Köksgolvsplanerna ligger nu på att lägga en 60 cm bred "bård" av stenplattor 30*60 framför arbetsytor, vask och ved/elspis. I resten av köket blir det massivt björkgolv.

Förutsättningarna är träbjälklag med vattenburen golvvärme i glespanel mellan bjälkarna, trägolvet är 22-23 mm björk och stenplattorna är ca. 9,5mm tjocka. Takhöjd är en bristvara.

Hur bygger man för att få sten och trä i samma nivå? När jag har lagt klinker förut har det varit golvspån+golvgips under vilket blir högt.

Tacksam för synpunkter och erfarenheter.

/T
 
Är trägolvet självbärande?

Det blir ju tufft att få ihop det även om det skulle vara det......

Du måste ju först ha bärande där du ska ha klinker menar jag......

22 mm spånskiva
gips att sätta klinkern på.... + 13mm
fix + klinkerplattan = 10-15mm.

Där har du Drygt 45mm för klinkerbiten....

Lägger du 22 spån under trägolvet, oavsett om det är bärande eller ej... så blir det ganska bra, som jag ser det..

Du måste ju det, eftersom klinker/underlagetblir så tjockt.

Jag tror jag e rätt på det iallafall...

/ Patrik
 
Ja, självbärande golv, tvärs bjälkarna.

Hmmm, jag vill ju helst slippa att få 45 mm trä ovanför golvvärmen och taket lika mkt närmare huvudet...

Min tanke var om man kan såga ur 22 mm ur golvbjälkarna där stenplattorna ska vara och på så sätt få ner dem i höjd med trägolvet, men då blir det ju lite struligt med golvvärmeslangen (och kanske bärigheten)

Vilket alternativ ger minsta bygghöjd under en 30*60 platta i icke våtrum?
 
Har du lagt golvvärmeslingerna redan?

Jag gjorde en specialare, jag hade samma "strul" med att inte höja golvet för mycket.....

Jag har en lösning där du kan spara in spånskivehöjden, och därmed komma ner till c:a 25mm.

Det funkade för mig... men jag funderade ut lösningen innan jag la slangen.

/ Patrik
 
Nej, ingen slang lagd än, har bara provrivit lite i gamla golvet hittills, men tänkte riva ut och spika gles och lägga plåt och slang i helgen...

Har du lust att dela med dig av din specialare?

Tack,
T
 
Jag gjorde så här..... Med 20mm slang... men det har ingen betydelse egentligen...

Mina golvbjälkar är 2" x 8"...

Fick tag i min cirkelsåg och "jackade" bjälkarna 20mm x 20mm, så att slangarna inte ligger över bjälklaget utan nedfällt i bjälkarna = samma höjd som bjälklaget...

Jag har cc60 mellan bjälkarna..

Drog i 45x45 reglar i golvbjälkarna " nere i bjälklaget ".
Fällde ner golvspånet på reglarna nere i i bjälklaget, så dom vilar på 45x45 reglarna. Satte fast kottlingarna i spånskivan för att leda slangen.

I mitt fall ... 42mm ner från ovankant på golvbjälken satte jag 45 reglarna.
22mm golvspån + 20mm slang= samma höjd som bjälklaget.


Om du har 20mm slang.... och du har tillräckligt kraftiga golvbjälkar så det en möjlighet... Man "sabbar" ju trots allt lite golvbjälke....

Kan ju säga att om jag skulle gjort samma sak idag, så hade jag nog köpt spårad spånskiva och fällt ner istället. Då slipper du så mycket kottlingar.

Efter detta la jag 13mm golvgips, sen klinker.... C:a 25mm upp blir detta då.

Om du gör kottlingarna för slangen, och inte tar spårad... var noga med att du inte lämnar stora tomrum mellan slangarna. Fyll ut allt som e möjligt... Figursåg är ett måste nästan. Du har ju "bara" 13mm golvgips att gå på om du lämnar stora tomrum, exempelvis där du vänder med slangen...

Gick detta att förstå ???.

Hoppas det...

Lycka till!

Patrik

P.s. plåten har ingen tjocklek direkt... inget jag tog med i beräkningarna, det gick ändå.. d.s

 
Tack för beskrivningen, jag fattar hur du har gjort...
I de andra rum jag har lagt slang har jag också spikat 45*45 mellan bjälkarna, fast då bara 20 mm under toppen på bjälken för att få plats med glespanel och slang.

Jag antar att du tappar en hel del av syftet (styvheten) med dubbelgips eller hellimmad spån+gips när du har slangen mellan spånet och gipset?

Jag ska riva upp resten av golvet nu så får vi se om någon idé växer fram...

Andra förslag?

Tack,
T
 
Det blev väldigt stabilt iallafall, men det hänger på att man ligger VÄLDIGT rätt i måtten.... + en förbannad massa gipsskruv.

Markera ut slangen noggrant på gipsen så du får i så många skruv som möjligt. + Fyll ut alla "tomrum" under... så du kan dra skruv överallt det är möjligt.

Limma kan du ju göra ändå, inte riktigt hellimma, men är du väldigt nogrann med kottlingsarbetet, får du ju istort sett anlägg på hela golvgipsen förutom just dör slangarna är dragna.

Good luck...
 
OK, nu är gamla golvet borta... Det var tjockare än jag trott, 35mm så det finns lite mer utrymme uppåt än jag tänkte först.

Vad tros om att lägga glespanel (21*120) där trägolvet ska vara ovanpå bjälkarna och fräsa ur spår för slangen i en golvspånskiva där plattorna ska vara. Sedan skruva gips på spånet, då borde plattorna och trät komma i samma höjd.

Frågan är hur det går att lägga trägolvet paralllellt med glespanelen och slangen, inget vidare antar jag eftersom wirsbo inte tar upp det som alternativ...

Åter till tänkarhörnan....

/T
 
Höjden blir ju rätt. Men du får ett annat problem...


En "normal" golvspån är ju bärade i 22mm. Om du fråser spår i den blir den inte bärande längre..... Du får i såfall köpa färdigfräst bärande skiva, den ligger på 26mm tror jag.... Och kostar en hel hög med kroner.

Vilken slang ska du lägga? 16 eller 20m?

Lägg ner slangen i bjälkarna, dvs cirkelsågsjack... lägg 22mm golvspån, sen 6mm gips istället för 13mm gips. Då får du "rätt" höjd c:a......

Inte säker på att det är ok att sätta klinker på 6mm gips, men det vet bygghandeln.... Kan inte se att det skulle ha nån betydelse...

Om du fyller tomrummen ordentligt under trägolvet, ska du väl kunna lägga parallelt utan problem..... Du kan ju ganska lätt parera, så att du inte får skarvarna precis över slangarna, där underlaget år som sämst...

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.