Hej
Finns de något sätt att rädda denna häcken utan att klippa ner den för mycket. Har små barn så vill inte klippa ner för mycket så att de kan springa ut.

Den har delat sig och växer åt alla håll.
Kan man binda upp den för att få den att växa mer rakt upp?
 
  • Oväxt och rörig häck vid en trästaket nära villahus, behov av beskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Häck med gröna blad och små rosa knoppar växer tätt och oorganiserat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ovärdnad häck vid en trädgård med klädtork och barnstol, behöver råd om beskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det liknar min häck som jag tror mig veta är häckoxbär. När den blir för hög orkar inte stammen hålla sig rakt upp utan stöd så att hålla den kortare gör att den växer mer rakt upp. Jag tycker mig skymta själva barnet till höger och du borde väl utan problem kunna ta ner höjden till säg 1,5 meter utan att det blir direkt rymningsvänligt. Om du kapar bort de längsta stammarna långt ner så kommer nya stammar att växa upp som förhoppingsvis inte slokar så mycket. Sen får du hålla efter bättre helt enkelt så den inte sticker iväg i höjd.
 
Tack för svar. Är tidigare ägare av huset som inte har skött den tyvärr. Men får ge de ett försök att kapa ner den och hoppas på att den blir tätare
 
Gå fram försiktigt med nerkapandet. Om du kapar jäms med marken för total förnyelse så är inte plantan fullstor igen innan frihetskämpen börjat skolan. Jag håller själv på med ett föryngringsprojekt så jag vet hur en nerkapad planta kan se ut efter ett resp. två års återhämtning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.