Vi har börjat funderat på att kanske bygga en pool.

Nedanför vårt hus så har vi en slänt på med ca 3,5 meter höjdskillnad till nästa "terrass" på tomten.
Här tänkte jag det kunde vara lagom att försöka få in en pool. Då det är en slänt så tänkte jag mig någon form av thermoblock.

I och med att jag ändå även vill bygga ett förråd (ca 15m2) tänkte jag att det kanske går att kombinera detta på något bra sätt tillsammans med pumprummet.

Trots att jag letat hittar jag inte riktigt någon som har gjort detta. Jag satt inatt och skissade lite bara för att få en känsla för mått/ höjder mm.

Är jag galen som tänker så här ? Ena poolväggen / bakväggen i förrådet blir ca 2,7m hög. Är detta för högt och riskerar att tryckas ut när man fyller med vatten ?

Någon som gjort något liknande eller sett något liknande?
 
  • CAD-ritning av poolprojekt med måttangivelser och ett angränsande förråd i en slänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du gör väggarna till förrådet med thermomurblock förandkrade i en gjuten platta till förrådets golv och placerar förrådet i mitten på långsidan bör de kunna ta upp trycket från vattnet. Troligen behöver du dock en kontrefor-pelare eller en gjuten innervägg om förrådet har för långt mellan väggarna på kortsidorna, blir en naturlig innervägg i förrådet som kan ta upp kraft om du gör pumprummet som ett eget rum i förrådet.

En utmaning är att göra två plattor på olika höjd som kopplas ihop av väggen, svårt att komma undan minst en extra gjutning, så det gör det lite dyrare..

Mitt 2x2m pumprum till min themomurpool (7 x 3.5 x 1.35m) ligger ~60cm djupare än poolen för att få högre takhöjd (~1.7m) vilket påminner lite om det du tänker göra, dock inte i slänt och lite mindre med 2m placerat på mitten av långsidan... gjort i 4-5 gjutningar men i kombination med andra betongprojekt på tomten så det blev inte direkt dyrare av antalet gjutningar.
 
rickardg rickardg skrev:
Om du gör väggarna till förrådet med thermomurblock förandkrade i en gjuten platta till förrådets golv och placerar förrådet i mitten på långsidan bör de kunna ta upp trycket från vattnet. Troligen behöver du dock en kontrefor-pelare eller en gjuten innervägg om förrådet har för långt mellan väggarna på kortsidorna, blir en naturlig innervägg i förrådet som kan ta upp kraft om du gör pumprummet som ett eget rum i förrådet.

En utmaning är att göra två plattor på olika höjd som kopplas ihop av väggen, svårt att komma undan minst en extra gjutning, så det gör det lite dyrare..

Mitt 2x2m pumprum till min themomurpool (7 x 3.5 x 1.35m) ligger ~60cm djupare än poolen för att få högre takhöjd (~1.7m) vilket påminner lite om det du tänker göra, dock inte i slänt och lite mindre med 2m placerat på mitten av långsidan... gjort i 4-5 gjutningar men i kombination med andra betongprojekt på tomten så det blev inte direkt dyrare av antalet gjutningar.
Tanken var att få ett ca 6 meter långt förråd för att även kunna förvara kajaker där.

Är det en bättre lösning att ställa in en rad med L-stöd och sen gjuta pool-plattan på det ?
CAD-ritning av byggprojekt med pool och föreslagen plats för 6 meter lång förråd för kajakförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du hittat någon bra leverantör av blocken?

Har själv snart klar gropen och behöver bestämma mig för system.
 
6m är nog lite väl långt utan extra stöd. Är nog stabilare med din första idé, men komplettera med två kontreforer, så om ditt förråd är 6m långt med thermomur-väggar på kortsidorna placerar du två kontreforer i form av typ 40cm utstick från poolväggen mellan kortsidorna så har du något som kan ta upp kraften var 2m. Du kan ha hyllor eller nått mot poolväggen mellan kontreforerna så får kanoterna hänga i taket eller vara vid ytterväggen.
 
Köpte mina 250mm block direkt från dorocell.se vilket kostade 17500 inkl moms 2013 då jag byggde poolen (7m x 3.5m x 1.35m)
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.