Hej.
Vi har ett bygglov (i snözon 1) för ett dubbelgarage från hustillverkaren på 9070x7260 och plattan är redan gjuten med 300 kantelement och 200 isolering. Detaljplanen begränsar byggnadshöjden till 3.5 meter så lösningen blev ett pulpettak med 6,2 graders lutning varav ena långsidans höjd är 2700 och andra 3500. Garaget ska ha dubbla carportar, fyra fönster samt en dörr.
Dock begränsades budgeten plötsligt i och med corona-pandemin så vi har valt att bygga det själv med händiga bekanta.

Vår plan är att bygga med isolerad leca istället för lösvirke men det är inte skrivet i sten (!). Dock har vi lite bekymmer med taklösningen. Enl tillverkarens ritning är innerhöjden 2240 (rakt underliggande tak med konventionell takstol uppburen med balk) vilket känns lite lågt så vi försöker hitta en lösning för lite högre takhöjd. Alternativen är många, fritt upplagda (på tvärsen) limträbalkar, masonite beams, kertubalkar etc med CC600/1200 men det tycks skena iväg i pris.

Så jag undrar om man kan lägga en HEA/IPE balk i mitten som kan bära upp enkla raka takbalkar i konstrutionsvirke då fri spännvidd i så fall blir ca 3630 (7260/2)? från yttervägg - balk - yttervägg. I så fall vilken balk och dimension är lämpligast? Stål? Kertu? Limträ?
Ang belastningar tänkte vi lägga papp (alternativt självbärande plåt om det hjälper) men senare installera solceller då budgeten tillåter igen.

Vi tänkte ett tag övergå till sadeltak men tyvärr är handläggningstiden i vår kommun på bygglovsändringar väldigt lång och vi behöver ha garaget klart innan sommaren är slut så det får nog bli pulpet ändå.

Jag är öppen för alla förslag på kluriga lösningar :)
 
  • Ritning av dubbelgarage med mått för entréplan och profil med pulpettak och angiven taklutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Har inte tid att dimensionera åt dig, men kan bidra med följande:

Byggnadshöjden för pulpettak är som jag förstått det medelvärdet av de båda byggnadshöjderna, inte det största värdet. Se figur 43 i https://www.boverket.se/contentasse...-av-byggnadsverks-hojder-och-vaningsantal.pdf eller googla ”mätning av pulpettak”. Finns även en träff här på bygga hus där detta tas upp.

Om du ska sätta upp solceller senare så kanske ett falsat plåttak kan vara ett alternativ, då slipper man göra hål i taket för solcellernas infästning (i varje fall på de kommersiella anläggningar jag varit i kontakt med, kanske beror på tillverkare). Eller om det går att förbereda på annat sätt. Om du väljer ett självbärande, kolla så det kan hantera den ökade belastningen som kommer av solcellerna.

Det går att använda både en trä- eller stålbalk, ser ju ut som du redan har ett antal pelare i mitten som kan ge en mittbalk stöd så spännvidden inte blir så dramatisk. Stål kommer ju alltid ge en lägre balk än i trä, så beror ju på hur mycket konstruktionen får bygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.