När man läser om säkert vatten så står det utförligt om vad som gäller för rörgenomföringar i vägg.
Men vad gäller för taket? Jag hittar inte ett ord om regler för rörgenomgång i tak, våtzon 1.

Ventilationsröret för badrummet går genom taket precis bredvid där jag tänkte gå upp med rören. Så jag har lite svårt att se hur ytterligare två vattenrör genom taket skulle kunna orsaka något problem.


Min plan är att sätta mellankopplingar med avstick (https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/mellankopplingar/for-160-cc/8229253-mellankoppling) på badkarsblandaren. Sedan gå med kromade rör rakt upp genom taket, och där gå över till PEX rör-i-rör ovanför taket.
Detta ska sedan mata ett badrum på övervåningen.


Och fråga B, om rörgenomföring i tak är tillåtet, vad använder man lämpligen för fixtur i taket? Alla säljer vinklade väggbockfixturer, men här hade det passat bäst med någon slags rak fixtur.
Kanske att man även behöver ta hänsyn till kopparrörens termiska expansion i vertikalled, så att det krävs lite flex i fixturen?
 
  • Badrum med en badkarblandare och ett ventilationsrör i taket, inga synliga vattenrör genom taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A ampz skrev:
När man läser om säkert vatten så står det utförligt om vad som gäller för rörgenomföringar i vägg.
Men vad gäller för taket? Jag hittar inte ett ord om regler för rörgenomgång i tak, våtzon 1.

Ventilationsröret för badrummet går genom taket precis bredvid där jag tänkte gå upp med rören. Så jag har lite svårt att se hur ytterligare två vattenrör genom taket skulle kunna orsaka något problem.


Min plan är att sätta mellankopplingar med avstick ([länk]) på badkarsblandaren. Sedan gå med kromade rör rakt upp genom taket, och där gå över till PEX rör-i-rör ovanför taket.
Detta ska sedan mata ett badrum på övervåningen.


Och fråga B, om rörgenomföring i tak är tillåtet, vad använder man lämpligen för fixtur i taket? Alla säljer vinklade väggbockfixturer, men här hade det passat bäst med någon slags rak fixtur.
Kanske att man även behöver ta hänsyn till kopparrörens termiska expansion i vertikalled, så att det krävs lite flex i fixturen?
Genomföring i tak är ok enl. Säker Vatten. Tänk på att inga dolda kopplingar är tillåtna. Så övergången till PEX behöver du göra under tak, om du inte ska mata rakt upp till övervåningen och klarar dig utan skarvar. Du behöver ingen fixtur i taket.
 
  • Gilla
ampz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.