Nyköpt hus med solpaneler på taket.

Dessa står tydligen för 1/3 av uppvärmningen (av vatten?) till huset.

Rykten säger att man ska byta glykol vart tredje år?

Något som föregående ägare var totalt omedveten om.

Vad bör jag tänka på när jag har denna fantastiska tillgång?
 
Börja med att läsa drift- och skötselanvisningen för din solfångaranläggning!
Det är troligen inget nybyggt hus du har, utan troligen minst 15 år gammalt.

Solfångaranläggningar installeras i stort sett inte längre på enfamiljshus. Anledningen är att man med solfångare kan bara täcka hushållets årliga varmvattenbehov till ca 60 % med solfångare, såvida man inte har en jätteanläggning. Ofta har man bara ca 10 m2 solfångaryta på taket. Att bereda ett normalt varmvattenbehov för ett 4-personershushåll med elektrisk varmvattenberedare tar ca 8 kWh/dygn, på ett år 2920 kWh. Att köpa den strömmen kostar bara ca 1,5 x 2920 = 4380 kr. Du kan alltså endast spara ca 0,60 x 4380 kr/år, dvs 2628 kr. Det är inte lönt.

Finns vattenburen golvvärme då kan man med solfångare minska värmebehovet från annan värmekälla, och spara litet mer än bara 2628 kr/år, kanske spara ytterligare någon tusenlapp.

På sommaren får du tokmycket varmvatten, som du inte vill ha. På vinter däremot producerar den inget varmvatten alls, och då har du stort behov av varmvatten.

Den tidigare husägaren har kanske försummat solfångaranlägningen och haft vatten i den, av besparingsskäl, istället för propylenglykol-vattenblandning och de har frusit sönder och är skrot?
 
Redigerat:
Samma tanke här, så snart dom hittas..
Kan det vara en ide att ta ut någon form av servicetekniker eller är det överkurs tro?
Ja, dom har suttit där några år, den tidigare ägaren köpte huset med dessa på plats.
Det är knapphändig information kring hela huset egentligen.
(Det kanske framgår också att jag aldrig har ägt hus.. :D )

Vet du varför man inte gör det på enfamiljshus längre?
 
Krokben
Har man en inredd källare man vill hålla ca 22-23 grader och torr under sommarmånaderna är det dock inte dumt med solfångare. Vet dem som installerat det av just den anledningen, med en elektrisk VVB i serie och ser bara varmvattnet som en bonus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.