Hej

Det börjar närma sig inköp av robotklippare och pratade med elektrikern igår om placering av eluttaget.
Tanken är att ha roboten vid gäststugan (nära entrégaveln) men elektrikern insisterar att vi dra in kabel ifrån laddstationen medan jag vill dra ut och sätta ett eluttag på fasaden för enkel åtkomst.

Hur har ni placerat era eluttag till basstationen?
  • Inomhus
  • Utomhus
 
  • Brun gäststuga med gräsmatta som föreslagen placering för robotklipparens basstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Ute
 
  • Gilla
Fredrik Blomgren
  • Laddar…
Gör det som är enklast.
Är avståndet mellan eluttaget inomhus och stugan där du ska ha klipparen hanterbart för att dra lågspänningskabeln så tycker jag det är att föredra. Då kan du ju själv fixa till installationen.

Ska en elektriker dra fram ett nytt eluttag till stugan så lär det kosta några tusen kronor, men det kan kanske även nyttas för andra grejor.
 
E etompau skrev:
Gör det som är enklast.
Är avståndet mellan eluttaget inomhus och stugan där du ska ha klipparen hanterbart för att dra lågspänningskabeln så tycker jag det är att föredra. Då kan du ju själv fixa till installationen.

Ska en elektriker dra fram ett nytt eluttag till stugan så lär det kosta några tusen kronor, men det kan kanske även nyttas för andra grejor.
Eluttag finns inne direkt till höger om knutbrädan där den lilla entrétrappan är.
Min tanke var att dra ström ut till ett uttag därifrån medans elektrikern vill dra in kontakten från basstationen till uttaget inne istället.

OM man gör som elektrikern vill behöver man inte då ta ut ett förhållande vis stort hål jämfört dimensionen av kabeln som har fasta kontakter som skall in i basstationen?

Fredrik
 
Redigerat:
F Fredrik Blomgren skrev:
Eluttag finns inne direkt till höger om knutbrädan där den lilla entrétrappan är.
Min tanke var att dra ut ett uttag därifrån medan elektrikern vill dra in kontakten från basstationen till uttaget inne istället.

OM man gör som elektrikern vill behöver man inte då ta ut ett förhållande vis stort hål jämfört dimensionen av kabeln som har fasta kontakter som skall in i basstationen?

Fredrik
OK, nu är jag med på hur det ser ut. Ja då tycker jag det blir bäst med ett nytt uttag på utsidan av huset, och sedan hänger du upp nätdelen i direkt anslutning till det. Sedan kan du själv fixa med lågspänningskabeln som ska gå till laddaren.
 
  • Gilla
Fredrik Blomgren
  • Laddar…
Jag använder eluttaget inne. Fördelen är du får eluttag och nätdel inomhus och bara drar ut en sladd till klipparen.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Tänk på att ofta har klipparna långa matningskablar som ska läggas någonstans. Så har du vägguttaget intill klipparen så är det inte helt optimalt
 
G Ganntrader skrev:
Jag använder eluttaget inne. Fördelen är du får eluttag och nätdel inomhus och bara drar ut en sladd till klipparen.
Granntrader har du då borrat upp ett hål i väggen försatt koppla upp basstationen?
Sitter det inte i regel en kontakt i den änden som skall in i basstationen vilket gör att hålet blir extra stort som måste sättas igen på något sätt?

Om vi placerar ett eluttag på utsidan så har jag ström än lättare än idag till häxsaxen.
Dock så fungerar det idag med förlängningskabel från altanen.
 
Men hur är det med nätdelen till klipparen, är den godkänd för placering utomhus?

Finns det jordfelsbrytare som skyddar uttaget i stugan?
 
H hempularen skrev:
Men hur är det med nätdelen till klipparen, är den godkänd för placering utomhus?

Finns det jordfelsbrytare som skyddar uttaget i stugan?
Gräsklipparen är ännu inte införskaffad.
Det lutar åt någon av dessa fabrikat.
Husqvarna
Gardena
Stihl

Matarelen ner till gäststugan kommer ifrån huvudbyggnad med jordfelsbrytare.
Jag tänkte även placera ett jordfelsbrytaruttag mellan eluttaget och stickkontakten till basstationen.
Tänker är dessutom att bygga ett garage till basstationen.

Så rimligen blir allt väl skyddat oavsett placering av strömkällan.
 
Kontakten som du drar ut till laddstationen är ju inte så stor. Jag hade satt den inomhus. Går ju att täta igen hålet när du dragit igen kontakten på nåt snyggt sätt.
 
De nätdelar jag har sett har alla varit konstruerade för utomhusbruk.
 
F Fredrik Blomgren skrev:
Granntrader har du då borrat upp ett hål i väggen försatt koppla upp basstationen?
Sitter det inte i regel en kontakt i den änden som skall in i basstationen vilket gör att hålet blir extra stort som måste sättas igen på något sätt?

Om vi placerar ett eluttag på utsidan så har jag ström än lättare än idag till häxsaxen.
Dock så fungerar det idag med förlängningskabel från altanen.
Jag har en ventil i väggen så jag drog kabeln genom den.
 
F Fredrik Blomgren skrev:
häxsaxen.
??? Vad håller du på med?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
??? Vad håller du på med?
Lite woodo prylar.....häcksaxen skall det naturligtvis stå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.