Det är mycket sällsynt att en sådan pool spricker totalt och bildar en stor svallvåg. det vanliga är att den börjar läcka. Är man observant och kollar ibland så behöver det inte bli något problem. Ett enkelt sätt för gardering är att gräva en dräneringsränna mellan dig och grannen som leder bort läckande vatten där det gör minsta skadan. Det räcker med ett spadtags djup på rännan.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Pellegnillot71
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Grannen har kanske sett ett sånt här klipp? [media]
Tänk så många idioter det finns, och att de även dokumenterar sin dumhet!
 
  • Gilla
nilspelle och 3 till
  • Laddar…
R
Att vissa här vill avfärda problemet med att risken är liten är lite märkligt tycker jag. Skiter ni i andra risker med låg sannolikhet också? Bevisligen KAN det hända och beroende på omständigheterna så kan förstås skadorna bli allvarliga om 10 kubikmeter vatten hamnar på fel ställe (grannen kanske har källare).

Slutligen måste jag tillägga att jag är glad att jag inte bor granne med Tiger79. Att hen verkar ha hamnat i någon slags konflikt med de som gör det förvånar mig inte alls om hen lever som hen lär :)
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
M MartinDahlerus skrev:
Hej.
Vi är i slutfasen av att få upp en ovanmark-pool (5,5 m x 2,7 m med djup på 1,22) och nu kom grannen och berättade att han är orolig för att den ska spricka och vatten ska flöda mot hans hus (som ligger något lägre).
Tips på hur jag kan lugna honom?
Bygga skyddsvall (och i så fall tips på konstruktion och storlek) och/eller vallgrav mellan poolen och tomtgränsen?
Tacksam för svar.
Säg till grannen att avundsjuka är osexigt ;)

Ett alternativ är att bygga en vall med sandsäckar som bas. Funkar det för Räddningstjänst och Hemvärn borde det funka för dig. För lite snyggare utseende kan du bygga in det hela i tryckt virke och sätta blomkrukor eller nåt annat trevlig.

https://www.kellfri.se/sandsack-33-...KDZCNM3UkxOUdtQH79zP5srvMJbXCTHBoCYu4QAvD_BwE
 
Nicke Nyfiken
Vi hade en liknande pool från Bestway som inköptes för skit och ingenting på ÖoB. Skulle den hålla hela sommaren skulle vi bli nöjda tänkte vi.

Efter 12 års hårt användande (3 barn och många kompisar) var den fortfarande hel, men rörstativet började bli så rostigt invändigt att vi valde att slänga den och köpa en ny förra året.

Så jag skulle vilja påstå att den typen av pool håller MYCKET bättre än man tror, så länge man inte avsiktlig förstör den.
 
  • Gilla
  • Wow
Kromo och 6 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har inte hört eller sett en sådan pool rämna med syndaflod, däremot läcka från små hål som lekande barn har lyckats med. Så var inte orolig för syndafloden och tala om det för grannan.
Det finns många videos på Youtube med sprickande ovanmarkspooler. De billigare pool-modellerna är mindre stabila, så man får vad man betalar för. En tankbil kom och fyllde på grannens nya "soft-side" pool och chauffören uttryckte sin oro över om poolen kunde "kalva". Om underlaget är plant och i perfekt våg och man badar försiktigt, utan simhopp, är risken mindre.
 
  • Gilla
TheFlyer
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
R RoAd skrev:
Skiter ni i andra risker med låg sannolikhet också?
Japp!

Jag kör bil och flyger + en massa andra saker med dokumenterad riskfaktor som dessutom får betydligt allvarligare konsekvenser än att en pool läcker ut vatten i grannens trädgård.

Kanske är jag en galen risktagare men jag oroar mig faktiskt inte för pool-läckage.
 
  • Gilla
almirkhan och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Japp!

Jag kör bil och flyger + en massa andra saker med dokumenterad riskfaktor som dessutom får betydligt allvarligare konsekvenser än att en pool läcker ut vatten i grannens trädgård.

Kanske är jag en galen risktagare men jag oroar mig faktiskt inte för pool-läckage.
Om poolen läcker vatten långsamt, så är det en sak. Om det blir en tsunami, som forsar mot grannens byggnader eller fina rabatter är det mycket värre.
 
  • Gilla
TheFlyer
  • Laddar…
Är det 1800-talshuset i bakgrunden på bilden förstår jag oron. Troligen skulle en sådan svallvåg mot en stengrund kunna innebära omfattande vattenskador. Kanske vill man inte få fukt, hussvamp, diskussioner med FB, månader av renovering, spånskiva istället för breda 200-åriga golvtiljor, osv.

Jag skulle ställa poolen så ert eget hus utgör vall mot grannens hus, så långt bort från grannen som möjligt. Tycker hans oro är befogad.
 
