Vilken är det bästa Värme system för ett hus med 100kvm?
Hej
Jag har köpt ett hus med 100kvm i Oskommun, huset ät gammalt och värme system är olja just nu. Jag vill gärna bytta om hela system på något annat. Vad tycker ni är det bäste systemakan använda? Är det luft vatten värmepump t.ex, pelletspanna, eller vad?
Tack på förhand för alla era svar!
Hälsningar/ Samsson
 
Hej! Vilken framledningstemperatur behövs i värmesystemet för att hålla 20°C när det är som allra kallast på vintern? Jag gissar att dimensionerande vinterutetemperatur kan vara -25°C i Os kommune.
 
J Josth skrev:
Hej! Vilken framledningstemperatur behövs i värmesystemet för att hålla 20°C när det är som allra kallast på vintern? Jag gissar att dimensionerande vinterutetemperatur kan vara -25°C i Os kommune.
Om vi antar att det är det, vad är då det bästa systemet?
 
Bergvärme.
 
Allt beror väl på vilka förutsättningar du har.
Stor tomt där det är lätt att lägga ner jordvärme? kanske tillgång till grävmaskin så du gör grävjobbet själv??
Nära till Berg? Eller långt till berg? Finns ställen som inte kan ha bergvärme för att det är långt ner till berg, och då blir det dyrt.
Milt klimat, då kanske Luft vatten kan funka bra.
Nära till sjö, bäck då kanske sjövärme är bäst?
Bra tillgång till ved? Då kanske det kan vara ett bra alternativ med vedpanna.

Hur mycket skall värmas? Finns kanske en stor verkstad med stort värmebehov, eller finns med i framtidsplanerna, då kanske fliseldning är det bästa?

Så att bergsäkert säga att X-värme är bäst är fel anser jag, för det beror på just dina förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.