Har till mitt nya hus fått en gräsmatta som är stenhård.
Funderar nu på att göra något åt saken genom att med hårt jobb hålpipa mina 500m2 gräsyta.
Slänger ut en fråga om någon på forumet använt en hålpipluftare som bl a finns att handla på vidavl.se.
Funkar den bra, åker korvarana ur densamma?
Draper Tools Gräsmatteluftare 29x93 cm grön 30565 Grön Draper Tools Gräsmatteluftare stående med en höjd på 93 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BigR
Jag är också lite nyfiken på erfarenheter av den där. Skulle behöva en mindre grotesk luftare än min nuvarande, men det är iaf inget problem att få ut ”korven” :D
Manuell gräsmatteluftare och hammare på gräsmatta bredvid hål med borttagen jordplugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
martinhq
  • Laddar…
Viktigt innan köp att få bekräftat att redskapet lyfter bort jord och inte bara trycker jord åt sidan som en vanlig grep....
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Jag är också lite nyfiken på erfarenheter av den där. Skulle behöva en mindre grotesk luftare än min nuvarande, men det är iaf inget problem att få ut ”korven” :D
[bild]
Bra att ha som håltagare om du skall spela golf på gräsmattan . :D
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Jag skulle tro att det är för många hål i den för att det skall fungera bra, om du inte har väldigt lucker och fin jord (varpå du inte skulle behöva lufta).

Men funkar det inte kan du ju alltid kapa av en pinne eller två på den för att få den smidigare.
 
R Rullman skrev:
Viktigt innan köp att få bekräftat att redskapet lyfter bort jord och inte bara trycker jord åt sidan som en vanlig grep....
R Rullman skrev:
Bra att ha som håltagare om du skall spela golf på gräsmattan . :D
Har nu efter lite sökningar på nätet hittat svar på min egen fråga.
Varsegoda!
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
T
Jag röstar på sandalerna :D
 
T Thörre skrev:
Jag röstar på sandalerna :D
T Thörre skrev:
Jag röstar på sandalerna :D
I mitt fall så har jag för mycket jord på en bestämd yta o mängden förblir densamma om jag bara spikluftar.
 
T Thörre skrev:
Jag röstar på sandalerna :D
Om man någon gång varit med om att sitta fast med en fot och ramla med kroppen och upplevt vad som händer med ens knä i samband med det... Då ryser man i hela kroppen bara av att se sådana sandaler på någon.
 
Narren666
Återkopplas gärna om du tycker den är bra.

Jag är också inne på samma spår. Min "jord" är också hård som flinta
 
Läs recensionerna på typ Amazon innan ni köper. I mina ögon tycker de flesta där att den funkar dåligt på hård jord då den sätts igen totalt då rören inte är större upptill.
 
  • Gilla
Narren666
  • Laddar…
Byggde en egen. Fy faan va jag fick kämpa den dagen den skulle testas. Tryckte ut några korvar den första gången sen satt de fast. En vanlig grep hade varit bättre.
 
Kan vara bra att få jorden fuktig och bara tokbevattna först (hur konstigt det än låter). Det blir överraskande lätt att bearbeta, köra ned spade, grepe eller det coola redskapet ;)

Jag körde med grepe och sand för att hålen skulle funka som ”luft o dräneringshål” , sen på med dressjord vid stödsådden (dock ej över hela mattan - bara problem ställen, eftersom jag då ändå jobbade på med vertikalskärare).
 
T Thörre skrev:
Jag röstar på sandalerna :D
Tänk dig att vandra runt i trädgården med simfötter som suger fast i underlaget varje gång du försöker lyfta foten. Detta plus att remmarna hela tiden måste spännas på grund av belastningen på dem som blir vid varje steg du tar.
De är med andra ord fruktansvärda.
Som grädde på moset bidrar de bara till att göra gräsmattan än mer kompakt.
 
Köpte den draper piphålsluftare förra året, kastade den på tippen i år. Mer värdelöst verktyg får man leta efter. Fungerar säkert i mjuk jord men då behöver man inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.