Liksom trådskaparen behöver jag skaffa en ny låskolv till exakt denna låskista - 8765. Låset är till en bod så det behöver inte vara det bästa. Nyckeln saknas till den gamla kolven tyvärr. Jag har kvar distanser. Vad finns för alternativ? Vad ska man tänka på?

Edit: Satt dubbelkolv tidigare, lås på båda sidor
 
Redigerat:
H hyllplan skrev:
Liksom trådskaparen behöver jag skaffa en ny låskolv till exakt denna låskista - 8765. Låset är till en bod så det behöver inte vara det bästa. Nyckeln saknas till den gamla kolven tyvärr. Jag har kvar distanser. Vad finns för alternativ? Vad ska man tänka på?

Edit: Satt dubbelkolv tidigare, lås på båda sidor
Är dörren låst och du inte kan öppna den?
Annars är det bara att köpa en ny låscylinder och ta bort medbringaren så bör den passa.
Det finns låscylindrar som kan ha en smalare medbringare men inget jag kan minnas att jag upplevt i praktiken.
Om det är till en bod som inte behöver vara det bästa så kan du även byta låshuset.
Biltemas grejor duger gott och väl.
https://www.biltema.se/bygg/las/lashus/lashus-for-cylinder-bt-565-1-2000023292
https://www.biltema.se/bygg/las/lascylindrar/lascylinder-2000024027

8765 är ett bättre låshus men då ska det vara monterat med dubbla runda låscylindrar annars kan man likväl använda 565.
 
Redigerat:
  • Gilla
hyllplan
  • Laddar…
De är snarare avsedda för 2st dörrar då det är 2st ovala utsidor.
Det går att använda endast en utsida till denna dörren där det inte är så noggrant, det som kan hända är att du någon gång i framtiden kan få problem att låsa upp om det endast sitter en låscylinder på utsidan.

De billigaste låscylindrarna är dåliga kinesiska "kopior" (vill egentligen inte kalla dom kopior då innehållet är sämre än originalen).
Personligen föredrar jag biltemas lite dyrare låscylindrar (köp ett 3-pack så kan du använda dom även på andra dörrar.
Skillnaden i det invändiga mellan jula och biltemas billiga skräp låscylindrar och biltemas dyrare bra låscylindrar är enorm.
Personligen anser jag att de billigaste kina låscylindrarna är dyra då jag vet vad de kostar att köpa, jag hade kunnat sälja dom för halva priset men fortsatt bra påslag, jag förstår att de gärna säljer dom då de tjänar väldigt bra på skräpet.
De låscylindrarna fungerar säkert men de har dåliga materialval.
 
Hmm, då ska jag välja låscylindrar. Efter dina råd @123abc så verkar biltemas vara av bra kvalité. Jag ser att de har en dyrare klass 3 och en lite billigare. Vill välja den lite dyrare för högre säkerhet MEN endast den billigare varianten verkar ha stöd för lås på båda sidor som jag tänkt mig?
https://www.biltema.se/bygg/las/lascylindrar/lascylinder-2000040154#
En fundering här - när man har lås med nyckel på insida hur ser brandskyddsmyndigheten på det? Kan ju ta tid att komma ut?
En till fundering är att jag verkar behöva 21mm cylinderring (byter ut det mesta så det blir lite snyggare), biltema har max 16mm.
Finns det billiga distanser alternativt billiga 21mm cylinderringar? Det ska ju vara lite budget detta
 
Utrymning går före säkra lås då liv är viktigare än materiella värden.
Jo det är så med biltemas låscylindrar men om det är budget och du har funderingar på utrymning så kanske dubbellåscylinder är fel i den dörren om du inte har krav på låsning i kl3.
21mm cylinderring låter nästan som en innerdörr, det finns förhöjningsringar till vissa cylinderringar men vet inte om de passar på biltemas, cylinderringar är inte jättedyra.
 
@123abc kan jag få till ett vred på insidan istället med denna låskista? Går det att att hitta med den gamla standard som 8765 innebär? Då skulle jag kunna använda en biltema klass 3 låscylindern på utsidan?
Om det inte går så får det väl bli den billigare biltema låscylindern med inne/ute låscylinder, tänker att det kanske är ok då det finns andra flyktvägar (det finns ytterligare dörrar). Vet inte vad reglerna säger. Cylinderringar kan jag nog pussla ihop på nåt vis, har en gammal 21mm, får se vad jag hittar :D.
 
Det går att använda vredcylindrar men de är dyrare då är det bättre att byta till låshus 565.
Även fönster räknas som nödutgång då du kan kasta något genom glaset om man måste ut, om det däremot är i källaren och människor sover där så bör man kunna utrymma genom dörren.
Det blir nog bra vilken lösning du än väljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.