R Rasmus S skrev:
För att kunna klassas som en Attefall utan något direkt bygglov.

Ska du bygga 30 m2 är måste det klassas som komplementbostad.
Ska du bygga 25 m2 kan det klassas som komplementbyggnad.

Skillnaden är att i en bostad ska du kunna bo men allt va det innebär, kök,tvätt, hygien etc.
En komplementbyggnad kan vara ett garage, skjul, förråd etc utan krav på så mycket, ev brandskydd.

Något direkt bygglov krävs inte men i många fall en bygganmälan.

Så har jag fått för mig att reglerna är.
Länken ovan talar om att det ska ändras till 30m2 oavsett typ
 
M Mats skrev:
Länken ovan talar om att det ska ändras till 30m2 oavsett typ
När det gäller Attefall så får endast komplementbostadshus vara 30 kvm, övriga 25 kvm. Anmälan ska göras till kommunen.
 
M MetteKson skrev:
När det gäller Attefall så får endast komplementbostadshus vara 30 kvm, övriga 25 kvm. Anmälan ska göras till kommunen.
Och om du tar och läser dokumentet i länken, vad säger förslaget att det ska ändras till ?
 
Vilken länk är det du refererar till?
Ändringen gällande Attefallsbyggnader gjordes 1 mars, komplementbostadshus får vara 30 kvm och komplementbyggnader 25 kvm. Endast byggnader avsedda för boende får vara 30 kvm enligt de nya reglerna.
 
M MetteKson skrev:
Vilken länk är det du refererar till?
Ändringen gällande Attefallsbyggnader gjordes 1 mars, komplementbostadshus får vara 30 kvm och komplementbyggnader 25 kvm. Endast byggnader avsedda för boende får vara 30 kvm enligt de nya reglerna.
Såg att den hade fallit bort. Oops, Letar efter den igen.
det finns/fanns ett förslag om att ändra till 30 för även övriga typer

Edit: här är den i alla fall https://www.riksdagen.se/sv/aktuell...rre-komplementbyggnader-utan-krav-pa-bygglov/

Ska avgöras i morgon om jag tolkar det rätt
 
Redigerat:
M Mats skrev:
Såg att den hade fallit bort. Oops, Letar efter den igen.
det finns/fanns ett förslag om att ändra till 30 för även övriga typer

Edit: här är den i alla fall [länk]

Ska avgöras i morgon om jag tolkar det rätt
Då hänger jag med. Jag svarade på frågan utifrån ändringen som trädde i kraft 1 mars eftersom TS ställde frågan innan dess.

Då får vi se om det blir någon ändring i bestämmelserna i morgon. :)
 
R Rasmus S skrev:
Vad jag kan se nu får man bygga 30 m2 både för komplementbyggnad och komplementbostad.

Nytt beslut i dag.

[länk]
Så de gäller också även när de sitter fast med huset dvs garage?? Som jag fattat rätt??
 
Det tror jag inte, Attefallshus ska vara friståen
T Tohan skrev:
Så de gäller också även när de sitter fast med huset dvs garage?? Som jag fattat rätt??
Det tror jag inte, attefallshus måste vara fristående.
 
R Rasmus S skrev:
Det tror jag inte, Attefallshus ska vara friståen


Det tror jag inte, attefallshus måste vara fristående.
Oki.. Men ska kanske bygga garaget tex halvmeter ifrån huset då är det ju fristående? Ska ringa kommunen och fråga kanske
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
R Rasmus S skrev:
Vad jag kan se nu får man bygga 30 m2 både för komplementbyggnad och komplementbostad.

Nytt beslut i dag.

[länk]

Beslut på utskottets förslag ska tas idag, men är det redan gjort?
 
T Tohan skrev:
Oki.. Men ska kanske bygga garaget tex halvmeter ifrån huset då är det ju fristående? Ska ringa kommunen och fråga kanske
En halvmeter funkar nog, men lägg på lite så du kan gå mellan typ 1,5m
 
Men hur hamnar det i förhållande till tomtgräns då?
 
M Mats skrev:
Såg att den hade fallit bort. Oops, Letar efter den igen.
det finns/fanns ett förslag om att ändra till 30 för även övriga typer

Edit: här är den i alla fall [länk]

Ska avgöras i morgon om jag tolkar det rätt
Och riksdagen sa ja
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Större komplementbyggnader
Betänkande 2019/20:CU22



Från och med den 1 augusti 2020 ska det bli möjligt att uppföra komplementbyggnader på upp till 30 kvadratmeter utan bygglov. Riksdagen sa ja till ett motionsförslag om detta.

Beslutet innebär att storleken på komplementbyggnader som får uppföras utan bygglov i omedelbar närhet av ett en- eller tvåbostadshus utökas från 25 till 30 kvadratmeter. En komplementbyggnad kan till exempel vara ett fristående uthus, garage eller annan mindre byggnad.

Från och med den 1 mars i år utökades den tillåtna storleken på komplementbostadshus från 25 till 30 kvadratmeter. Riksdagen anser att en motsvarande utökning även ska genomföras för komplementbyggnader. Syftet är att göra systemet med bygglovsbefriade åtgärder enklare och mer förutsebart för enskilda, byggbranschen och byggnadsnämnderna. Det bidrar även till ökad valfrihet för enskilda när de ska välja byggnadstyp.

Den nya regeln i plan- och bygglagen börjar gälla den 1 augusti 2020.

Förslagspunkter: 1
Justering: 2020-06-11 Debatt: 2020-06-16 Beslut: 2020-06-17
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.