Hej!
Vi flyttade in i ett hus med en CTC master 102 i september. Då stod allt på vinterläger. Vi har nu ställt om till Sommarläge och har försökt att justera både programval och fin justering. Men vi kommer upp i en temp runt 28 grader i hela huset dessa dagar. Jag har inget minne av att det var så här varmt när vi va på visning förra sommaren. Vad gör vi för fel? Någon som har tips på hur man ställer in?
Tack på förhand!
 
  • Gilla
uhmfufu
  • Laddar…
Hej! Rent generellt skall man se till att cirkulationspumpen är avstängd under sommaren. Då kan inte värmen transportera sig ut från värmepannan även om någon inställning vill höja temperaturen i huset. Kanske bör ni sätta in en luftluftvärmepump som även kan ge kyla i huset?
 
MultiMan
Det står inget om det verkligen är elementen som ger värme och orsakar 28C.

Jag har 30C på hela övervåningen sedan en vecka. Inget värmetillskott någonstans annat än solen.
 
Master 102 värmer tilluften i ventilationen plus att det eventuellt kan vara ett separat luftvärmeaggregat (GLE) anslutet. Radiatorerna är antingen elradiatorer eller vattenburna anslutna till en annan särskild elpanna.
 
MultiMan
Är ju t o m postat under "Ventilation". Pudlar och kryper tillbaka under stenen. :oops:
 
J Josth skrev:
Hej! Rent generellt skall man se till att cirkulationspumpen är avstängd under sommaren. Då kan inte värmen transportera sig ut från värmepannan även om någon inställning vill höja temperaturen i huset. Kanske bör ni sätta in en luftluftvärmepump som även kan ge kyla i huset?

Problemet är att cirkulationspumpen ej finns som ett alternativ att stänga av hur som helst. Och att om jag stänger av kompressorn så kommer den påverka även varmvattnet. Jag har inte fått för mig att man ska behöva ha någon mer luft luft som komplement utan att man ska kunna köra på det vi har. De som bodde innan lär inte ha haft närmare 30 grader till vardags. Vi har elradiatorer som är nedställda till lågt. Schematisk illustration av en värmepumps funktion med beteckningar och beskrivningar, liggande på en textil yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Panel för värmepump CTC Master 102 med reglage för temperatur och driftslägen samt serviceetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan normalt känna på cirkulationspumpen om den går genom små vibrationer eller sätta en skruvmejsel som stetoskop mot örat. Om den är omkopplad till läge sommar bör absolut cirkulationspumpen vara avslagen men det kan vara bra att dubbelkolla. Det blir varmt inne soliga sommardagar. Bara ventilationen räcker inte för att få ner temperaturen. Tvärdrag med flera öppna fönster och dörrar efter kl sju på kvällen sänker temperaturen inne under natten men man kanske inte vill ha dörrarna öppna när man sover. Själv skaffade jag luftluftvärmepump så slipper man all vädring på kvällar och nätter.
 
En kanske dum fråga, men om du har elelement för uppvärmning så lär väl inte värmepumpen ha en cirkulationspump?

OK, det syns en cirk.pump för uppvärmning av tilluften.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Man kan normalt känna på cirkulationspumpen om den går genom små vibrationer eller sätta en skruvmejsel som stetoskop mot örat. Om den är omkopplad till läge sommar bör absolut cirkulationspumpen vara avslagen men det kan vara bra att dubbelkolla. Det blir varmt inne soliga sommardagar. Bara ventilationen räcker inte för att få ner temperaturen. Tvärdrag med flera öppna fönster och dörrar efter kl sju på kvällen sänker temperaturen inne under natten men man kanske inte vill ha dörrarna öppna när man sover. Själv skaffade jag luftluftvärmepump så slipper man all vädring på kvällar och nätter.

Nu har tyvärr problemet med att temperaturen håller sig hög även om ute temperaturen sjunkit. Har även öppnat runt om i huset och det sjunker knappt och väldigt sakta. Är rädd för att vi kommer vara tvungna att byta ut allt... det verkar iaf inte hjälpa vad vi än gör. Så får anlita hjälp. Tack ändå för svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.