Poolen som vi är inne på att lägga en beställning på är en rund Primastar 4,6 x 1,37m och den ska alltså anläggas i ett sluttande bergsparti där man tidigare brutit sten vilket innebär att vi har en perfekt sänka i berget för att passa in poolen i...

Det första problemet för oss är ju att poolen alltså skall anläggas i ett sluttande berg, ca 30-40cm höjdskillnad från sida till sida. Min tanke kring detta är att anlägga en stödmur som jag kan fylla emot för att få till en jämn markbädd med erforderlig dränering närmast mur. Muren tänker jag dubba i berget med ca 1,5m mellanrum samt längsgående armering. Övre skiften blir Leca som horisontal- och vertikalarmeras. Jag tänker mig även några kontreforer som går in under markbädden.

Nästa problem är att poolen kommer ligga ovan bostadshuset, detta tänkte jag hantera genom att ytterligare höja stödmuren med 20-30cm för att dels motverka en ev tsunami men även för att kunna hålla inne vattenvolymen om olyckan skulle vara framme. Här tänker jag att det får bli kontreforer utåt för att hålla emot ev vattentryck.

Är jag helt galen eller verkar det kunna vara en vettig hantering?
igång...
Område på sluttande berg med markerad sänka för planerad inbyggd rund pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden ovan visar området som är tänkt att bebyggas och nedan en enkel skiss på hur vi ser slutmålet

Handritade skisser av ett planerat poolprojekt i sluttande bergsterräng med mätningar och stödmursdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar tacksamt emot alla synpunkter, funderingar och råd innan vi drar igång...
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Har även en fråga ute i forumet gällande markisolering...

Jag tänker mig packa 0-18 och ev tegelkross, när jag ska byta tak nu, direkt på berg och som sagt dränslang mot mur och möjligen längs sidor där så får plats.

Ovan detta antingen 30-50mm EPS som täcks av stenmjöl och plast eller bottenduk, alternativt det betydligt dyrare XPS med plast och eller bottenduk...

Så egentligen två frågor

1: EPS, XPS eller ingen markisolering? Hur går jag då tillväga - tips?
2: Bottenduk eller bara plast under?

Ytterligare isoleringsfundering, väggarna hur tänker ni där?
 
Nu är projektet så smått igång och jag har gjort en gjutning för att få en plan botten att sedan mura en stödmur på.

Gjutning för stödmur på ojämnt bergunderlag med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att få till en någorlunda jämn botten att fortsätta mura på var en historia i sig, men resultat känns ändå rätt OK.

Nygjuten betongplatta som grund för stödmur med rör och stenblock i en trädgård under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att försöka minska behovet av höjden på stödmuren så försökte jag igår gräva ut på den övre delen vilket naturligtvis resulterade i att jag fick använda varenda muskel jag kunde uppbringa till att flytta två block på ca 0,5kbm styck. Med detta gjort och lite mindre spräckning av berget så ska jag noga kunna sänka hela markbädden med nästan 10cm

Nästa moment blir nu att skala av den sista vegetationen, lägga ut dränering och en brunn för att sedan fylla upp och padda 0/18 upp mot stödmuren, kommer återanvända en hel del skrotsten som redan ligger på plats.

Därefter blir det till att fortsätta mura upp muren så att ev vattenläckage kan hållas innanför denna om olyckan skulle vara framme...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Spännande projekt, fortsätt gärna uppdatera hur det går :)
 
Det går lite tungt i projektet, mycket skrotad stor sten och jord och lera däremellan...
En vildapel, massa buskar, björnbär mm som har fått plockats iväg med rötter och allt elände...
Byggplats med utgrävd halvmetershåla, sten, vegetation och verktyg för markarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är buskaget mitt i bild som har tagit min tid det senaste, samt vegentationsskiktet som täckt ytan.

Tungt för ryggen och ännu tyngre kommer det ju att bli Men poolen är ju beställd så det är bara att mata på...
En grushög, skottkärra och halvfärdig grävd grop i en trädgård med vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet efter buskaget blev en dryg halvmetershåla när det var fin matjord med lite ler i hela hålet. Får bli att fylla upp med sten och grus.

Nästa moment blir att välja en höjd för färdig botten samt slängt cirkeln så att jag kan bestämma vart och hur mycket berg jag måste spräcka för att hamna rätt.
Utmaningen för mig är ju helt klart att sänka högsta punkten så mycket som möjligt så att jag slipper köra på så mycket grus för det blir ett h*lvete att få upp där
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Bifogar ytterligare några bilder

En grävd håla i jord med en fast bergvägg och stor sten, skuggan av en person syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast berg närmast och sedan en ca 1x3x0,6m djup håla med en jordvägg i bakkant.

