som kunde fällas upp, när vi inte badade.
 
...nu är ju detta "hobbypooler" som diskuteras i denna tråd... men generellt tycker jag den nya sortens "linerpooler" som många installerar ser ut att ha en ganska tveksam konstruktion. Undrar hur länge de håller, det bör vara en tickande bomb. Jag har faktiskt inte tänkt i banorna att de brister, men det är ju troligen det som händer om man inte byter liner i tid... Hoppas, hoppas att inte nån granne skaffar sådan...
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
...nu är ju detta "hobbypooler" som diskuteras i denna tråd... men generellt tycker jag den nya sortens "linerpooler" som många installerar ser ut att ha en ganska tveksam konstruktion. Undrar hur länge de håller, det bör vara en tickande bomb. Jag har faktiskt inte tänkt i banorna att de brister, men det är ju troligen det som händer om man inte byter liner i tid... Hoppas, hoppas att inte nån granne skaffar sådan...
Den pooltypen brukar väl tömmas före vintern? Det blir mycket vatten att släppa ut med sughävert, så även det vattnet behöver ledas någonstans, där det inte gör någon skada (fast inte i avloppet). Rent tekniskt behöver backspolningsvattnet från pumpen också avledas på rätt sätt, helst i avloppet, om det är kommunalt. Så det blir mycket vattenutsläpp även om själva poolen inte springer läck.
 
Nicke Nyfiken
J JohanLun skrev:
...nu är ju detta "hobbypooler" som diskuteras i denna tråd... men generellt tycker jag den nya sortens "linerpooler" som många installerar ser ut att ha en ganska tveksam konstruktion. Undrar hur länge de håller, det bör vara en tickande bomb. Jag har faktiskt inte tänkt i banorna att de brister, men det är ju troligen det som händer om man inte byter liner i tid... Hoppas, hoppas att inte nån granne skaffar sådan...
Jag tänkte som du innan vi skaffade vår första hobbypool av tveksam konstruktion och bristfällig kvalité. Se inlägg #35 i tråden.

Jag har en helt annan syn på saken nu 13 år senare. Men det är klart att det kan hända men någon tickande bomb är det inte.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
M MartinDahlerus skrev:
Hej.
Vi är i slutfasen av att få upp en ovanmark-pool (5,5 m x 2,7 m med djup på 1,22) och nu kom grannen och berättade att han är orolig för att den ska spricka och vatten ska flöda mot hans hus (som ligger något lägre).
Tips på hur jag kan lugna honom?
Bygga skyddsvall (och i så fall tips på konstruktion och storlek) och/eller vallgrav mellan poolen och tomtgränsen?
Tacksam för svar.
Lite inspiration:
Låt inga barn peta hål i sidan av linern, då kan det se ut så här (ett fölknöje i USA, tydligen).
 
  • Haha
ichigo
  • Laddar…
H
H Harrison skrev:
Den pooltypen brukar väl tömmas före vintern? Det blir mycket vatten att släppa ut med sughävert, så även det vattnet behöver ledas någonstans, där det inte gör någon skada (fast inte i avloppet). Rent tekniskt behöver backspolningsvattnet från pumpen också avledas på rätt sätt, helst i avloppet, om det är kommunalt. Så det blir mycket vattenutsläpp även om själva poolen inte springer läck.
har en billig pool, jag tömmer den inte på vintern utan vattnet får vara kvar över vintern.

sen vet jag inte det med att tömma vatten ut på kommunala avloppsnätet om det är tillåtet.
Vi får inte göra det i vår kommun iallafall.
Sen att ha det i dagvattnet vet ja inte heller om det är bra, klor vatten som rinner rakt ut i sjön då dagvatten på flera platser mynnar rakt ut i sjön.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ett sätt att minska problemet är att fylla poolen med något som är mer trögflytande än vatten, exempelvis sirap, äppelmos eller trälim.
Och det skulle du göra om du var i TS kläder....... otroligt korkat svar.
 
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
R
R roli skrev:
Och det skulle du göra om du var i TS kläder....... otroligt korkat svar.
Är du på allvar så dålig på att känna igen ett skämt?
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Jag undrar varför folk tjatar om 25 kbm ? Den rymmer max 15
 
  • Gilla
Elfströmsgardn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.