Hej på er där ute! Är det någon som har byggt något av Götenehus så kallade moderna enplanshus? Gärna i Skåne. Vi är sugna på Nysäter, men vill gärna ha info från någon som har erfarenhet av Götenehus. Hur är de att ha att göra med? Prisläge i förh. till andra motsvarande hus? Kvalitet? osv.

Tack på förhand :)
 
Vi bygger fn ett Götenehus, enplans av modernt snitt. Det påminner om katalogens Skogås men är lite special.

Vi har bara goda erfarenheter hittills. (Snart inflyttning)
Götenehus har varit mycket bra att jobba med. Alla kontakter med GH personal i fabrik, sälj o byggledning har varit trevliga och bra. De fel som trots allt uppkommit har hanterats snabbt och juste.

Kvalitetsmässigt ligger nog GH i den övre halvan. I slutänden avgör valet av byggare mer och vi har haft TUR i det avseendet!

Rekommenderas! :)
 
Har precis flyttat in i vårt nya Götenehus, ett 1½-plans. Det är som Negotiator säger att Götenehus håller en ganska hög kvalité men att det mesta hänger på vilka hantverkare man får.
Vi har överlag varit nöjda med våra trots att exakt allt inte blev 100. Dock har Götenehus åtgärdat det mesta som vi klagat på.
Har inte upplevt några av de skräckscenarion som beskrivits på flera ställen i detta forum med inkompetenta hantverkare och säljare utan tvärtom. Sedan kan det säkert variera beroende på kontor/område men i Gbg är allt väl ;)
 
Det här låter ju kanon!

Skall i morgon och titta på visningshus i Täby. De verkar ha gedigna byggen no doubt!

Vi siktar också på ett modernare hus om ca 200 kvm, var ett tag helt inne på att bygga stenhus på egen entreprenad men känns inte som man hinner med det riktigt. Nu skall vi titta på Sparreholm men troligt blir det ett förstorat Karlsholm eller någon av de arkitektskisser 303 eller 313 som finns på hemsidan.

Vitt putsat har vi tänkt med lite träinslag.

Ni som valt Götenehus, har ni valt VEDUM kök med Husqvarna?
 
Japps, det blev till slut Vedum kök med Husqvarna maskiner. Var länge och väl inne på att byta för vi tyckte inte Vedum hade några luckor som tilltalade oss men till slut så "gav vi upp". Såhär i efterhand är vi ganska nöjda.
Husqvarna maskinerna fungerar bra. Har haft de flesta märken tidigare men får nog säga att Husqvarna har riktigt bra kvalité. Vi la inte ner så mycket pengar på att "uppgradera" just vitvaror mer än disk- och tvättmaskin utan räknar med att ev. byta upp oss nästa gång det är dax om vi får andra krav.

En del önskemål och "krav" man har på huset innan avropet är påskrivet backar man på när pengarna räknas ihop. Så var det för oss och så verkar det vara för de flesta. Vitvaror var en sådan post. Känns dessutom lättare att byta spis jämfört med att höja väggliv...

Vi siktar också på ett modernare hus om ca 200 kvm, var ett tag helt inne på att bygga stenhus på egen entreprenad men känns inte som man hinner med det riktigt.
Det är nog ett vettigt beslut. Det blir rätt mycket att stå i ändå. Senaste halvåret har nästan alla tankar varit på bygget med alla val som måste göras. Även efter avropet finns saker såsom färgval, el, kakel/klinker etc som skall stämmas av och väljas. Har bara varit fysiskt närvarande på arbetet....Det är lätt att gå i väggen med husbygge, arbete och familjeliv som alla kräver sin uppmärksamhet.

 
Alla som bygger ett Götenehus måste ha en hemsida.... ;D

Jag är intresserad av att höra mer om materialval och erfarenheter för den som har tid och lust.

Jag resonerar ungefär som Djpa gällande utrustningen, skulle egentligen välja andra märken men det blir nog rätt bra med dessa prylar.
 
Vi kör också standard "märkena", rostfria Husqvarna, samt uppgraderat Vedums kök.
Som sagt: Lägg pengar på sådant som är krångligt/dyrt att ändra. (Läs: Isolerade mellanväggar, putsfasad, alu-fönster, etc...)
Vitvaror kan man/måste man ändå byta inom en inte allför avlägsen framtid. Dock la vi tydligen pengar på det mesta. Vi får ta smällen nu, skall man bygga så skall man bygga som man vill ha det, annars kvittar det, eller? ;)
 
Vi kom snabbt fram till att skulle vi verkligen få exakt som vi ville skulle vi nästintill vara tvungna att vara ekonomiskt oberoende! Var valet mellan två prylar så slog det aldrig fel att man tyckte den dyraste var snyggast. Kanske bara vi som hade "god" smak... ;)

Nu blev det jäkligt bra till slut ändå men visst finns saker som vi skulle vilja uppgradera men kände att det inte fanns pengar för då.

När det gäller materialval så tog vi det mesta standard förutom att vi lade klinker i hela bottenvåninge (ej sovrum och v-rum). Hade bra kontakter med en klinkerimportör så vi fick kanonpriser på riktigt bra klinker. Spottar och el i form av dimmrar/uttag etc. tillkommer ganska sent i processen och Götenehus standard räcker inte långt. Jag och de flesta som vi känner har stannat på c:a 40.000 extra för elen.

 
Hmmm, ytterligare 40 000:-.. >:(
Det plockar på som man säger, vi har ritat in cirka 15-20 infällda spottar, lite extra uttag etc, får se vad det kan kosta....
 