Nästa bild är resultatet efter dagens projekt med att fylla igen gropen igen, idag hade jag god hjälp av 4-åringen som ville hjälpa till med att göra golv till poolen
En grävd håla fylld med berg och stenar, del av ett byggprojekt för att skapa poolgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Näst på tur är alltså som sagt att ta fram slutliga höjder, mura upp stödmuren, påbörja nedre delen av altan/pooldäck samt att få upp en massa 0/18 och padda... Massa jobb, men sommaren närmar sig med stormsteg så det är väl bara till att öka!
 
Redigerat:
  • Gilla
Buford och 1 till
  • Laddar…
JothaR JothaR skrev:
Har även en fråga ute i forumet gällande markisolering...
Ingen som har några tankar kring detta här i forumet? Se frågan ovan
 
Nu blir det tillfälligt lite ”OffTopic”, ursäkta...

Jag har nu lyckats få bort allt det berg som skulle kilas bort, blev rätt mycket jobb och en hel del block som skulle släpas runt...

Hur som helst så bestämde vi oss för att ta en helg utan jobb med poolen, så istället råkade det bli en damm... Grävde ur delar av ytan för något år sedan när vi tänkte göra växthus där, men nu blev istället blocken och en del jord till en vall och ”voila” så hade vi en damm till dotters förtjusning...
Nu ska det visst bara skaffas guldfiskar och fiskmat samt en prydnasigelkott som visst skulle vi på kanten
 
  • Nybyggd trädgårdsdamm omgiven av stenblock och småsten med svart plastfolie, nära ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Har inget att tillföra mer än kämpa på:) men följer med intresse.
 
Se där, under gårdagen fick jag 12ton 0-18 levererat så nu kan man väl anse att midsommarhelgen är räddad
 
  • Stor hög med grus 0-18 levererad i trädgård för midsommarprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
patfred
  • Laddar…
Kul projekt.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Kul projekt.
Jag kan väl säga som så, i omgångar känns det hur kul som helst och i omgångar som en helt oöverkomligt mardröm
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
JothaR JothaR skrev:
Jag kan väl säga som så, i omgångar känns det hur kul som helst och i omgångar som en helt oöverkomligt mardröm
Det förstår jag verkligen. Håller på och bygger pool själv. Blev klar igår efter fem veckors slit. Jag hade ändå hjälp med både grävning och bortforsling av massor.

Att tappa sugen ibland hör till. Jag har totalrenoverat två hus på ca två månader vardera och ibland när sökt går fel vill man bara lägga sig i fosterställning och gråta.

Det är då agnarna skiljs från vetet och jag tror egentligen att de flesta är vete för det är inte många som gillar att misslyckas så man biter ihop och sen får man njuta tusenfallt av resultatet.
 
  • Gilla
JothaR
  • Laddar…
Ja just det, har ju faktiskt sneglar lite på ditt poolbygge också... Får ta och gå in och se slutresultatet nu då

Här under eftermiddag/kväll har jag nu skyfflat runt kanske 4ton 0/18 och ska som nästa steg få till dräneringen samt murningen av stödmuren så jag kan plana till och väga av hela ytan. Med lite tur kan kanske helgen räcka för att komma i mål Får se till och få lånat hem en mindre padda så jag kan kompaktera bädden också.
Sakta men säkert går det framåt...
 
  • En pågående utomhusbyggarbetsplats med en skottkärra, grus och jordytor avsedda för stödmur och dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Midsommardag och murning!
Idag påbörjade jag murningen, gick förhållandevis smidigt tycker jag även om jag aldrig gjort det tidigare... Kanske inte helt i våg och inte 110% helt rakt heller, men va tusan den ska byggas in och aldrig synas så det spelar väl ingen roll tänker jag
Murbruket hade jag tyvärr helt felkalkylerat så det tog slut efter 1,5 varv, men inte heller det spelade så stor roll för lagom där blev jag attackerad av ett störtregn...
Nu får det vara färdigt för idag så får jag helt enkelt komplettera med bruk och göra klart en annan dag
Påbörjad grundmurning i ojämn terräng med verktyg och murbruk synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sakta men säkert känner jag ändå att det går åt rätt håll. Får jag bara lagt den sista delen på varvet så ska jag i med lite tegelkross och drängrus och därefter skall ytan paddas och vägas av...
Sen är man ju verkligen på G, då kan poolen ställs på plats och altan/chilloutarea påbörjas

Hoppas ni alla har en gó midsommarhelg!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.