Vi har en kommod som har spruckit vid infästningen pga. transport. Vi får behålla den och få kreditering. Istället för en ny, vill jag försöka laga den.... idéer och gärna säkra erfarenheter på den bästa lösningen....?


Spricka vid infästningen på en kommod där en metallist möter träpanelen, synlig skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en sprucken infästning av en kommodlåda med en synlig märkning "Hettich".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Kommod med en spricka vid infästningen av ett metallbeslag på en låda, inne i ett rum med trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Jag hade tagit isär, borrat ur skadan och limmat dit en träplugg som jag sedan borrat i (gärna mycket lim om sprickan har spridit sig).
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag hade tagit isär, borrat ur och limmat (gärna mycket lim om sprickan har spridit sig) dit en träplugg som jag sedan borrat i.
Ahh.. det är ganska klassiskt metod. Men är den välbeprövad och inte bara en tillfällig... såsom lättbetong och tändstickor i ett för stort hål? Det håller inte... det har jag gjort...
 
MultiMan
Lim och träplugg i spånskiva är knappast att jämföra med lättbetong med instuckna tändstickor, iaf inte när jag lagar. ;) Har gjort så många gånger efter att ha köpt begagnade möbler, håller årtionden senare.

Skadans omfattning dikterar givetvis borrets och träpluggens storlek. Tajt passning ska det vara.

Om skadan är för stor så kan man behöva att först dränka in befintligt hål med trälim, vicka på flisorna så limmet sprider sig och sedan skruvtvinga ner området och låta det torka, innan man börjar borra och plugga. Går inte att avgöra om det behövs innan sakerna är isärtagna.
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
Eller så sätter man bara ett L-Beslag som förstärkning.
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
A andersda skrev:
Eller så sätter man bara ett L-Beslag som förstärkning.
Den var väldigt bra..ska undersöka lite så att lådorna inte kör in i beslaget.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.