T
Hej,
Jag har behov av att löda ihop ett rostfritt nät till en cylinder. Nätet är tunt och mycket finmaskigt.
Det verkar finnas två Rimac-modeller, Mapgas och Mixgas.

Mapgas: 2400ºC - 1499SEK
Mixgas: 1925°C - 399SEK
Jula silverlod: 640°C

Jula informerar att mapgasbrännaren är lämplig för hårdlödning, men det står inget på Mixgasbrännaren om detta.
Vad tror ni behövs?
Det är ca 35cm nät som ska lödas ihop.
Hoppas någon kan hjälpa mig även i denna fråga :)
 
Det ska nog gå bra med båda, det är oftast godstjocklek och placering som gör att dessa brännarna inte orkar med hårdlödning av kopparrör och sånt.

Kan du ställa nätet i en liten låda av tegel så får man till en enklare "ugn" som håller kvar värmen lite extra.
 
T
Okey, ska prova det - tack.
Kommer oxå att behöva löda fast nätet på rostfritt plattjärn (15mm X 3mm) i några punkter.
Kommer det att ställa till det pga dålig effekt?
Är det någon väsentlig skillnad mellan dessa värmare, det skiljer ju hiskligt i pris.
 
T turbo100 skrev:
Okey, ska prova det - tack.
Kommer oxå att behöva löda fast nätet på rostfritt plattjärn (15mm X 3mm) i några punkter.
Kommer det att ställa till det pga dålig effekt?
Är det någon väsentlig skillnad mellan dessa värmare, det skiljer ju hiskligt i pris.
Öva först på skrotbitar, om nätet är mycket finmaskigt kommer det att suga upp lodet genom kapillärverkan. Försök att hålla nätet svalare än de grövre bitarna.
 
T
Jag har rotat fram en gammal butangasbrännare jag köpt på Harald-nyborg fär många år sedan.
Ska ha den till att mjuklöda en mässingkoppling på ett 9.5mm kopparrör som jag fick tips om.
Den har sådana här patroner och jag testade precis - värmer lätt det tunna nätet glödande..
https://stenaverktyg.se/produkt/sievert-221093-butangas-engangs-190-g/
Kan det funka med Jula-lod tror ni?
Det har ju fluss på...
Behöver man slipa/blästra nätet för bättre vidhäftning?
 
Att hårdlöda sånt här, är verkligen finlir inom hårdlödningskonsten. Berätta lite mer om hur du tänker göra,, så ska jag berätta hur jag skulle ha gjort i ditt ställe. Du verkar vara nybörjare, jag har hållit på i 60 år.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Skulle tippa på att silverloden från jula dels har för mycket fluss på och dels är alldeles för grova för att löda något så tunt med..
 
T
Hej och tack för input.
Detta GDS-projekt kanske är överkurs för mig..

Såhär hade jag tänkt (eller inbillat mig), ser att det kanske är lite fel men skriver hur jag tänkte.:

:Klipp ut en rektangel av nätet och slipa kanterna som ska sammanfogas med smärgelduk..
Rulla till cylinder och fäst med någon slags tunn tråd alt kläm ihop med profiler så det blir en överlappande skarv av nätet.
Värm till "rött" med butangasbrännare
tillför flussat jula silverlod
Beskåde det fina resultatet :)
Sedan hade jag tänkt löda fast nätet på ett rostfritt plattjärn 15x2mm (ca 350mm långt för så hög ska cylindern vara.
- är det bättre (lättare) att skarva cylindern direkt på plattjärnet?

Bild på nätet:- strecken på stålskalan är 0.5mm så det är ett fint nät..

finmaskigt-n-t-0-5mm.jpg

Vad tror ni? - mission impossible?
 
T turbo100 skrev:
Hej och tack för input.
Detta GDS-projekt kanske är överkurs för mig..

