Hej.
Vi är i slutfasen av att få upp en ovanmark-pool (5,5 m x 2,7 m med djup på 1,22) och nu kom grannen och berättade att han är orolig för att den ska spricka och vatten ska flöda mot hans hus (som ligger något lägre).
Tips på hur jag kan lugna honom?
Bygga skyddsvall (och i så fall tips på konstruktion och storlek) och/eller vallgrav mellan poolen och tomtgränsen?
Tacksam för svar.
 
  • Ovanmark-pool i trädgård nära tomtgräns med röd stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Bry dig inte!

Du får ha pool rakt in på tomtgräns.
 
  • Gilla
  • Haha
leffe-e och 5 till
  • Laddar…
7ender
Be grannen titta närmare på poolen, står ju ”Bestway - Power Steel”...kan ju omöjligt spricka :D
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 23 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Be grannen titta närmare på poolen, står ju ”Bestway - Power Steel”...kan ju omöjligt spricka :D
Ah, har för mig jag köpte ett tält av det märket, stod en lapp, tål ej storm, regn eller annan otjänlig väderlek. Står det i manualen till poolen att man kan fylla den med vatten? Kanske är till ett bollhav? Ge grannen stövlar i märket bestway och superabsorberande (numera svåråtkomligt) toapapper!

Skämt åsido, jag misstänker att OM poolen spricker så riskerar du att få grannens försäkringsbolag på dig, om du varit oaktsam.
 
  • Gilla
matsgran och 6 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Bry dig inte!

Du får ha pool rakt in på tomtgräns.
Rent teoretiskt så visst, men jag vill gärna fortsätta ha en god relation med grannarna.
 
  • Gilla
  • Älska
Hasse C och 19 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ah, har för mig jag köpte ett tält av det märket, stod en lapp, tål ej storm, regn eller annan otjänlig väderlek. Står det i manualen till poolen att man kan fylla den med vatten? Kanske är till ett bollhav? Ge grannen stövlar i märket bestway och superabsorberande (numera svåråtkomligt) toapapper!

Skämt åsido, jag misstänker att OM poolen spricker så riskerar du att få grannens försäkringsbolag på dig, om du varit oaktsam.
Mmm.... det är ju det man vill undvika.
 
  • Gilla
Diabas 88
  • Laddar…
Har inte hört eller sett en sådan pool rämna med syndaflod, däremot läcka från små hål som lekande barn har lyckats med. Så var inte orolig för syndafloden och tala om det för grannan.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har inte hört eller sett en sådan pool rämna med syndaflod, däremot läcka från små hål som lekande barn har lyckats med. Så var inte orolig för syndafloden och tala om det för grannan.
Tack för lugnande ord! Det är de tankebanorna jag själv går, men såklart skönt att höra det från någon annan.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
Grannen har kanske sett ett sånt här klipp?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
Kim Gyllenhorn och 56 till
  • Laddar…
Totte_S
OM du vill göra något så borde det räcka med en barriär mot grannen av tex plyfaskivor som styr vattnet i önskad riktning, tex tillbaka ut på din gräsmatta. Det är nog själva svallvågen som skulle kunna åka långt, så det är att hindra den som borde vara mest angeläget.
 
  • Gilla
Källa2022 och 5 till
  • Laddar…
M MartinDahlerus skrev:
Hej.
Vi är i slutfasen av att få upp en ovanmark-pool (5,5 m x 2,7 m med djup på 1,22) och nu kom grannen och berättade att han är orolig för att den ska spricka och vatten ska flöda mot hans hus (som ligger något lägre).
Tips på hur jag kan lugna honom?
Bygga skyddsvall (och i så fall tips på konstruktion och storlek) och/eller vallgrav mellan poolen och tomtgränsen?
Tacksam för svar.
På pinterest finns många tips på konstruktioner av ovanmarkspooler. Men det är mest inbyggnader i trä och det är tomt under så det skyddar ju inte. Har du skyddsvallar av jord mot poolen så trycker jorden in poolen om du tömmer den på vatten och det hjälper nog inte med jord som skyddsvall. Då får du ge dig på att gjuta, det har vi gjort för vi grävde ner våran. Men det var ett jättejobb att gjuta runtom.
 
Det kanske är mer effektivt att gräva ner poolen några decimeter?
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Har haft en liknande pool i många år utan några problem
 
  • Haha
  • Gilla
Gert57 och 1 till
  • Laddar…
Fråga grannen om det räcker med att du tar ansvar för eventuella konsekvenser eller om han ändå föredrar att du bygger någon form av vall.

Sedan får du själv avgöra om du är redo att ta konsekvensen av 25m3 vatten som forsat in på grannens tomt.

Jag har ställt min egen pool i samma storlek längst bort på tomten. Grannen har ställt sin precis som du beskriver. Jag rycker på axlarna och tänker att de får ta konsekvensen om det skulle hända något.
 
  • Gilla
  • Wow
Robert63 och 5 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Bry dig inte!

Du får ha pool rakt in på tomtgräns.
Det var väl ett utomordentligt oskönt sätt att tänka. Uppenbarligen vill TS ha en fortsatt god relation till sin granne och undrar hur han kan kombinera pool med fortsatt god grannsämja.

Som svar på frågan så är det kan det ju fungera med att ha en avledning av vattnet skulle något hända. Men det är lite svårt att sia om då man inte ser hur tomten ser ut, fall, etc.
 
  • Gilla
pilotniq och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.