Hej Hej,

Jag ska köpa mig en lie. Man skulle kunna tro att det är för att slå @Daniel_N s gräsmatta som numer liknar en vildvuxen äng men så är inte fallet. Det ska slås brännässlor och tistlar på lokala mountainbikebanan. Utbudet vad gäller liar verkar något snålt, Bauhaus o Hornbach har nån Freund som folk verkar tycka är relativt usel. Den andra de har är fiskars där man köper handtag o blad separat. Sen har de där Freund också lösa blad.

Jag e helt novis på detta...passar alla blad alla märken på skaft eller de är märkesspecifika? Vilken längd ska jag ha på skaftet, är 185cm lång o vill ha bra schwung. Hur långt blad ska jag ha?

Inspirationsbild.
Person utklädd till Döden med lie sittande på sten i dystert landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utifrån mina efterforskningar så är de flesta köpe-liar för korta för oss lite längre nordbor, jag är själv 187cm lång.

Själv hade jag tänkt att jag någon dag ska göra ett orv ("skaft") själv.

EDIT: Boktips, Liehandboken =)
https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/38535
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Du ska inte köpa lie via blocket för att senare bygga nytt skaft a la Ola?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Boktips, Liehandboken =)
Haha, där fick jag så jag teg. Ska genast kasta mig över denna skrift.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
j.erkers
Köp en gammal på loppis eller liknande. Jag "ärvde" två gamla av förra ägaren till huset, hon hade ingen användning för dem i sin lägenhet. Båda är snarlika och så länge bladet är vasst fungerar de. Får man bara in rätt - eller åtminstone tillräckligt bra - teknik går det bra att hålla efter ganska stora ytor.
 
Problemet med gamla orv är att de är gjorda för personer som är 150-160cm långa.
 
Jag har en i det nämaste oanvänd lie (Fiskars?) som bara ligger som du gärna kan få låna eller köpa för en billig peng.
 
Hade på känn att du var på väg åt det hållet. Säg till när du har skaffat rätt prylar så har jag en äng du kan öva på.
 
  • Haha
Ola C
  • Laddar…
jac jac skrev:
Jag har en i det nämaste oanvänd lie (Fiskars?) som bara ligger som du gärna kan få låna eller köpa för en billig peng.
Åh tack! Nu e det så att jag precis va o köpte en egen. Långt fint 150cm handtag o separat smitt blad o erbjudande va det tydligen också.

Det blev en Lie Nielsen.:geek:
 
  • Haha
jac
  • Laddar…
Då väntar vi bara på en inbjudan till att få bevittna provturen hos @Daniel_N
En film skulle också funka bra, kanske kan bli en ny variant på Farmen...
 
  • Haha
Ola C
  • Laddar…
De dyrare smidda liarna från Härmän Taonta brukar vara ganska bra. Billiga plåtliar brukar inte duga att slå gräs med.
 
Tror Ola kan få alla liar skarpa på sin sliputrustning..
 
Jag är lite förundrad över att @Frustrator inte har informerat oss om att han har minst sju liar liggandes och att du eventuellt kan låna en ;)
 
Nej nej, har bara fyra och de befinner sig just nu i gbg.. vilket är mer än 2h från Ola så omöjligt pga karantänreglerna..
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.