Hej! vad hade ni gjort:
håller på bygga uterum och det kom en liten regnskur precis innan ja ska lägga golvspånet så de regnade rakt ner i isoleringen grunden är en torpagrund och sedan trossbotten sedan bjälklag och det är isover 220 isolering ska man byta ut all isolering?
 
Ingen fara, låt det (värsta) torka upp innan du lägger igen spånet.
 
  • Gilla
pioneer
  • Laddar…
Golvspån och 220 isolering i ett uterum? Inser att jag är gammal och inte fattar vad ett uterum är längre :D.

Som svar på den direkta frågan.
Det beror på hur blött det blivit. Om glasull blivit så blöt att den förvandlats till gult slem så är det bara att kasta. Om den bara är fuktig och med vatten i droppar på ytan så går den att torka. Ta upp ur facken, ströa ordentligt och täck luftigt med en lätt pressenning så är det torrt på några dagar.

Det torkar utan att ta upp, men det tar mycket längre tid och leder troligen till att det blir fläckar av svartmögel här och där på ställen där fukten håller sig kvar. Allt torkar fortare om isoleringen tas upp.

Mvh Findus
 
  • Gilla
pioneer
  • Laddar…
Tusen tack för era svar det är väldigt lite regn. typ hade man vart ute i kläder hade man inte blivit blöt direkt utan lite fuktig.. men målade upp katastrof i mitt huvud
 
findus42 findus42 skrev:
Golvspån och 220 isolering i ett uterum? Inser att jag är gammal och inte fattar vad ett uterum är längre :D.

Som svar på den direkta frågan.
Det beror på hur blött det blivit. Om glasull blivit så blöt att den förvandlats till gult slem så är det bara att kasta. Om den bara är fuktig och med vatten i droppar på ytan så går den att torka. Ta upp ur facken, ströa ordentligt och täck luftigt med en lätt pressenning så är det torrt på några dagar.

Det torkar utan att ta upp, men det tar mycket längre tid och leder troligen till att det blir fläckar av svartmögel här och där på ställen där fukten håller sig kvar. Allt torkar fortare om isoleringen tas upp.

Mvh Findus
det är ett året runt ute rum (ska bli) :)
 
pioneer pioneer skrev:
Tusen tack för era svar det är väldigt lite regn. typ hade man vart ute i kläder hade man inte blivit blöt direkt utan lite fuktig.. men målade upp katastrof i mitt huvud
Hade det varit på ett bygge så hade spånskivan redan varit fastsatt... så du kan lugnt låta det torka lite och sen lägga spånskivan.
 
nu steker solen rakt in isoleringen, golvspånet som låg ooskyddat är torrt och syns inte ens att dom blitt blöta så de känns bättre nu
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.