Hej,

Vår Gardena R160 har klarat sig förvånandsvärt länge på original batteriet men nu börjar det ta slut, gräset längre bort blir dåligt klipt.

h710-8126.png

Vi har hittat 3 Ni-Mh alternativ :

Orginal Husqvarna på 2200 mAh för ca 1100 kr

Batteriexperten på 3000 mAh för ca 750 kr

Batterinet på 3300 för 3300 mAh för ca 600 kr

Man vet av erfarenhet att piratbatteri är en risk så Orginal ser ut som ett bättre val men Batteriexperten har jag fått en positiv bild av?
 
MultiMan
Inget fel på Batteriexperten men när det inte skiljer mer i pris till original hade jag valt det alla dagar i veckan. Pirat är alltid vanskligt, särskilt med batterier.

Tvivlar starkt på att piratbatterierna skulle ha märkbart högre kapacitet om storleken är densamma, kan lika gärna vara tvärtom (troligaste).

Dessutom är cellernas egenskaper det som avgör livslängden där de bästa (originalprylar) ofta använder Samsung som är erkänt långlivade. Finns i princip aldrig i pirat och de få gånger jag sett det har det varit begagnade celler från slaktade laptops.
 
Eftersom MiMH-batterier är inte alls så eldfängda såsom de flesta Litium-jon-batterier så kanske man kan våga sig på att köpa ersättningsbatterier. Dock skulle jag aldrig köpa piratbatterier med litium i då jag vet hur svårt det är att få fatt i genuina celler.

Sen tror jag också att orginalbatteriet med 2200mAh kapaciet kan vara bättre än ett med oklar fuskspec på 3000mAh.
 
MultiMan
Aha, måste varit blind när jag läste och missade NiMH så det jag skrev om Samsung gäller litiumjon. Annars kvarstår råden i övrigt.
 
Tack, då blir det original! =D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.