C
P Pilis skrev:
Undra om det verkligen är värt att skicka plast över halva Sverige om större delen ändå bränns, borde vara mer miljövänligt att bränna i närmaste fjärrvärmeverk...
Om jag förstått det rätt går den i första hand till bränsle i anläggningar som kräver bränsle med högt energivärde. T.ex. cementtillverkning. Så på det sättet gör den ändå mer nytta än att elda den i värmeverket. Om alternativet är att elda med olja så är det ju en hel del transporter där också.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror att det är lönsamt, även om 50% i slutändan ändå bränns. Jag tror den andra halvan sparar mer olja än vad som går åt för frakt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi skall också komma ihåg att plasten som återvinns tappar mycket i kvalitet och kan bara användas i vissa applikationer som soppåsar och liknande. Den får absolut inte komma i kontakt med mat då den kan vara kontaminerad (gäller såklart inte PET)
 
Hos oss har vi 2 kärl
Brännbart och kompost
Brännbart får man slänga allt som brinner, men man bör sortera och föra till miljöstation annars blir det ju snabbt fullt.
Kompost blir "bioenergi".

Har inga problem med att kompost påsar börjar lukta och plast åker väll 50/50 i brännbart eller sortering.
Pappersförpackningar, papper, metall, glas sorteras.

Förstår inte folk som har problem med detta, är man slö?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G Galten skrev:
Mitt åt, det var ca 53-56% som eldas upp. Iaf för ett år sen, kan ha blivit bättre sen dess

[bild]
Tycker det har blivit avsevärt mindre svart plast i affärerna under senaste året så det bör ha blivit en högre andel som kan återvinnas.
 
Det är mycket inom återvinningen som absolut inte är kostnadseffektivt idag men man måste börja någonstans.........Ska man få folk att börja återvinna och sortera rätt så lär man göra det även om man får köra det väldigt långt till förbränning. Om fem år kanske det bara är 10 mil osv osv...........Den dagen man verkligen har en logistik som fungerar och anläggningar mest överallt är det ju bra om sorteringen är grundmurad i själen hos alla. Då är det liksom inget bra att hälften fortfarande sitter och irriterar sig över att de eldar allt i samma eller de kör ändå så långt med just min plast osv osv.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
De förpackning av glas och plåt som jag kör till återvinningen skulle lukta faen om jag inte sköljde ur dem.
Dessutom skulle de dra till sig ohyra och möss.

Med risk för lukt förvarar vi dessa förpackningar i ett skåp ovanför soprummet. Nu väldigt varmt och skulle börja stinka rätt snabbt om de inte varit rengjorda.

Det är inte rimligt gångavstånd till närmsta återvinningsstation så därför kör jag iväg dem ca. månadsvis.

Vore nog bra om alla miljöfanatiker koncentrerar sig på de verkliga problemen som är allt som slängs i våra hav.
Varje liter vatten som hamnar i avloppet sänker reningsgraden !
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det är mycket inom återvinningen som absolut inte är kostnadseffektivt idag men man måste börja någonstans.........Ska man få folk att börja återvinna och sortera rätt så lär man göra det även om man får köra det väldigt långt till förbränning. Om fem år kanske det bara är 10 mil osv osv...........Den dagen man verkligen har en logistik som fungerar och anläggningar mest överallt är det ju bra om sorteringen är grundmurad i själen hos alla. Då är det liksom inget bra att hälften fortfarande sitter och irriterar sig över att de eldar allt i samma eller de kör ändå så långt med just min plast osv osv.
Som vanligt tänker människan bakåframm...
Det enda rationella är att minska avfall och att inte använda transportintensiva lösningar med returförpackningar som måste diskas öka användning o kvalitet på alla produkter
 
B byggarätt skrev:
Det enda rationella är att minska avfall
Så är det ju, jag och flera på jobbet förvarar i princip plast,plåt,papp förpackningar i bilen. De återvinningsbehållare vi har under diskbänken är ju fulla direkt man tömt dom med tanke på all plast och kartong allt är inslaget i. Sen när bilen är full blir det en resa till återvinningsstationen. Nu när det blev varmt luktar det väl inte godis i bilen när skräpet legat där några dagar. Har några rejält stora påsar där dit jag häller ner skräpet från de små under diskbänken. I princip har jag ju en privat sopbil.
 
B byggarätt skrev:
Nu snurrar du riktigt!
Jag håller med dig i att man inte går igenom jämförelser på ett riktigt sätt!

