Har en källare på 108kvm där ca 50 är inredd gillestuga med öppen trapp till övervåningen och den andra delen är flera förråd, tvättstuga och badrum. Besiktigat och enl. protokoll ok fuktvärden i källaren trots riskkonstruktionen. När jag slog på värmen i källaren i höstas försvann mycket av lukten, körde ganska varmt ca 22 grader.

Nu när det är sommar har jag stängt av värmen och har runt 20 grader i källaren men nu luktar det mer källare än tidigare. Vad beror det på? Blir det sämre ventilation när jag inte har värmen på? RH 40% när det är torrt ute, nu efter hällregn i natt ligger det på 60%. I vintras hade jag runt 40% konstant och ventilen i gillestugan var stängd för det drog kallt, den har jag öppnat lite nu.

Hur ska jag tänka med ventilerna i källaren, ska de vara öppna överallt? Tänker på att det är fuktigare ute på sommaren? Eller ska jag bara öppna i förråd och tvättstuga t.ex.? Jag har en avfuktare där vi hänger tvätt, borde jag skaffa en till och ställa i gillestugan? Den vi har tar inte gillestugan då det är stängda dörrar mellan.

Jag kommer installera FTX i höst och det finns en kanal ner till tvättstugan så jag kommer suga frånluft där. Påverkar det något hur jag ska tänka i övrigt kring ventilerna i källaren? Suger jag luft måste jag ju ta in luft också, men vill ju inte öppna där jag värmer mest (gillestugan) blir som att elda för kråkorna känns det som?

Många frågor på en gång men det här med ventilation är obekant mark för mig. :D
 
Claes Sörmland
Källaren lär ju vara svalare än utomhustemperaturen så här års och då ökar ju den relativa luftfuktigheten när lkuft uteifrån tar sig in. Så avfuktning och mindre ventilation är en bra ide. Jag kör så i källaren - en gammal matkällare som används som tvättstuga. Fungerar bra.

Det första sommaren i huset var en sån där fuktvarm sommae. Och jag försökte i min okunskap ventilera den fuktiga källaren med öppen dörr dagtid. Det slutade framåt juli med en vattenfilm på väggar och och golv. Möglet växte fort.
 
Ok ja det låter vettigt med en avfuktare. Planerar även en luft/luft pump i källaren för att spara lite på uppvärmningen och då sköter ju den en del av avfuktningen också. Men en ny avfuktare har jag nytta av ändå då kan jag byta ut den gamla som står i tvättstugan idag.

Någon som har tips på en bra och framförallt tyst avfuktare då den kommer stå där jag har min arbetsplats? :)
 
Claes Sörmland
Mitsubishi Electric MJ-E16VX / MJ-E14CG går ju inte att klaga på ljudmässigt. Men inte billigaste alternativet.
 
  • Gilla
raubtier
  • Laddar…
Vet också de som vänder på luftströmmen i gillestugan på sommaren och sätter en frånluftsfläkt där på ytterväggen. Då sugs varm luft ner från entrévåningen ner i gillestugan och värmer upp den och ev. källardofter skickas rakt ut.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mitsubishi Electric MJ-E16VX / MJ-E14CG går ju inte att klaga på ljudmässigt. Men inte billigaste alternativet.
Såg vettig ut. Tittade på en Woods WDD80, såg också bra ut och lite billigare men verkar låta något mer och mindre behållare är en nackdel eftersom jag inte kan koppla den på en brunn där den ska stå.

J Josth skrev:
Vet också de som vänder på luftströmmen i gillestugan på sommaren och sätter en frånluftsfläkt där på ytterväggen. Då sugs varm luft ner från entrévåningen ner i gillestugan och värmer upp den och ev. källardofter skickas rakt ut.
I teorin låter det ju praktiskt men jag är tveksam till om det verkligen fungerar. Om jag eldar i kaminen i gillestugan på vintern får jag vamt och gott där nere, men luften stannar i trappan, det är som ett lock där. Beror antagligen på att ventilationen inte fungerar som den ska utan olje/vedpanna som den är byggd för. Därför jag ska sätta in FTX också.
 
Har varit i ett par sådana hus med omvänd ventilation på sommaren och det kändes bra i källaren.

Om man värmer i gillestugan och har öppet trapphus kommer mycket av värmen att stiga uppåt till våningen ovanför. Om man sätter en luftluftvärmepump i gillestugan kommer värmen från den även att delvis värma våningen ovanför. Avfuktningsläget på en luftluftvärmepump är dock mer ämnat för tropikerna eftersom den går med kylning i de perioder den avfuktar och sedan räknar med att temperaturen stiger av sig självt igen.
 
Vid närmare eftertanke verkar den vara för liten och klen, kommer behöva tömma tanken i tid och otid.
Är det någon som har en större Woods modell som kan ge en hint om ljudnivå? T.ex. en SW22FW eller liknande?
 
Blir en Woods idag. Men nu upptäckte jag också att det gamla härket jag fick med till huset verkar sjunga på sista versen. Vill ha dörren stängt till förrådet där även utrymmet för att hänga tvätt finns, så min fina Woods kommer ju inte kunna fukta av det utrymmet.

Vad är bäst, att köpa en till kanske lite mindre till tvättutrymmet eller ta in en firma som får göra hål för ventil i betongväggen mellan tvätt och gillestuga? Ger det önskad effekt att ha en simpel ventil mellan rummen eller måste jag göra mer?
 
En ventil räcker inte. Bäst att ha två avfuktare för de olika rummen. Om man värmer luften kommer relativa luftfuktigheten också att sjunka.
 
Claes Sörmland
J Josth skrev:
En ventil räcker inte. Bäst att ha två avfuktare för de olika rummen. Om man värmer luften kommer relativa luftfuktigheten också att sjunka.
Kanske inte så kul att ha 30 grader uppvärmt i källaren när det är 25 grader ute? Men på vintern funkar det tankesättet.
 
Då räcker det nog med en, köra den i gillestugan sommartid och tvättstugan vintertid. Vi får börja där!
 
Efter en tid med min fina Woods 38FW kan jag konstatera att den gör underverk mot fukten och även lukt, klimatet i källaren är ett helt annat. Men ack vad den låter mycket. Stör inte när den fuktar av "förrådsdelen" men under sommaren vill jag ju även få den avfuktande effekten i gillestugan som inte värms upp.

Mellan gillestuga och avfuktare är det endast en dörr som är stängd. Skulle det ge någon som helst effekt att ta ut ett ventilationshål i nederkant av dörren, eller är det helt bortkastat?
 
Ett ventilationshåll skulle göra lite skillnad men troligtvis inte tillräckligt. Det finns ju dyrare avfuktare där du kan ha rör som går in i rummet istället men det kanske är en onödig investering om du hade planer på ftx ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.