Vi betalade 500:-/spott och sedan tillkom pengar för uttag, rördragning, dimmrar, styrning av utebelysning (skymmningsrelä, rörelsedetektor och programerbar timer). Hade 20 spottar + några till under köksskåp. Summa 38.500 med kvittot.

Uppvärmning tillkom oxå om man skall göra listan över "någorlunda oförberedda utgifter" längre. Summa 5.000. Detta var 5000 utöver det som i kalkylen heter "byggel".
 
Ok, då vet man på ett ungefär. Kan lägga till lite ytterligare:
Återfyllning med stenmjöl istället för fylle på områden där det skall läggas marktegel (garage uppfart, gångar m m), dyrare betong vid gjutning vintertid, stödmurar, fiberduk mellan kappillärbrytande material och mark... etc.
Tack för svaren! Uppskattas, lite i alla fall! ;)
 
Hej, håller precis på att diskutera med Götenehus kring ett modifierat Saltö 2.
Vad är era synpunkter på vad som är värt att lägga extra pengar på?

Ex vis isolerade mellanväggar, hur störande är ljud mellan rum utan isolering?

Hur är er erfarenhet av ljud mellan våningar, dels direkt ljud (bjälklagsöppning) men även stegljud genom bjälklaget? Antar att det är värt några kronor.

/Daniel
 
Vi hade "bara" extra isolering i bjälklaget och det blev hyffsat. Skulle eventuellt satsat på att komplettera det med gips så här i efterhand men det var så satans dyrt.
Körde oxå isolering i mellanväggar och det ångrar jag absolut inte idag.

Isoleringen i bjälklaget och isolering i mellanväggar kan man göra själv under någon helg för Götenehus tar hutlösa priser för det. Det är dessutom både enkelt och ingen åtgärd som påverkar ritningen.
Gipset påverkar däremot ritning med tanke på att golvhöjden höjs så där behöver man synka mer med hantverkarna om man skall göra det själv.

Ljudet i trappuppgång är ju lite svårare att förhindra och det blir en hel del ljud därifrån. Vi har vår "barnavdelning" på ovanvåningen och det låter! "Öppet upp" som är populärt är ingenting som jag skulle rekommendera till barnfamiljer, dels av ljudet och dessutom av fallrisken. Dock är det ju fräckt!

Värt att lägga pengar på är faktiskt oxå garderober (helt emot mitt tidigare argument om vad som är viktigt... ::))! Givetvis inget som har med konstruktion att göra men iom att husen nu för tiden har inga eller få utrymmen för "diverse" så behöver man garderober. Minst 3 per rum! Planerar man in det tidigt är det oxå lättare att få till det med taklister etc. vid fullhöjd.

I övrigt kan man faktiskt byta och ändra sig ganska sent med Götenehus. Det är mer eller minder bara fönster som måste spikas vid avropet. Vi lade ex. till badrumsmöbler 5 veckor innan inflyttning. Inget dom gillar eller pratar högt om men det går!
 
Jaha nu har man varit på egen visning av Sparreholm. Fick låna nyckeln av kontoret i Stocksund så vi lade en timma på visningshuset i Täby. Vi blev positivt överraskade. Lite erfarenheter:

- Bra stor hall, snyggt svart klinker. Bra gästtoa men duschen kan man skippa tycker jag.
- Negativt i tvättrummet var den surrande värmepannan som jag tycktes hördes i hela huset. Den borde man ljudisolera på något sätt.

- Köket var bra planerat, med dock ingen direkt yta för matbord som jag vill ha. Maskinerna OK - trots Husqvarna ;-)

- Snygg öppen spis men det blev lite tätt inpå matbordet. Man borde utöka ytorna lite på bottenvåningen totalt så blir det kanon.

- Vardagsrummet skulle jag vilja ha större och arbetsrummet kan minska ytan.

- Golvet var en björkhistoria, jag tror det är snyggare med ek.

- En röd fondvägg var läckert och generellt sett gav snickerierna samt målning ett mkt bra intryck.

- Trappan blir väldigt brant pga den höga takhöjden, vilket är läckert iofs.

- Allrummet på ovanplan borde bli bättre utan genomgång i bjälklag - det ekade rejält så det tror jag vi skippar. Möbleringen underlättas om man tar bort öppningen.

- Sovrummen var stora och bra förutom det för föräldrar, här bör man lägga lite mer yta.

- Alla rum bör ha inbyggda garderober, 3-4 st, det blir snyggare.

- Jag skulle lägga tvätten på ovanplan och skippa ett sovrum. Vi behöver bara 3 - i detta hus var det 4.

- Fönstren var stora och härliga - bra ljusinsläpp. Värre om man har grannar nära inpå.

- Generellt sett mkt hög standard på väggar, golv, kakel och klinker samt innerdörrar. Coola lösningar. Mycket spottar likaså. Man bör lägga lite extra på intelligent elsystem tycker jag då kan det bli häftigt.

- Utvärtes blir jag lite mer besviken, panelen var inget vidare. Lite smäck som sagt. Vi skall dock ha puts så det ser nog bättre ut. Snygga stuprör.

Sammantaget blev vi positivt överraskade av Sparreholm 180 kvm. Vi vill dock ha lite större och ta bort "hålet" upp till plan 2.

Götenehus känns som en kvalitetsbyggare måste jag säga.
 
Calle:

Bra recension, den är nästan värd en egen tråd. Tråden kan ju heta samlade recensioner på visningshus.

Jag tycker att man fick en bra känsla för Götenehus.

MVH /ByggaiLKPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.