Hej, jag har endast ett uttag i min trädgård, nu har jag monterat en lampa bredvid uttaget och dragit en sladd (med fas,nolla&jord. Till sladden vill jag koppla en strömbrytare och sedan från strömbrytaren koppla ihop med uttaget. Tänker jag rätt? Hur kopplar jag till denna strömbrytare?
 
  • Blå strömbrytare för elinstallation från Malmbergs på ett flätat underlag med ett kopplingsschema på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har testat det och lampan fungerar men så fort jag släcker via strömbrytaren så går säkringen, vad kan det bero på?






E etompau skrev:
Fasledare in på L, tändtråd till belysning på någon av "pil ut".

[länk]
 
Låter som du ska ta hjälp av en elektriker.
Att en säkring löser ut beror på kortslutning.
 
Men som du skrev där uppe så förstår jag det som så här. Har ju en sladd från lampan som går in i strömbrytaren sen ska en till sladd dras från strömbrytaren för att gå vidare till eluttaget. Ska då två fas in i L och två nollor in i nån av pilarna ut?



E etompau skrev:
Låter som du ska ta hjälp av en elektriker.
Att en säkring löser ut beror på kortslutning.
 
Nollan skall överhuvudtaget inte kopplas till brytaren. Troligen kortsluter brytaren fas till nolla om du har nollan ex. på en av pilarna.

Du skriver "sladd". Vad är det för kabeltyp du använder? Ordet "sladd" betyder för mig något i still med en lampsladd, som inte får användas i en fast installation, och inte utomhus heller.
 
  • Gilla
Haidar89
  • Laddar…
Använder EXLQ 3G 1,5.
Så nollan från kabeln som kommer från eluttaget ska ej kopplas in till strömbrytaren och jag kan bara sätta en klämma på.?
 

Bästa svaret

Ja, nollan och skyddsjord skall gå obrutna till lampan. Fas från matningen in på L på brytaren. Tändtråd ut till lampan från någon av pilarna.

Jag ser på bilden att brytaren ser ut att ha en X plint också. Den är inte kopplad till någon funktion i bryteran, och kan användas för att skarva ex. nollan.
 
Jag rekommenderar att du ritar upp ett enkelt kopplingsschema. Så ser du hur du får en sluten krets genom lampan från fas till nolla. Om du hade haft en enkel ritning så hade du insett hur nollan skulle kopplas.

I just det här fallet var det inget direkt farligt fel med labbandet. Men generellt skall man aldrig koppla ihop något man inte vet absolut säkert att det är rätt. Och när man "vet", bör man fundera en stund till på varför det är fel. Kommer man inte på det, så kanske man håller på att göra något rätt. Men ALDRIG koppla på prov, eller efter en dålig gissning.
 
  • Gilla
Haidar89
  • Laddar…
Ska göra det, tack för all hjälp.



H hempularen skrev:
Jag rekommenderar att du ritar upp ett enkelt kopplingsschema. Så ser du hur du får en sluten krets genom lampan från fas till nolla. Om du hade haft en enkel ritning så hade du insett hur nollan skulle kopplas.

I just det här fallet var det inget direkt farligt fel med labbandet. Men generellt skall man aldrig koppla ihop något man inte vet absolut säkert att det är rätt. Och när man "vet", bör man fundera en stund till på varför det är fel. Kommer man inte på det, så kanske man håller på att göra något rätt. Men ALDRIG koppla på prov, eller efter en dålig gissning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.