En enkel nytta analys så är det enklast effektivast att bränna sopor!

Tygpåse resonemanget... plastpåsar beskattas varför? En absolut fördel plastpåsar hygienisk
Att släpa runt en ohygienisk tygpåse för att miljörörelsen tycker det och kontaminera alla korgar vagnar bilar kollektivtrafik!
Vem tvättar sin tygpåse efter varje butiksbesök?
Men kan du presentera den analysen då?

Vad har tygpåse med det hela att göra? Jag har inte sagt ett ord om tygpåsar.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att tanken är så här, men jag är öppenm för att jag har fel:
Miljödårar köper tygkassar istället för plastkassar, men nyser och hostar de på kassarna och tar sen snabbt in de i butikerna. Där byter man snabbt kassar med varandra och när man fått en ny kasse, så gör man som alla miljödårar gör, tillber den som en gud genom att gnugga den i ögonen.

Undrar varför inte den här teorin om att tygkassar sprider Corona dykt upp innan.
En bomullskasse är betydligt sämre än en plastkasse under förutsättning att plasten i slutändan tas om hand korrekt och inte hamnar i naturen. Att man ö.h.t. lyckas framhålla en tygkasse som miljövänlig är märkligt. Men det har inte riktigt att göra med frågan om man ska sortera ut avfall eller elda allting.
 
G Galten skrev:
Det verkar gälla även i Motala vad jag kunde googla fram. De sorterar plasten genom att belysa den med infrarött ljus och sen se vad som studsar tillbaka. Varje plastsort har en egen signatur. Men svarta material reflekterar inte ljus.

Idén är bra men systemet skall ju byggas från grunden.

- Inga förpackningar får innehålla mer än en sorts plast

- Plastsorten skall vara tydligt kodad för lätt maskinavläsning

- Plasten skall inte vara svart

tyvärr sitter vi i frihandelsavtal med halva jorden så ett sådant system är mer eller mindre omöjligt att genomföra
Stämmer. De använder NIR-teknik och tryckluft för att separera olika fraktioner från varandra.

De största problemen bland plastförpackningar idag är dels att den svarta plasten inte går att återvinna och det andra är att sammansatta produkter (som innehåller flera olika plastsorter) som inte heller går att återvinna på ett bra sätt idag.

Man har dock infört en ny avgift från förpackningsproducenternas sida, vilket innebär att de som sätter en förpackning på marknaden som inte går att återvinna får betala högre förpackningsavgift än de som tillverkar en återvinningsbar produkt.
 
  • Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Stämmer. De använder NIR-teknik och tryckluft för att separera olika fraktioner från varandra.

De största problemen bland plastförpackningar idag är dels att den svarta plasten inte går att återvinna och det andra är att sammansatta produkter (som innehåller flera olika plastsorter) som inte heller går att återvinna på ett bra sätt idag.

Man har dock infört en ny avgift från förpackningsproducenternas sida, vilket innebär att de som sätter en förpackning på marknaden som inte går att återvinna får betala högre förpackningsavgift än de som tillverkar en återvinningsbar produkt.
Också en galen ide då en förpackning som förbrukar så lite energi som möjligt är överlägsen en som bara är återvinningsbar!
 
M Maledictus skrev:
Men kan du presentera den analysen då?

Vad har tygpåse med det hela att göra? Jag har inte sagt ett ord om tygpåsar.
En förpackning som tillverkas används o bränns fraktas hälften av sträckan!
En förpackning som inte rengörs kostar hälften av energin
En förpackning som inte hanteras i komplicerad process för återvinning drar mindre energi
En produkt som inte behöver förpackning sparar mest energi
En förpackning som är enkel kostar inga nya verktyg processer etc

Miljörörelsen har fått på hjärnan att engångsmatriel är fel...
 
V Ville_Vessla skrev:
Så är det ju, jag och flera på jobbet förvarar i princip plast,plåt,papp förpackningar i bilen. De återvinningsbehållare vi har under diskbänken är ju fulla direkt man tömt dom med tanke på all plast och kartong allt är inslaget i. Sen när bilen är full blir det en resa till återvinningsstationen. Nu när det blev varmt luktar det väl inte godis i bilen när skräpet legat där några dagar. Har några rejält stora påsar där dit jag häller ner skräpet från de små under diskbänken. I princip har jag ju en privat sopbil.
Hygienisk katastrof i din bil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.