Konstigt att. Man, Swedoor fullständigt skiter i sina kunder och inte gör några förbättringar.
Undrar om någon i detta land kan göra dörr som man kunde för 50 år sedan. ??
De funkade
 
Tandpetarn skrev:
Konstigt att. Man, Swedoor fullständigt skiter i sina kunder och inte gör några förbättringar.
Undrar om någon i detta land kan göra dörr som man kunde för 50 år sedan. ??
De funkade
Klart att man kan så gott som bygga dörrar idag dom man gjorde för 50 år sedan. Men vem skulle vara villig att betala det priset på dörren.

Förr i tiden så stod en ytterdörr för ca 10% av huskostnaden (lite mer än 50 år sedan) så vem är villig att betala 200-300 tusen för en ytterdörr
 
  • Gilla
EI30-SaC och 2 till
  • Laddar…
Per i Hamrånge skrev:
Jag måste ändå dra en självupplevd anekdot från min tid på Swedoor. Jag gjorde examensarbete där 1989. Jag räknade på deras kvalitetskostnader. De hade dålig Yeald, dvs det var en del kvalitetsproblem i produktionen. En hel del dörrar fick kasseras, tyvärr ganska sent i produktionen tex efter lackning. I vissa fall kunde kassationen uppgå till 5%. Ingen kostnad tyckte man på Swedoor: Vi har ju egen flismaskin och eldar i eget värmeverk." Nja, tyckte jag, ni eldar ju med färdiga, men tyvärr felaktiga, dörrar. Är inte det dubbelfel? Ni förlorar 5% i försäljningsintäckter och belastar produktionslinan 5% mer än vad ni kan sälja. - Nä varför det, dörrarna är ju gratis!
typiskt ekonomer att se kvalitetsbrister som förlorad intäkt!
Fel tänkt för denna tråden visar att oupptäckta brister samt felkonstruktion i princip gör hela swedoors nuvarande produktion värdelös om folk förstår vad de köper???

Den enda kostnad som du kan ge de felaktiga dörrarna skulden för är tiden i processen ! med färg etc minus värmevärdet vilket ger den viktigaste slutsatsen.

Ekonomer kan aldrig beräkna det verkliga värdet på en produkts kvallitet

Swedoor kommer att tvingas byta ut HDF till fuktokänslig teknik
 
HenrikDahlsjo skrev:
Hej,

Min ytterdörr från Swedoor har delat sig i underkant, från sida till sida,
Dörren sitter på baksidan av huset och används mycket sällan, därför upptäckte jag inte problemet förrän efter ca 7 år.
Reklamerade den till Woody i Trelleborg, som hänvisade mig till Swedoors beslut att det var ett fabriksfel eller felaktig montering som var orsaken, därför kunde de inte ersätta den, eftersom garantin gått ut. Fem års fabriksgaranti och tio års formstabilitet.
Jag hävdar i min skrivelse till arn att dörren omöjligt kan hålla sin form, när den har delat sig 10-15 mm.

Väntar på beslut från arn.

[bild]

Någon annan som har liknade erfarenheter av Swedoor?

/H
Du har drabbats av ett dörrbedrägeri en dörrarnas enstegsmetod...varje sweedoor o HDF dörr är i princip en tidsinställd bomb likt enstegsmetoden så kommer dörren att svälla och bli obrukbar

Du kan inte laga dörren heller då lacken är genombruten så jäser dörren tills den faller i bitar o detta vet swedoor o alla

Jag skulle kolla med en snickare hur mycket de tar för att tillverka två dörrar i helträ sedan skulle jag skicka tillbaka bägge dina entredörrar o hävda att de byggt enligt enstegsmetoden samt stämma swedoor för bedrägligt beteende
 
  • Gilla
HenrikDahlsjo
  • Laddar…
fredrik.johansson skrev:
[bild]
Så här ser min swedoor ut efter ett (1) år. Reklamerat och det kommer mån inspektör nästa vecka för att titta på den. Ska försöka komma ihåg att återkoppla efteråt.
Jag får min dörr utbytt.
 
fredrik.johansson skrev:
Jag får min dörr utbytt.
Hej
Det du drabbats av är samma problem en felaktig konstruktion HDF eller liknande klarar helt enkelt inte vårt svenska klimat med is o tö o fukt....
Dörren är en sk enstegstätad konstruktion som bara i teorin är möjlig...I verkligheten så kommer fukt in i dörren o den jäser upp o spricker....
Nu får du en ny dörr och den kommer klara sig tills du får en spricka sedan är det kört igen....
Jag skulle kolla med en snickare o göra en riktig dörr i helträ...och kräva pengarna tillbaka...

Trist men kökstillverkarna o badrumsinredningarna är samma skit....en krokodiltår så är de paj....
 
Så har även vi drabbats av Swdoors usla kvalitet, och detta på en garagedörr som enbart är 8 år gammal och sitter i princip helt skyddad från regn. Hela yttre boarden håller på att lossna, uppifrån och ned.
Kan tillägga att dörrarna vi har i huset, från Bor dörren, sitter både utsatta för regn och stark sol - men inga problem på dessa alls efter 12 år.

För er som försökt med ARN, hur har det gått?
 
