Villa från 1969 med trästomme och ca 25 cm väggtjocklek. Sitter en fläkt på vinden med rör ner till badrum/wc. Alla friskluftsventiler borta i tidigare renoveringar. Nu vill vi öppna upp igen och så har jag lite frågor:

Väggenomföring - plast eller plåtrör, 100 eller 125 mm?
Tallriksventil på insidan, galler med nät på utsidan?
 
Det normala är 125 mm för t.ex. ett sovrum. Finns färdiga kit med plaströr som kapas till rätt längd, titta t.ex. efter Fresh ventiler. Bra om det är finfilter i även om dessa måste bytas en gång per år då de blivit mörkgrå istället för vita.
 
Narren666
stanlund2 stanlund2 skrev:
Villa från 1969 med trästomme och ca 25 cm väggtjocklek. Sitter en fläkt på vinden med rör ner till badrum/wc. Alla friskluftsventiler borta i tidigare renoveringar. Nu vill vi öppna upp igen och så har jag lite frågor:

Väggenomföring - plast eller plåtrör, 100 eller 125 mm?
Tallriksventil på insidan, galler med nät på utsidan?
Har du kikat på fresh tilluftventil?
Typ denna modellen?

https://www.hornbach.se/shop/Vaggve...onzlOnwt2pTG2KHlZGzLT9J9xejsE7jBoCQM0QAvD_Bwe

Dem hade jag tänkt montera, men istället blev det aktuellt med fönsterbyte så då passade vi på att beställa med spaltventiler.
 
Ja det är en fin ventil från Fresh. När det gäller storleken kanske man kan säga sovrum för 2 personer 125 mm och sovrum för 1 person 100 mm.
 
De färdiga från Fresh är alla 100mm. Borde der räcka? Sedan vill jag kunna stänga dem helt när det är kallt alt. när vinden ligger på.
 
I nya hus förekommer det att man då sätter två st 100-ventiler i sovrum för två personer för att få normenlig ventilation per person. I ett hus från -69 kan man nog anta att det finns ett visst övrigt luftläckage också men det beror nog mycket på om fönstren blivit utbytta till nya som är mycket tätare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.