Jag har bott här sedan i höstas men vet inte vad det är för skivor som sitter runt huset och ”täcker” plintgrunden? Dom är tung och ljusgrå men jag kan inte säga vad det är för material :thinking:

Nu har jag byggt ett uterum och behöver måla de skivor som är i uterummet men vet inte vad jag ska köpa för färg:oops:?
Närbild på ljusgråa skivor som täcker plintgrund, möjligen av betong eller cementbaserat material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljusgrå skivor som täcker plintgrunden under mörkbrunt träpanel husvägg och grått trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De må vara de skivor du länkar till men jag kan säga att färg till betong eller puts fungerar INTE :surprised:

Ytan på skivan är helt slät och ”glättig” som hårdplast men det kan ju uppenbarligen inte vara plast!

M mattoys skrev:
Ser ut att vara trossbottenskiva.

[länk]

Ingen aning vilken typ av färg dock, någon som är lä,plig att måla på betong eller puts med?
Jag skulle pratat med en färghandel.
 
Ser mysko ut, det i alla fall inge trossbottenskiva eller annan typ ”minerit”
Det är inte så att det är plast? Fibercementskivor är tunga.
Pröva att måla med vanlig billack på sprayburk, Biltema har massor av nyanser så du borde hitta en som funkar.
Eller så prövar du med en lösningsmedelsbaserad oljefärg, det brukar också bita på det mesta. Oavsett inget vattenbaserat.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Ser ut som plast men de känns för tunga för att vara plast :surprised:

GoC GoC skrev:
Ser mysko ut, det i alla fall inge trossbottenskiva eller annan typ ”minerit”
Det är inte så att det är plast? Fibercementskivor är tunga.
Pröva att måla med vanlig billack på sprayburk, Biltema har massor av nyanser så du borde hitta en som funkar.
Eller så prövar du med en lösningsmedelsbaserad oljefärg, det brukar också bita på det mesta. Oavsett inget vattenbaserat.
 
Elda på skivan med en cigarettändare så märker du om ytan smälter
Men oavsett så borde sprayfärg funka, grafittimålarna använder ju det och det fäster på allt :)
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Smart tips och ja dom kan ju f.n ”tagga” överallt :crysmile::seenoevil:

GoC GoC skrev:
Elda på skivan med en cigarettändare så märker du om ytan smälter
Men oavsett så borde sprayfärg funka, grafittimålarna använder ju det och det fäster på allt :)
 
GoC GoC skrev:
Elda på skivan med en cigarettändare så märker du om ytan smälter
Men oavsett så borde sprayfärg funka, grafittimålarna använder ju det och det fäster på allt :)
De bry sig dock inte om det flagnar och blir fult efter ett halvår.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.