Det ska stamrenoveras i vår BRF så vi går i tankarna på att flytta köket till en sovalkov som idag används som gästrum, och därmed få 3 rok istället för 2.

Är det någonting jag glömt/inte tänker på i mina ritningar?
Köket är tänkt att stå där jag rödmarkerat.

Måtten i alkoven är 188x233 cm. Takhöjd 295.
Planritning av en lägenhet där en sovalkov är markerad i rött för att visa en tänkt placering av ett nytt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av ett kök i en sovalkov med vit inredning, svart diskho och röd markering på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av ett planerat kök med överskåp, spis, köksfläkt och diskho markerat i rött där köket ska placeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av ett planerat kök i en sovalkov med vit inredning och rödmarkerad golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
johannawinter johannawinter skrev:
Det ska stamrenoveras i vår BRF så vi går i tankarna på att flytta köket till en sovalkov som idag används som gästrum, och därmed få 3 rok istället för 2.

Är det någonting jag glömt/inte tänker på i mina ritningar?
Köket är tänkt att stå där jag rödmarkerat.

Måtten i alkoven är 188x233 cm. Takhöjd 295.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Köket i sig är väl inte så mycket att säga om...

Finns det andra i huset som gjort samma manöver?

Vatten, avlopp och ventilation är de springande punkterna.

Hur föreningens stambyte ska hjälpa förstår jag inte? eller tänker du att föreningen drar in vatten och avlopp till nya köket kopplat till "badrumsstammen"? Vad finns "bakom" köket hos grannen, ett badrum? Jag kan inte se att du kan lösa det inom din egen lägenhet då det ser ut att vara en murstock eller bärande vägg emellan nya köket och ditt badrum...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Köksplaneringen i sig är väl OK, om än lite arbets och avställningsytor. inte minst micro, kaffebryggare brödrost etc.

Men sedan, förutom vatten, avlopp och ventilation som PurreP skriver, så behövs bygganmälan/bygglov. Även föreningen kan ha åsikter. Kök planeras ofta så dom ej stör grannens sovrum.
/A
 
Vatten och avlopp ser ju ut att kunna hamna realtivt nära badrummet. Borde kunna anslutas till badrummets rör vid stambytet. ELler iallafall värt att undersöka.

Men ventilation kan bli knepigare. Enligt reglerna måste du ha en immkanal till köket. Det gäller även om du skulle sätt en återcirkulerande kolfilterfläkt. Som alltså inte ansluts till kanalen.

Det finns en risk att man inte godkänner någon annan ventilationskanal än nuvarande kökskanal, även om det kanske skulle gå att koppla även ventilationen på badrummets kanal.

Sedan skall man kanske tänka på eldragningen också. Du beheöver en hel del säkringsgrupper till ett kök. Du behöver få fram 4- 5 elrör från elcentralen till det nya köket, minst.
 
Föreningen är ok med flytten.
Personerna som ska göra stamrenoveringen kommer imorgon för att göra försyn och då får vi veta om det är möjligt att dra vatten och avlopp. Om det är möjligt kommer samma företag att utföra arbetet i samband med sambytet.
Två andra hushåll är också intresserade av att göra likadant om vi får ok imorgon,

Så det behövs ventilation även när man använder en kolfilterfläkt? Det visste jag inte, tack för info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.