Hej!
Jag håller på att köpa ett fritidshus och har precis fått det besiktigat. Det finns en trossbotten som är av olika årgångar under golvet. En äldre del är bark, en nyare del är någon träfiberskiva. Båda ser ut att vara i ok skick enlig mig, men stolparna som ska bära upp det hela har stått rätt på marken och är ruttna och hänger nu ner från golvet istället för att bära upp det. Vi har inte kommit åt alla stolpar, men alla stolpar vi har kunnat kontrollera har varit ruttna på det här sättet. Jag antar därför att resten är i samma skick. Jag har två frågor: Jag vill byta ut stolparna som jag kommer åt mot nya och ställa dem på ett upplyft och mindre utsatt sätt. Har ni tips på hur jag bör gå till väga?
Stolparna som jag inte kommer åt är svåråtkomliga för att höjden mellan mark och trossbotten blir lägre. Golven sviktar inte nämnvärt. Bör jag göra något nu eller vänta ut att det börjar svikta för att inte förstöra något som egentligen fungerar även om det är en sämre än optimal konstruktion?
 
  • Stenfylld krypgrund med träfiberskivor på bjälklag och synligt ruttna stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trossbotten med olika material, inklusive bark och träfiberskiva, samt tecken på fukt och röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedsliten trossbotten med blandade material och en ruttande stolpe som inte längre bär upp konstruktionen, under ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byta ut mot betongplintar ? Eller lämna och stadga upp med nya plintar kanske ?
 
Stolparna verkar inte göra någon nytta. De nuddar knappt marken, så jag byter nog ut dem. Betongplintar låter bra. Ställer jag betongplinten på marken och är nöjd där eller ska det till något undersrbete för att den ska stå stadigt? Hur gör jag för att få den på rätt höjd? Jag antar att jag borde trycka upp bjälken med något först och sen ställa in min plint? Eftersom det är varierande höjder mellan mark och bjälke antar jag att jag behöver gräva till samma djup om jag ska jobba med betong som jag inte kan bearbeta själv. Finns det mer flexibla lösningar sett till det ojämna underlaget och avståndet upp till bjälke?
 
Hej, (igen)
Detta är andra inlägget du skriver om lite större konstruktionsproblematik på ett hus du funderar över..

Byt ut "plintarna" möt Tryckinpregnerat pelare som du klämmer in genom att lyfta Golvet 2-3mm med domkraft... Jag har gjort en liknande operation för 12 år sedan och med en rätt ventilerad grund så är allt utan fukt och golvet är stabilt fortfarande i dag.

Väggar som buktar ut och golv som inte är uppstött på ett tillfredställande sätt...
Utan att veta något mera så fundera hur mycket tid/pengar du vill lägga på huset.

Hur är det med elen/badrummen/VVS?

Inget illa menat, men har du i kalkylen tid/energi/pengar att åtgärda det du vill?
Du behöver inte svara men i all välmening så fundera på totalen.
Väl mött och lycka till!
 
Hej och tack! Ingen fara att du höjer ett varnande finger. Jag ska försöka få in uppskattningar för pris på de olika delarna för att få en bild av vad det hade inneburit. Vi är inte gjorda av pengar så det återstår att se om vi kan köpa huset till ett lägre pris eller om i får avstå.
 
Kan ju även vara intressant att veta om huset kostar 500.000 eller 5.000.000, avgör ju lite hur mycket säljaren kan gå ned i pris och vad man kan vänta sig. Dom där sakerna BEHÖVER nog inte bli jättedyrt. Men framförallt väggarna kan nog bli dyrt då man rör i ytskikt som sen måste återställas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.