Hej,
Vår diskmaskin har strulat till och från under en tid där den ibland stannat med felkod 20 och ibland felkod 40.
Nu kör den inget program alls utan den försöker starta programmen och inleder med att köra tömningspumpen ett antal gånger för att sen avbryta med felkod 20.
Jag har gjort ren avloppslang samt slang till tryckvakten. Har, tror jag, kopplat ur värmeelementen temporärt för att prova om det är det som strular men inget av dessa åtgärder har hjälpt.
Den har inga problem att tömma om jag provar att hälla vatten i diskmaskinen.
Vad mer kan jag prova eller behöver jag byta ut tryckvakten eller någon annan del?
 
A
med största sannolikhet är att luftfickan i brunnen är täppt av stelnat fett och bakterier samt allehanda förmultnade matrester.
1:a åtgärden är att backspola slangen från pressostaten med varmvatten
flera trådar här på forumet beskriver detta och det finns bilder.
 
A
räcker inte detta så byt pressostaten
 
electroluxaren skrev:
räcker inte detta så byt pressostaten
Pressostaten, är det de jag kallade för tryckvakten? En svart liten grej fäst på höger sida kopplat till en grå slang som går till brunnen.
Om det är densamma så har jag tagit loss den och rengjort den utan resultat.
 
A
det är rätt slang
men det enda sättet att åtgärda felet är att spola varmvatten i slangen till maskinen
ta bort tryckvakten ocg sätt en 8mm PVC slang i den grå slangen och den andra änden i diskblandarens pip efter du tagit bort strålsamlaren.
mha vattentrycket kommer då brunnens kammar spolas ur och geggan åker ut i brunnen vilket syns minst sagt tydligt.
om kammaren är ren (det finns en bild i en annan tråd) så är det läge att byta den analoga pressostaten (tryckvakten)
 
electroluxaren skrev:
det är rätt slang
men det enda sättet att åtgärda felet är att spola varmvatten i slangen till maskinen
ta bort tryckvakten ocg sätt en 8mm PVC slang i den grå slangen och den andra änden i diskblandarens pip efter du tagit bort strålsamlaren.
mha vattentrycket kommer då brunnens kammar spolas ur och geggan åker ut i brunnen vilket syns minst sagt tydligt.
om kammaren är ren (det finns en bild i en annan tråd) så är det läge att byta den analoga pressostaten (tryckvakten)
Har spolat rent och det kom ut en del gegga men tyvärr vill den inte gå igång utan beter sig på samma sätt som innan. Jag får byta pressostaten och hoppas det löser problemet.
 
Tyvärr blev det inget bättre resultat efter byte av pressostaten.
Några andra tips på vad som kan vara problemet?
 
A
Troligen är luftfickan fortfarande för täpt.
 
Har spolat massor med vatten från pressostaten mot brunnen men det kommer inte ut någon mer gegga/skräp. Kan jag behöva montera loss brunnen för att göra ren luftfickorna?
Finns det några andra sensorer eller dyl som kan ha kleggat igen och skapat detta beteende?
Kan det vara fel på kretskortet?
 
Har du kollat så det inte är igentäppt i sumpen eller i avloppspumpen? Och kollat att det inte är stopp i avloppsslangen?
 
Har tagit lös pumpen och den är rengjord. Har även spolat i avloppsslangen. Tyvärr samma beteende som tidigare, att den bara kör tömningspumpen en stund i 2-3 omgångar innan den ger felkod 20.
 
A
stopp i vattenlåset där avloppslangen sitter?
 
Den gjorde jag ren igår och det var en del gegga där men det hjälpte tyvärr inte.
 
A
har du kollat med att hålla slangen i en hink när maskinen skall tömma?
 
  • Gilla
axelito
  • Laddar…
Provade att den fick tömma i en hink och den tömmer, tycker jag, snabbt till hinken för att sen fortsätta och försöka tömma fast det inte kommer mer vatten i hinken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.