Har målat alltanräcket i trä med Cuprinol fasadfärg plus. Förbehandlade inte och ändarna är inte grundoljade, misstag i ovetskap. Om vi ska olja in ändarna nu så får allt rivas. Kan man få ett tips? Ett altanräcke i trä med flagande vit färg, omålad ände synlig, i en trädgårdsmiljö med röd lada i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färg som flagar från träaltanräcket efter användning av Cuprinol fasadfärg plus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett altanräcke i trä med flagande vit färg, omålad ände synlig, i en trädgårdsmiljö med röd lada i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färg som flagar från träaltanräcket efter användning av Cuprinol fasadfärg plus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målat rött träräcke på altan med omålad trall och verktyg på toppen, i en lantlig miljö med hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tryckimpregnerat är ofta väldigt blött. Hur länge hade det fått torka innan du målade?

Föreskriver inte cuprinol någon grundfärg till sin färg?

Sedan så skulle det troligen varit bra om ändarna dels hade oljats, men även målats. Jag tror att även om du får färgen att fästa bra nu, så kommer du att få flagor nära ändarna, kanske inte redan efter ett år, men det kommer att börja bli dåligt där innan resten av räcket behöver målas om.
 
Det hade torkat i ett år från en sommar till den andra.
Kan jag dränka i ändträet ovanifrån i springan och hoppas på tur?
 
Jag skulle pröva med tungolja blandat med 50% balsamterpentin som grundolja. Helt suveränt på besvärliga underlag utomhus, har dock inte testat på tryckt virke.
Viktigt att olja får tränga in ca 15 min, sedan torka av överflöd. Olja endast en gång om ytan sedan ska målas. Claesson rätjära har tungolja av bra kvalitet.
 
Jag skulle nog kontakta cuprinol, skicka över bilderna. Det ser sanslöst dåligt ut. Det måste vara något generalfel.
 
H hempularen skrev:
Jag skulle nog kontakta cuprinol, skicka över bilderna. Det ser sanslöst dåligt ut. Det måste vara något generalfel.
Butiken har skickat frågan till fabriken idag.
 
Fasadfärg fungerar ej på horisontella ytor där det blir liggande vatten. Oavsett fabrikat. Fönsterfärg eller liknande fungerar bättre.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Cuprinol och Nordsjö är två varumärken från samma tillverkare. Fasadfärgen du målat med är liknande Nordsjö VX.
Använder Nordsjö och VX på våra fastigheter som inte ska grundas utan endast förbehandlas med impregneringsolja samt används enbart till fasadmålning. För andra snickerier som vindskivor och det du målat använder jag deras färg för fönster och i det systemet ingår även grundfärg samt att även impregneringsolja ska användas före grundning.
Så det är fel färg som valts för överliggaren som dessutom är en hyvlad yta i tryckt trä som behöver något som fäster bättre.
Det borde färgbutiken ha kunskap om och inte bli förvånade, dem skulle jag inte lite på i fortsättningen om jag som amatör har den vetskapen. Men om jag minns rätt används varumärket Cuprinol till generella byggbutker/varuhus och Nordsjö säljs av färgbutiker. Har provat Cuprinol Fasad som ska likna Nordsjö VX, men jag uppfattade den som tunnare och gav en mattare yta, behöver ju inte vara sämre men kanske en indikation på att tillverkaren anpassar produkten......
 
Redigerat:
nikasp
Ser riktigt dåligt ut men undrar också om det där med fasadfärg på liggande yta. Har du oljat innan? Står att färgen är 2in1 så grundfärg ska inte behövas: https://prdakzodecodocumentssa.blob.../tds/cu/se/sv/cu_fasadfarg_plus_tds_se_01.pdf
Kollat fukthalt? Jag köpte en billig mätare förra sommaren för att kolla virke jag låtit såga på sågen nära oss.

Har själv misslyckats kapitalt med liknande grej, ej tryckt men hyvlad yta och färgen började flaga efter ett år. Enkelt lock till en gammal ”matkällare” i betong på tomten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.