  • Gilla
Långfarare och 5 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Hur ser försäkringsläget ut...

Täcker din hemförsäkring vattenskador på din grannes hus?

Hur regleras det annars, det kanske räknas som skadegörelse?

Tycker det liknar diskussionen vid halvdöda träd som grannar oroar sig för.

/ATW
Försäkringsläget bör vara det samma för läckande pool som omkullblåst träd och då gäller det att försäkringen för det hus som blir skadat kliver in och tar kostnaderna enligt det avtalet. Sen kan den fastighetsägaren be den vars träd/pool som orsakat skadan om ersättning för självrisken, men vägrar den så får man dra det civilrättsligt. Det enda som den som har orsakat skadan ska göra är att ta hand om sitt träd, men resten får man själv stå för tillsammans med sitt försäkringsbolag.

Så om mitt träd ramlar på ditt hus så ska jag ta hand om trädet när det väl är borta från ditt hus då det är jag som äger trädet. Alla skador som blir på ditt hus och dina saker får du stå för själv så det är din försäkring som ska gå in. De delar som din försäkring inte täcker samt din självrisk kan du försöka komma överens med mig om att jag ska betala hela eller delar av. Men vägrar jag så får du dra det civilrättsligt mot mig och hoppas på att du vinner. Kan du då visa att jag har varit grovt oaktsam bör du ha ett bättre utgångsläge än om det bedöms som en ren olycka
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att det ska vara skadegörelse krävs ett uppsåt och en aktiv handling. TS har väl inte sagt att han ska skära sönder poolen i grannens riktning?
Det finns insiktsuppsåt ( vad en normalförståndig person borde förstått ) TS bör ställa
frågan till sitt försäkringsbolag . Därefter i ett mail till grannen uttrycka sin oro och beroende
på vad F-bolaget svarar kanske enas om något förebyggande samt åtgärd om något händer.
Nu har grannen fått insikt och tagit del i TS oro . Den enda framkomliga vägen är god
grannsämja med vänlig hantering av frågan.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Ett sätt att minska problemet är att fylla poolen med något som är mer trögflytande än vatten, exempelvis sirap, äppelmos eller trälim.
 
  • Gilla
  • Haha
Carlbl och 13 till
  • Laddar…
R
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Japp!

Jag kör bil och flyger + en massa andra saker med dokumenterad riskfaktor som dessutom får betydligt allvarligare konsekvenser än att en pool läcker ut vatten i grannens trädgård.

Kanske är jag en galen risktagare men jag oroar mig faktiskt inte för pool-läckage.
Ok, fair enough. Jag inser att min fråga skulle få samma svar av mig själv :)

Vad jag egentligen undrade var väl (nu när jag tänker efter) varför TS uppmanades att skita i risken han uppenbarligen vill minimera. Den finns ju där och hans granne är orolig över den. Det finns ju andra saker där vi så gott det går försöker minimera dem. Så varför skulle man ignorera 10 ton potentiell ödeläggelse :)
 
  • Gilla
MartinDahlerus och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är det 1800-talshuset i bakgrunden på bilden förstår jag oron. Troligen skulle en sådan svallvåg mot en stengrund kunna innebära omfattande vattenskador. Kanske vill man inte få fukt, hussvamp, diskussioner med FB, månader av renovering, spånskiva istället för breda 200-åriga golvtiljor, osv.

Jag skulle ställa poolen så ert eget hus utgör vall mot grannens hus, så långt bort från grannen som möjligt. Tycker hans oro är befogad.
Det kan vara jobbigt för er granne med poolen nära tomtgränsen, när ungarna leker vattenkrig eller gör simhopp. Jag har en aluminium-plåtpool sedan 27 år. Min granne var väldigt orolig för läckage av 26 kubik vatten och skador på deras husgrund. Med
S Spikin skrev:
Det finns insiktsuppsåt ( vad en normalförståndig person borde förstått ) TS bör ställa
frågan till sitt försäkringsbolag . Därefter i ett mail till grannen uttrycka sin oro och beroende
på vad F-bolaget svarar kanske enas om något förebyggande samt åtgärd om något händer.
Nu har grannen fått insikt och tagit del i TS oro . Den enda framkomliga vägen är god
grannsämja med vänlig hantering av frågan.
Jag skulle flytta poolen längre bort från grannens tomtgräns, om den inte är vattenfylld ännu. Om det kommer badande barn på besök, är det som tortyr att höra deras plaskande, hoppande och skrikande i poolen. Jag har en plåtpool sedan 27 år och grannskapets ungar blev helt vilda när de fick bada, så jag tröttnade på dem.
 
  • Gilla
Långfarare
  • Laddar…
wildeside
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Tänk så många idioter det finns, och att de även dokumenterar sin dumhet!
Eller så har en del barnasinnet kvar.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.