Tjena.

Jag håller på med ett litet altanbygge där jag tänkt använda stolpar av målat limträ (ej impregnerat) för tak och skyddsräcke. Jag vill gärna skruvlimma infästningen på dessa för att det ska bli så stadigt som möjligt. Nu är min fundering om jag ska måla ytorna som ska limmas eller ej?

Spontant känner jag att limmet får sämre verkan om ytan är målad, men samtidigt känns det inte helt okej att ha omålade ytor på virke som inte är behandlat. Man kan såklart argumentera för att limmet har en viss skyddande effekt, men då gäller det att limmet verkligen sprids över hela den omålade ytan.
 
Beror på vlket lim du använder.
Generellt så borde vanligt enkomponent trälim användas före målning. Även när det gäller D4 lim.
Medan limmer av typ MS-polymer, Sikaflex och liknande kan användas på målade ytor. Silicon avråder jag ifrån både före och efter målning då det inte går att måla på silicon vilket gör underhåll svårare.

En annan fråga är om det egentligen är ett problem. Om konstruktionen skyddas av tak från direkt regn. Då är det inte troligt att förfallet börjar med att vatten tränger in i skarvar så att röta uppstår. Vanlig måling efter montage borde duga under altanens tekniska livslängd.

Ytterligare en fråga är om lim behövs. Finns en etablerad konstruktion och om man följer den så borde det hålla ändå. Om altanen snickras efter egna ideer och ritningar så är tanken att förstärka ytterligare inte fel. En annan tanke man kan ha är att skarvar kan bli för täta så att inträngande vatten har svårt att vädras bort. Lim kan orsaka snabbare förfall med lite otur.

Som alltid ett orakelsvar ;). Utan att själv se exakt vad det rör sig om är det svårt att ge bestämda råd. Även med alla fakta kända så finns det flera sanningar som skenbart kan tala rakt emot varandra.

Mvh Findus
 
findus42 findus42 skrev:
Beror på vlket lim du använder.
Generellt så borde vanligt enkomponent trälim användas före målning. Även när det gäller D4 lim.
Medan limmer av typ MS-polymer, Sikaflex och liknande kan användas på målade ytor. Silicon avråder jag ifrån både före och efter målning då det inte går att måla på silicon vilket gör underhåll svårare.

En annan fråga är om det egentligen är ett problem. Om konstruktionen skyddas av tak från direkt regn. Då är det inte troligt att förfallet börjar med att vatten tränger in i skarvar så att röta uppstår. Vanlig måling efter montage borde duga under altanens tekniska livslängd.

Ytterligare en fråga är om lim behövs. Finns en etablerad konstruktion och om man följer den så borde det hålla ändå. Om altanen snickras efter egna ideer och ritningar så är tanken att förstärka ytterligare inte fel. En annan tanke man kan ha är att skarvar kan bli för täta så att inträngande vatten har svårt att vädras bort. Lim kan orsaka snabbare förfall med lite otur.

Som alltid ett orakelsvar ;). Utan att själv se exakt vad det rör sig om är det svårt att ge bestämda råd. Även med alla fakta kända så finns det flera sanningar som skenbart kan tala rakt emot varandra.

Mvh Findus
Jag har en flaska PU-lim som jag använt vid andra delar av bjälklaget, så tanken var att använda densamma i detta moment.

Om det behövs eller ej låter jag vara osagt, men konstruktionen är gjord av mig själv och även om jag läst på ordentligt och tror att jag gör allt rätt känns det ändå som att jag lika gärna kan limma också, även om det kanske räcker med bara skruv. Jag har hellre både hängslen och livrem än att stå med rumpan bar, så att säga.

Konstruktionen ser ut enligt bilden. Jag har alltså jackat ur i stolpen så att den kommer vila på bärlinan och ta stöd i sidled av golvbjälken. Eventuellt stöttar jag upp med någon extra tvärgående kortling också på samma höjd som golvbjälken.


Schematisk illustration av bjälklagskonstruktion med golvregel, bärline och limträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.