Såhär hade jag tänkt (eller inbillat mig), ser att det kanske är lite fel men skriver hur jag tänkte.:

:Klipp ut en rektangel av nätet och slipa kanterna som ska sammanfogas med smärgelduk..
Rulla till cylinder och fäst med någon slags tunn tråd alt kläm ihop med profiler så det blir en överlappande skarv av nätet.
Värm till "rött" med butangasbrännare
tillför flussat jula silverlod
Beskåde det fina resultatet :)
Sedan hade jag tänkt löda fast nätet på ett rostfritt plattjärn 15x2mm (ca 350mm långt för så hög ska cylindern vara.
- är det bättre (lättare) att skarva cylindern direkt på plattjärnet?

Bild på nätet:- strecken på stålskalan är 0.5mm så det är ett fint nät..

[bild]

Vad tror ni? - mission impossible?
Nej, inte mission impossible, men med typ noll tidigare erfarenhet kan du nog räkna med uteblivet resultat..

Vad är det du ska ha denna "korg" till??
 
T
Korgen ska användas som malt-korg och kommer sänkas ner i ett bad på strax under 70 grader.
Det kommer bli lite vikt s jag får stärka upp med någon form av rostfritt plattjärn.
Jag sår att det fanns epoxy som var värmestabil, limmade RF och livsmedelsgodkänd.
Kanske en enklare väg att gå.
Jag klurade lite på om det kanske skulle kunna gå att svetsa med TIG?
Det ska gå att göras på väldigt tunt material läste jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Korgen ska användas som malt-korg och kommer sänkas ner i ett bad på strax under 70 grader.
Det kommer bli lite vikt s jag får stärka upp med någon form av rostfritt plattjärn.
Jag sår att det fanns epoxy som var värmestabil, limmade RF och livsmedelsgodkänd.
Kanske en enklare väg att gå.
Jag klurade lite på om det kanske skulle kunna gå att svetsa med TIG?
Det ska gå att göras på väldigt tunt material läste jag.
Vad som går att göra och vad man som amatör reder ut är två vitt skilda saker..

Personligen kan jag ex. vis tiga ihop två rakblad eller klyva en pantburk och tiga ihop den igen, men det är långt ifrån alla som klarar det..

Frityrkorg med ett extra lager av tunt nät inuti?
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Korgen ska användas som malt-korg och kommer sänkas ner i ett bad på strax under 70 grader.
Det kommer bli lite vikt s jag får stärka upp med någon form av rostfritt plattjärn.
Jag sår att det fanns epoxy som var värmestabil, limmade RF och livsmedelsgodkänd.
Kanske en enklare väg att gå.
Jag klurade lite på om det kanske skulle kunna gå att svetsa med TIG?
Det ska gå att göras på väldigt tunt material läste jag.
Jag är riktigt dålig på att tigsvetsa (det finns bildbevis här någon stans) men jag tror inte detta ska vara så svårt. Att få det snyggt är svårare. Nätet ska bara punktfästas och då räcker det att sikta rätt, mer på det grövre godset än det tunna, och ge det en snabb strömpuls. Epoxi däremot har jag svårt att tro att det kan hålla i längden.
 
nanowire nanowire skrev:
Jag är riktigt dålig på att tigsvetsa (det finns bildbevis här någon stans) men jag tror inte detta ska vara så svårt. Att få det snyggt är svårare. Nätet ska bara punktfästas och då räcker det att sikta rätt, mer på det grövre godset än det tunna, och ge det en snabb strömpuls. Epoxi däremot har jag svårt att tro att det kan hålla i längden.
Såg du bilden på nätet? :)
Det är ju typ 0,1 mm tjock tråd....
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Ett annat sätt kan ju vara att lägga skarven på nätet dubbel och sen ett plattjärn på vardera sidan, och skruva ihop...
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Såg du bilden på nätet? :)
Det är ju typ 0,1 mm tjock tråd....
Jo, absolut. Men det räcker ju att nätet fastnar lite i smältan. Tiglödning är kanske det bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.