Hej alla duktiga!
"Lycklig" ägare idag till en R 1000. Den sista hos Clas i Falun.
Går det att placera laddstationen 2 meter utanför gräsmattans begränsningskablar?
Har 2 m cementplattor från väggen till gräsmattan och skulle vilja ha den på plattorna närma väggen under en balkong. Bra utrymmen åt sidor och rakt ut för kablar.
Begränsningskabeln skall ju vara i gräsmattan men kan man göra 90 gradiga vinklar på den in och ut från stationen, och hur lägger man guidekabeln?

Försöker lägga med ett foto om det syns där.
Robotgräsklippare på cementplattor nära gräsmatta med synlig laddkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Göran S.
 
Det går fint att lägga kablarna under stenplattorna, och du kan välja hur du vill dra dem. Undvik 90°-böjar dock. Begränsningskablarna måste ju anslutas bakpå laddstationen, så den kan inte stå utanför dessa. Gör en kon in från gräskanten, kanske fyra plattor bred in till laddstationens baksida och dra guidekabeln i mitten. Om R1000 är samma mjukvara som S600 så måste du se till att startpunkten är på gräset framför plattorna om du gör konen så smal som fyra plattbredder.

Typ så här:
Robotgräsklippare på stenplattor med markerade begränsningskablar som formar en kon från gräset till laddstationens baksida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med den typen av placering så kommer boten "klippa" plattorna lite då och då. Det är ju inget problem, men det kommer se lite skojigt ut och du måste tänka på att inget får placeras på den yta av plattorna som är inom begränsningskablarna (inklusive det den kör över kablarna).
 
  • Gilla
Bonazera
  • Laddar…
Det ser ju ut som det skulle funka men vad händer om man lägger alla tre kablar parallellt rakt in till laddaren?
Har läst att den gärna vill klippa direkt när den kommer ur laddaren, blir det problem här då?
In för laddning borde inte vara nåt problem då den går efter guiden, eller....

Enligt boken skall man inte ställa laddaren i ett hörn, frågan är hur stor vinkel den klarar?
Kanske får lägga beg-kablarna ovanpå först och testa.
 
Iom att sträckan är så lång från gräskanten till laddstationen kan det bli problem när boten ska hem via guiden. Den går med olika avstånd, till vänster, om kabeln (ibland upp till en meter) och stöter den då på begränsningskabeln så stannar den, vänder, söker upp guidekabeln och försöker igen...då tror jag det kan bli risk för förvirring med för smal korridor.

Som jag skrev, om R1000 är som S600 så ställer du in startpunkten i inställningarna. Skulle den funktionen saknas så är det inget problem...boten kan "klippa" på plattor. Däremot kommer det bli problem om korridoren är för smal då den kommer "studsa" fram och tillbaka mellan begränsningskablarna och antagligen få problem att hitta ut.

Vår laddstation står i ett hörn av tomten med begränsningskablarna som en kon framför...det har fungerat utmärkt.

Vi testade med kablarna ovanpå plattorna där vi ville att boten skulle gena över en gång för att öka korridoren. Det är en god idé eftersom man då kan justera mycket enklare än om man drar dem under direkt. (y)
 
Snabbt o bra svar,tack Paxman.
Ska börja spika kabel idag. Har en gammal ej anpassad trädgård för robot så det blir lite klurigt och lång kabel.
De 200 meter som är med räcker inte, finns det nån maxlängd?
Gräsmattan blir nog uppdelad på 3 zoner med smala passager emellan.
Tänker lägga zon 1 först och se hur det funkar, är det några problem att lägga till ytor sedan förutom att man får skarva vid kablarna?

Mvh Göran S.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Nog finns en teoretisk maxlängd på kabeln, men jag har läst om folk som har 1000 meter kabel och det fungerar bra. Det ska inte vara några problem att lägga till ytor senare. Jag har inte gjort det själv, men tekniken är ju väldigt simpel och jag kan inte se vad som skulle göra att det inte gick att skarva på längre kabel. Se bara till att du gör vattentäta skarvar så du inte får problem med glappkontakt längre fram.
 
Då har jag testat och modifierat in/utfarten så det blev mera utrymme vid utkörning.
problemet man tydligen får ta är att den kör upp och klipper plattorna ibland! Kabeln skall ligga under plattorna sedan. Trädgårdsplattor markerade med gröna skyltar vid kanten av en gräsmatta och en robotgräsklippare vid laddstationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även gjort en biyta med OK resultat. Biytan är dock bara hälften av ytan som jag vill ha klippt.
Kan man lägga till en yta i direkt anslutning till nuvarande och bara skarva i den yttre begränsningskabeln och fortsätta med en yta till där man lyfter över roboten och klipper den separat? Dålig på att rita men hoppas ni förstår.
Tänker lägga 1,5 mm FK runt den ytan, funkar det förutsatt täta skarvar?
 
B Bonazera skrev:
Då har jag testat och modifierat in/utfarten så det blev mera utrymme vid utkörning.
problemet man tydligen får ta är att den kör upp och klipper plattorna ibland! Kabeln skall ligga under plattorna sedan.[bild]

Har även gjort en biyta med OK resultat. Biytan är dock bara hälften av ytan som jag vill ha klippt.
Kan man lägga till en yta i direkt anslutning till nuvarande och bara skarva i den yttre begränsningskabeln och fortsätta med en yta till där man lyfter över roboten och klipper den separat? Dålig på att rita men hoppas ni förstår.
Tänker lägga 1,5 mm FK runt den ytan, funkar det förutsatt täta skarvar?
Varför har du lagt kabeln så brett ut åt vänster (i bild)? Har inte S1000 funktionen att man väljer startpunkt?

Det är inga problem att kapa bk:n och lägga till ytor senare, och FK har många skrivit fungerar utmärkt. FK har säkert inte samma livslängd som "äkta" bk, men då pratar vi säkert tiotals år och då lär det vara andra saker som strulat/man har bytt system helt. Som du skriver; täta skarvar är extra viktigt om man använder FK i och med att den inte är förtent.
 
Det är bredare på vänstersidan för att den väljer avstånd i korridoren 1,5 till 2 meter från guidekabeln oavsett vald startpunkt.
Den går ut en halvmeter och väljer avstånd ut därifrån, blev mycke trix innan den kom ut med mindre utrymme, det är 1,4 meter nu.

Bra att det funkar med FK och biytor, har bara 0,75 kvadratskabel kvar nu, funkar det till nästa biyta??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.