Hej!

Vi skall bygga ett altan i en nivå, alltså inte separat bärlina under, det finns det inte plats för.

Om ni tittar på bilden så ligger det en bärlina längs med huset och sedan finns det två rader med plintar längre ut. Är det helt åt skogen att sätta dessa plintar på reglarna som går från huset och ut och inte ytterligare reglar som går längs med huset fast längre ut?

De reglar som hamnar på cc60-mått mellan reglarna med stöd har bara den längs med huset och längst ut som stöd och ett gäng tänkar kortlingar. Det skall bli drygt 2 meter mellan plintarna.
 
  • Handritad skiss av planering för altan med bärlina och plintar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller skulle det vara en bättre idé att sätta längre kortlingar på mitten mellan reglarna som står på plintarna och sedan kapa de plintlösa reglarna som går från vägg och ut, så att det går i två längder, vägg och ut till kortling och korting till kanten?
 
Du har valt ett djup på däcket som kräver att alla bjälkar som går ut från väggen måste ha minst ett stöd på vägen. Stödet kan bestå av en trädgårdsplatta. Kortlingar löser inte ditt problem. Stöden måste inte vara exakt regelbundet ordnade så länge det längsta stödfria avståndet (spännvidden) är anpassat till bjälkarnas dimension.
 
  • Gilla
caanol
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du har valt ett djup på däcket som kräver att alla bjälkar som går ut från väggen måste ha minst ett stöd på vägen. Stödet kan bestå av en trädgårdsplatta. Kortlingar löser inte ditt problem. Stöden måste inte vara exakt regelbundet ordnade så länge det längsta stödfria avståndet (spännvidden) är anpassat till bjälkarnas dimension.
Skulle man kunna tänka sig en lösning där jag sätter en lång kortling mellan bärande reglar och sedan ett stöd under den kortlingen, sedan kör jag reglar från huset ut till kortligen och från kortligen till kanten?
 
  • Handritad skiss av planlösning med markerade reglar och stödkortling för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dålig bild, men istället för att kladda med massor med kortlingar så gör en ordentlig fackindelning och lägg en bärlina på halva djupet så här:

Illustration av fackindelning för altan med bärlina och stolpskor.

Vilket djup har du tänkt dig på altanen och vilka virkesdimensioner har du tänkt dig?

/Göran
 
Reglarna är 45x170.

Problemet är att vi redan har satt de reglar som går från fasaden ut och och som har plintar under sig. Försöker hitta bästa sättet att rädda situationen bara ;-)
 
Dvs 9 stycken eller så....
Hur sitter dom fast i ändarna? Balkskor eller skråspikade?
Jag skulle plocka bort dom (lättast om dom hänger i balkskor), såga av dom och eventuellt offra några som
blev för trasiga i ändarna av operationen, och sätta dit en bärlina i mittenplintarna.
Men då är jag av den sorten som inte ger mig och vill ha det riktigt från botten och upp.

N.B. Om du nu funderar på det - innan du löper amok så skulle det vara bra att få ett svar från en riktig konstruktör att det jag föreslår är en vettig lösning (dvs en bärlina halva vägen ut)

N.B #2: Om du har 45x170 som bärlina och 2m mellan plintarna så skulle jag nog lägga en dubbel 45x170 (dvs totalt 90x170) skruvlimmade, för att få ner tvärkrafterna i dom inre upplagen.

/Göran
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bör ju gå att lösa med nån typ av kortingar mellan reglarna som har plintar under sig. Viktigt är dock att dessa går från plint till plint, och inte är bruten av en annan regel som inte har plint under sig.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Bör ju gå att lösa med nån typ av kortingar mellan reglarna som har plintar under sig. Viktigt är dock att dessa går från plint till plint, och inte är bruten av en annan regel som inte har plint under sig.
Problemet är att han har cc60 och drygt 2 m mellan dom reglar som har plint under sig. På ritningen så ligger tre stycken reglar "i luften" mellan varje som har stöd.

/Göran
 
Ritningen blev lite hastig/knasig, det skall vara två reglar mellan varje regel med stöd för att få cc60. Men med en lång kortling med plint under sig som går mellan reglar med stöd och sedan lösa de två ytterligare som skall in i mellan genom att mellanlanda på kortligen borde inte det i princip ge samma scenario som med en mittenliggande bärlina?
 
U uffe81 skrev:
Ritningen blev lite hastig/knasig, det skall vara två reglar mellan varje regel med stöd för att få cc60. Men med en lång kortling med plint under sig som går mellan reglar med stöd och sedan lösa de två ytterligare som skall in i mellan genom att mellanlanda på kortlingen borde inte det i princip ge samma scenario som med en mittenliggande bärlina?
Ahh, ok . Bilden med rött och blått. Men om att sätta extra stöd på dom röda är ok - varför inte sätta extra stöd på på alla reglar? Då får du en vettig konstruktion med mittstöd på alla reglar.

Och nej, använda kortlingar som bärande element är inte samma som att använda kontinuerliga balkar.

/Göran
 
Jo det är sant, kanske kan lägga plattor under de övriga för att stötta upp.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Om det är görbart så är det sannolikt den bästa vägen framåt.

/Göran
 
Sharky58 Sharky58 skrev:
Ahh, ok . Bilden med rött och blått. Men om att sätta extra stöd på dom röda är ok - varför inte sätta extra stöd på på alla reglar? Då får du en vettig konstruktion med mittstöd på alla reglar.

Och nej, använda kortlingar som bärande element är inte samma som att använda kontinuerliga balkar.

/Göran
Markstöd är inte utbytbart mot förstyvning som en kottling ger!
Kraften ska gå så kort väg som möjligt ner i backen!

Momentarmar på 2 meter kräver ordentliga infästningar och använd ordentligt korrosionsskyddade beslag och skruv komplettera med brickor
Skruvlimma 45x170 så som Göran föreslog men lägg papp ovanpå som fuktskydd
 
Jag var nog kanske inte riktigt tydlig med vad jag avsåg :(
Min avsikt var att alla reglar skulle ha ett stöd - upplag - på mitten. I den röda och blå bilden tolkade jag det som så att den röda "pluppen" var en markplatta och då var mitt förslag att man skulle lägga 9 markplattor till och lägga dom så att alla reglar ligger över två fack.
Behov av eventuella kortlingar för stabilisering i sidled - "tippning" - blandade jag inte in.

Så här:

Röda fyrkanter - markplattor
Gröna cirklar - existerande plintar

Schematisk illustration av reglar med röda fyrkanter som markplattor och gröna cirklar som plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




/Göran
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.