Jag har haft några pooler av den där typen.
Hanterat dom slarvigt och ibland ställt upp snett. Längre bort i grannskapet står en lika stor som trådstartarens, den har stått uppe och utomhus i många år nu, vinter som sommar.
De verkar tåla mycket mer än man kan tro.

Läckor ja, men då pratar vi tunn liten stråle.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Damaja Damaja skrev:
Det var väl ett utomordentligt oskönt sätt att tänka. Uppenbarligen vill TS ha en fortsatt god relation till sin granne och undrar hur han kan kombinera pool med fortsatt god grannsämja.

Som svar på frågan så är det kan det ju fungera med att ha en avledning av vattnet skulle något hända. Men det är lite svårt att sia om då man inte ser hur tomten ser ut, fall, etc.
Hur ska du avleda 25kbm vatten om den spräcks? Pooler får placeras vid tomtgräns utan bygglov.

Vissa är avundsjuka och gnäller.
 
Jag har en ovanmarkpool som är inne på sitt tredje år. Några småhål har det blivit som vi lagar när vi upptäcker dem, men att det plötsligt skulle spricka i en "armerad" duk tror jag inte. Se till att den står stadigt och att benen är korrekt fastsatta så komme man långt! Lycka till.
 
  • Gilla
Gert57 och 4 till
  • Laddar…
Bodde i Sydney för 40 år sedan och hade en rund ovanmark pool ”3600*1200 mm” det var korrugerad plåt och i skarven fanns det massor med skruvhål, jag hittade endast 3 st skruvar och placerade dem 1st längst ner 1st i mitten och 1st högst upp sen fyllde jag den med vatten och badade i den några veckor tills plötsligt en solig dag när vi satt och åt middag hörde ett konstigt swishande ljud så jag kollade ut på framsidan, och på båda sidorna om huset forsade vattnet ut på den stora trafikerade gatan gick till baksida och hela trädgården var full av vatten och tyckte det var lite pinsamt när folk stannade på gatan och undrade vad som hänt. Hela gräsmattan blev alldeles gul av kloret men efter en tid kom gräset igen.

Ingenting skadades och poolen körde jag till tippen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Hur ska du avleda 25kbm vatten om den spräcks? Pooler får placeras vid tomtgräns utan bygglov.

Vissa är avundsjuka och gnäller.
Och vissa skyller allt i livet på andras avundsjuka. Det FINNS faktiskt andra skäl till osämja och irritation än avundsjuka...
 
  • Gilla
Hasse C och 9 till
  • Laddar…
J john_heden100 skrev:
Och vissa skyller allt i livet på andras avundsjuka. Det FINNS faktiskt andra skäl till osämja och irritation än avundsjuka...
Självklart att barnen tjoar och skriker! Men du får placera poolen där så vad är problemet?
 
  • Gilla
Kattmatare
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Hur ska du avleda 25kbm vatten om den spräcks? Pooler får placeras vid tomtgräns utan bygglov.
Den rymmer bara drygt 10 kubik... Sprids det ut på 400 kvadratmeter av grannens gräsmatta så motsvarar det en kraftig åskskur på 25 mm
 
  • Gilla
Stommen och 8 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Självklart att barnen tjoar och skriker! Men du får placera poolen där så vad är problemet?
Jag förstod bara inte hur du fick in begreppet avundsjuka i detta...
 
  • Gilla
  • Haha
BoozeBop och 5 till
  • Laddar…
J john_heden100 skrev:
Jag förstod bara inte hur du fick in begreppet avundsjuka i detta...
Det har hänt oss att grannar blir galna för att vi har plats för stor pool och altan för några veckor sedan...
 
  • Gilla
ZIGGE75
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Det har hänt oss att grannar blir galna för att vi har plats för stor pool och altan för några veckor sedan...
Så KAN det förstås vara, men i kombination med din omedelbara kommentar "Bry dig inte!" så kan det också vara något annat än avundsjuka ligger bakom att dina grannar blir galna på dig.
 
  • Gilla
  • Haha
Solute1 och 17 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Be grannen titta närmare på poolen, står ju ”Bestway - Power Steel”...kan ju omöjligt spricka :D
Klart den kan spricka. ”Power Steel” är ju inte nån garanti. En kamrat hade en helt ny (1mån) sådan som sprack och vattnet forsade ut. Blev rejäl översvämning på hans tomt. Blomsterplanteringar som stod 1 meter från poolen bara försvann och de flyttade sig 5-6 meter bort pga. svallvågen.
Men har sett många likadana pooler som stått upp i flera år utan problem. Gäller bara att man monterar den rätt och att det är jämnt och fast underlag där polen står. Men om den spricker blir det en rejäl svallvåg av vattnet. Mer än vad man kan tänka sig !
 
Redigerat:
  • Ledsen
Harrison
  • Laddar…
Hur ser försäkringsläget ut...

Täcker din hemförsäkring vattenskador på din grannes hus?

Hur regleras det annars, det kanske räknas som skadegörelse?

Tycker det liknar diskussionen vid halvdöda träd som grannar oroar sig för.

/ATW
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
För att det ska vara skadegörelse krävs ett uppsåt och en aktiv handling. TS har väl inte sagt att han ska skära sönder poolen i grannens riktning?
 
T Tiger79 skrev:
Hur ska du avleda 25kbm vatten om den spräcks? Pooler får placeras vid tomtgräns utan bygglov.

Vissa är avundsjuka och gnäller.
Du verkar vara en sympatisk och trevlig granne....

Om man väljer att ställa upp en pool så får man ju givetvis ta ansvar för vad som skulle kunna hända om den går sönder. En vettig person såsom TS verkar vara försöker ju då lösa detta i förväg så att det inte uppstår någon onödig skada.

Sen kan man ju göra som du och skita i alla andra bara för att man har rätt att göra så.
 
  • Gilla
Hasse C och 7 till
  • Laddar…
slå ner några 45x45 stolpar i marken och skruva fast 2st 45x220 som ett litet staket mot stolpen. då försvinner kraften från svallvågen och vattnet kommer inte skölja så långt in.
problemet med vattnet försvinner inte men man minskar skadan som svallvågen kan orsaka.

känns som en rimlig åtgärd.
 
  • Gilla
cypoid och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.