Hej!
Elux tvättmaskin modell EWF1697HDW felade med E20.
Nålfällan tömdes, sedan gick den någon tvätt till, E20 igen. Denna gång sipprade det bara vatten när nålfällan skruvats ur, testade med en trädgårdsslang att spola andra vägen (från nålfälla in i trumman) och efter detta rann vattnet ur, och den gick ett par tvättar till innan E20 igen. Testat 90-graderstvätt med några diskmaskinstabletter, men nu verkar det vara rejält stopp i vad jag tror heter sumpslangen. Skruvar jag av bakstycket kommer jag åt att känna på den, den känns inte igensatt.
Tacksam om någon har tips. Ser inte så lätt ut att komma åt att demontera den där slanguslingen.
mvh / Henrik
 
A
Du är på rätt väg
 
Hm, jag känner mig mer villrådigt än på rätt väg :)
Från undersidan kommer jag inte åt som jag hoppats. Där sitter ett semigenomskinligt plast-tråg/skiva som tycks sitta fast i de flesta andra delarna. Ser ingen tillnärmelsevis enkel väg att komma åt... Ett enkelt sett skulle potentiell vara att bara ta fram vinkelkapen och såga upp en lucka i plasten underifrån, i mitten sitter det inga saker monterade i denna plast, vet inte om den har någon avgörande funktion egentligen? Eller kan någon sia om vilken väg man enklast bör skruva sig in?
Annan fråga är om det finns någon elektronik/pryttel som kan vara trasig i utlopp/sumpslang, backventil eller något sånt? Osäker på om det bara är gegga/klädfibrer som stoppar, eller om någon liten strumpa eller ngt kan ha blockerat ngn funktion. (Såg i en annan tråd att det i vissa maskiner finns ngn propp som ska förhindra att tvättmedlet försvinner eller ngt i stil med det.)
 
MultiMan
Har du ett plasttråg i botten så har maskinen antagligen Aquastop, så börjar du såga i det förstör du funktionen och gör saken värre. Sitter en flottör (eller motsvarande) i botten som reagerar på vattenläcka.

Såga sönder vitvaror för att reparera är sällan en bra metod.
 
  • Gilla
Hans Åke Lindquist
  • Laddar…
Kunde inte se ngt sådant, men ska kolla igen!
 
Kan inte se ngn flottör, man antar det kan finnas ngn avkännare någonstans ändå.
Vad avser att såga i vitvaror håller jag förstås helt med MultiMan, men som alternativ till att köra den till tippen. Den är väl iofs dryga 6 år gammal. Och om den har aquastop kanske det är värre att köra maskinen med detta skydd ickefungerande än att ha en maskin utan aquastop?

Här bild bakifrån, ser kanske ut som man ska komma åt att demontera den svarta slangen/bälgen, men det kommer jag nog precis att inte fixa.
Bakre vy av en tvättmaskin med synliga elektriska komponenter och anslutna slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med telefonen instucken en bit:
Bakifrån en tvättmaskin som visar svarta slangar och bälgen, potentiellt för felsökning av vattenavlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som redan skrivet - det är inte stopp i svarta slangen/bälgen, de är mjuka och kan enkelt tryckas ihop. Inne i den "stora bulan" finns det ngt hårt, ngt rör/utlopp eller liknande.
Jag antar att vatten alltid ska kunna rinna fritt från trumma till nålfälla på en avstäng maskin? Eller döljer det sig ngt intrikat under gummibulan?

Alla tips om väg framåt mottages med tacksamhet!
 
MultiMan
Jag vill minnas att det brukar vara en stor plastkula där inne/nere för att hindra tvättvätskan att åka ut, men är ingen vitvarureparatör till yrket.

Du kan direkt avgöra om du har aquastop genom klumpen/ventilen på vattenslangen. Saknar du en klump nära vattenanslutningen saknar du aquastop och tråget i botten kanske är standard på alla.

Förstår dock inte varför det skulle vara svårt att få bort tråget? Måste sitta med clips/flärpar och/eller skruvar längs kanterna.

Montera bort slangpaketet undertill, man ser ju skruv och någon form av klämma som du får lossa. Går pumpen och nålfälla och avloppsslang är fri bör ju stoppet vara där.
 
Redigerat:
På fotona ser det ut att vara mer tillgängligt än det är. Jag når precis med armen, men tror inte jag kommer att kunna komma åt med ett verktyg. Kanske om jag trycker trumman max uppåt och stöttar den i det läget.
Men MultiMans "plastkula" gjorde att jag bökat lite mer. Det verkar vara en kula eller kanske ngn "avlång kula" som går att röra/trycka uppåt/vicka på. Gjorde så flitigt och hällde varmt vatten i trumman samtidigt, när kulan är upptryckt kommer inget vatten i nålfällan, när den är nere kommer det vatten. Efter bökande kom också en del smuts/beck-liknande bitar, och i snabbprogram har den nu tömt ok. Kanske att den nu funkar ett tag, och kanske att det inte var en strumpa eller bit plast eller nåt i den vägen som jag fått för mig. Saknar som trebarnspappa nu inte "testobjekt", återkommer om några tvättar...
 
A
Det är frontplåten du skall ta bort
Tre skruvar undertill och två bakom panelen
Ta bort topplocket först och panelen därefter
 
Har du testat så tömningspumpen funkar?
Det kan även vara stopp i själva avloppsslangen till avloppet. Satt en knapp precis i anslutningen till avloppet för mig en gång, då tömde inte maskinen heller.
 
Mackan_kal: Det framgår inte av tråden, men pumpen snurrar som den ska och avloppsslang, vattenlås och avlopp sväljer vatten utan problem. Tack!
Multiman: Glömde skriva att jag ju visst har en "bula på vattenslangen", så ngn sådan där aquastop är det nog. Tack!
electroluxaren: Tack för tågordningen! När jag försöker kika bakifrån ser det ju förvisso ut som en hel del andra grejer sitter fäst i frontplåten också. För du menar ju plåten som luckan sitter i, eller hur? :) Gummibussningen mellan lucka och trumma ser ju enkel ut, men pump/nålfälla, låsfästet för luckan etc... Jag är iofs bra på att ta isär grejer. Som min Suzuki K50 för sisådär 30 år sedan t.ex. men det krävdes hela grannskapet för att få ihop den igen :)
Men stoppar den igen så gör jag ett försök enligt ditt recept, stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.