Ska bygga altan i anslutning till fritidshus från 1910-talet. Eftersom jag inte vill ha vanligt impat virke funderar jag på så kraftigt plank som möjligt vilket jag vill behandla med Roslagsmahogny.
45x220 blir bara ett par tusenlappar dyrare än vanligt impat!

Tipset jag fick av byggnadsvårdare var att behandla med Roslagsmahognyn först efter ett år, att träet i sig själv klarar påfrestningar utan behandling under ett år.

Vilka tänkbara problem kan jag stöta på?

Tacksam för funderingar och input!
 
ullberg
Jag körde trädäcket / bryggan på landet med 45x195, dock impregnerat. Rent konstruktionsmässigt ser jag bara fördelar, det är otroligt skönt att även lite överhäng och längre C/C-avstånd inte påverkar stabiliteten, speciellt skönt när vi skulle passa in det mot stenar etc.

Jag var lite orolig att det skulle slå sig med så bred trall, men det har inte varit ett problem för oss. Visst har det kupat sig lite på sina ställen, men inte i någon större utsträckning, och då jag la "sur gubbe" blir det inga pölar.

Jag är mycket nöjd med vårt val och skulle göra samma sak igen. Enda nackdelen är att det var ganska tungt medan vi byggde...

/U
 
  • Gilla
Bältesclip
  • Laddar…
Tack för det! Vad hade du för spännvidd på balkar och däck? Jag kommer givetvis räkna på det själv framöver, men erfarenheter är alltid bra!
Det blir "sur gubbe" för mig också. Du råkar inte ha någon bild på din altan?
 
ullberg
Minns inte exakt men jag tror vi siktade på c/c 80 men att det ibland var uppåt metern, är hur som helst väldigt stabilt idag.

ImageUploadedByTapatalk1392641882.121082.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1392641910.561204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa var det enda jag hade på mobilen (är väl något år gammalt när dessa togs)

/U
 
  • Gilla
Bältesclip
  • Laddar…
45x220? Du pratar själva däcket nu va? Inte regelverket.

Om jag får gissa lite skulle det kunna bli ett problem om plankorna vrider sig. Lär kunna bli djävulusiska krafter. Kanske.

Annars, en intressant ide. Om man jobbar med 45 kan man mixa olika dimensioner...
 
  • Gilla
Bältesclip
  • Laddar…
Ja mickearos, själva däcket.
Som du säger, med 45:surprised:r kan jag hoppa mellan olika dimensioner, vilket jag antagligen kommer att behöva göra eftersom marken sluttar lite lattjo och altanen kommer bli i två nivåer.
Som jag ser det, det värsta som kan hända är att någon planka ger upphov till så pass stora spänningar så att någon skruv dras av. Då får jag byta ut den plankan.
Men jag är inte snickare, så input uppskattas!

Fina bilder ullberg!
 
Bältesclip Bältesclip skrev:
Ska bygga altan i anslutning till fritidshus från 1910-talet. Eftersom jag inte vill ha vanligt impat virke funderar jag på så kraftigt plank som möjligt vilket jag vill behandla med Roslagsmahogny.
45x220 blir bara ett par tusenlappar dyrare än vanligt impat!

Tipset jag fick av byggnadsvårdare var att behandla med Roslagsmahognyn först efter ett år, att träet i sig själv klarar påfrestningar utan behandling under ett år.

Vilka tänkbara problem kan jag stöta på?

Tacksam för funderingar och input!
Hej,
Hur mår altanen idag? Några synliga rötskador?
 
  • Gilla
Bältesclip
  • Laddar…
chaser chaser skrev:
Hej,
Hur mår altanen idag? Några synliga rötskador?
I de ändar där jag skruvat lite slarvigt så träet fläkts upp har det blivit lite röta.
Det har ändå legat obehandlat i ca 6 år nu!
 
  • Gilla
JFSkott
  • Laddar…
Bältesclip Bältesclip skrev:
I de ändar där jag skruvat lite slarvigt så träet fläkts upp har det blivit lite röta.
Det har ändå legat obehandlat i ca 6 år nu!
Har rivit ett bärverk med 45x170 som legat under tak samt 75x170 som golv ovan i minst 30 år. Var helt inne på att det var tryckt men när jag skulle lasta så vart jag osäker. Tänkte återanvända det till en altan, är i väldigt bra skick. Altanen kommer isåfall vara minst 50cm från mark, dock är det i Tornedalen så ligger ju en del snö under året.
 
  • Gilla
Bältesclip
  • Laddar…
chaser chaser skrev:
Har rivit ett bärverk med 45x170 som legat under tak samt 75x170 som golv ovan i minst 30 år. Var helt inne på att det var tryckt men när jag skulle lasta så vart jag osäker. Tänkte återanvända det till en altan, är i väldigt bra skick. Altanen kommer isåfall vara minst 50cm från mark, dock är det i Tornedalen så ligger ju en del snö under året.
Med facit i hand skulle jag nog linoljat allt ändträ, men men... lätt att vara efterklok.
 
  • Gilla
JFSkott
  • Laddar…
Har du någon bild på hur det blev och/eller hur det ser ut idag? Körde du roslagsmahogny sen?!

Är sugen på att göra något liknande för att slippa tryckimpregnerat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.