  • Garagedörr med yttre board som börjar lossna uppifrån, illustrerar kvalitetsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J joaher skrev:
Så har även vi drabbats av Swdoors usla kvalitet, och detta på en garagedörr som enbart är 8 år gammal och sitter i princip helt skyddad från regn. Hela yttre boarden håller på att lossna, uppifrån och ned.
Kan tillägga att dörrarna vi har i huset, från Bor dörren, sitter både utsatta för regn och stark sol - men inga problem på dessa alls efter 12 år.

För er som försökt med ARN, hur har det gått?
Det du drabbats av är samma problem en felaktig konstruktion HDF eller liknande klarar helt enkelt inte vårt svenska klimat med is o tö o fukt....
Dörren är en sk enstegstätad konstruktion som bara i teorin är möjlig...I verkligheten så kommer fukt in i dörren o den jäser upp o spricker....
Nu får du en ny dörr och den kommer klara sig tills du får en spricka sedan är det kört igen....
Jag skulle kolla med en snickare o göra en riktig dörr i helträ...och kräva pengarna tillbaka...

Trist men kökstillverkarna o badrumsinredningarna är samma skit....en krokodiltår så är de paj....
 
Kollade med en fönstertillverkare i närheten, för en 10 kkr skulle du kunna få en fin dörr i massivträ med lite glas och så. Säkert inte lika formstabil, inbrottssäker eller isolerande, men i alla fall.
 
Kan bara instämma i att Swedoor håller urusel kvalitet. Bytte ytterdörr förra året från en Sweedoor som var svälld och fullständigt instabil efter tio år.
Köpte ny från lokalt mindre snickeri som jag har mycket bra erfarenhet av.
Måttbeställd med helfranska speglar (speglar även på insidan), ett litet fönster, spårad romb på yttre mittenspegel. Karm och ramträ i tätväxt fur, speglar i Tricoya, den enda MDF som verkligen är vattentålig. Ytbehandlingen med linoljefärg har jag gjort själv. Inga som helst problem under första året, "kassaskåpskänsla" vid hantering.
Krävs inga fantasisummor för att få en vettig dörr. Kostnad för omålad dörr med låskista, ej handtag och låscylinder, 24 000:- inklusive moms med kvitto.

Har inte blivit av ännu att måla foder efter grundoljning med tungolja blandad med 50% balsamterpentin.
Grön måttbeställd ytterdörr med rombiskt fönster, spårad rombdekor och speglar, omgiven av träkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sallad och 7 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Kan bara instämma i att Swedoor håller urusel kvalitet. Bytte ytterdörr förra året från en Sweedoor som var svälld och fullständigt instabil efter tio år.
Köpte ny från lokalt mindre snickeri som jag har mycket bra erfarenhet av.
Måttbeställd med helfranska speglar (speglar även på insidan), ett litet fönster, spårad romb på yttre mittenspegel. Karm och ramträ i tätväxt fur, speglar i Tricoya, den enda MDF som verkligen är vattentålig. Ytbehandlingen med linoljefärg har jag gjort själv. Inga som helst problem under första året, "kassaskåpskänsla" vid hantering.
Krävs inga fantasisummor för att få en vettig dörr. Kostnad för omålad dörr med låskista, ej handtag och låscylinder, 24 000:- inklusive moms med kvitto.

Har inte blivit av ännu att måla foder efter grundoljning med tungolja blandad med 50% balsamterpentin.
[bild]
Alla vet att enstegstätade konstruktioner som inte kan andas sväller upp!
Viktigt är i dörrkonstruktion att använda material som är formstabila och som inte har utvidgning som gör dörren brukbar samtidigt som isolering och tyngd fungerar och att inbrottsskydd och brand finns!

Att låta snickerier göra dörrar är en bra lösning då det är dax med lösningar med två lager dörrar i Sverige och där man kan ha innerdörr uppställd dagtid och sommartid

Även karmlösningar behöver två dörrar då en dörr gärna blir för tung och kräver helt andra dimentioner på karm och beslag samt blir obekväm i bruk
 
[QUOTE="Nja, tyckte jag, ni eldar ju med färdiga, men tyvärr felaktiga, dörrar. Är inte det dubbelfel? Ni förlorar 5% i försäljningsintäckter och belastar produktionslinan 5% mer än vad ni kan sälja. - Nä varför det, dörrarna är ju gratis![/QUOTE]

den ledningen finns nog inte kvar och om de skulle dra den idag skulle de snart behöva leta nya jobb
 
Intressant tråd! Jag har en 2 år gammal Swedoor Elbe svartlackad ytterdörr.
Nu har lacken börjat släppa in mot fönster. Någon annan som haft ytbehandlingsproblem med swedoor?
 
Det är så det brukar börja, runt kanter. Sedan suger boarden vatten, sväller och börjar skikta sig.
 
A andrejen skrev:
Intressant tråd! Jag har en 2 år gammal Swedoor Elbe svartlackad ytterdörr.
Nu har lacken börjat släppa in mot fönster. Någon annan som haft ytbehandlingsproblem med swedoor?
Reklamera... svart färg har enorma problem med temperaturutvidgning !
MDF håller inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.