Hej!
Vi har nyligen installerat fönster, pardörrar och en altandörr med Nordanfönster. Vi är väldigt nöjda med produkterna. Hantverkare hade beställt fel glas till altandörr och det blev (frostat) vilket de givetvis tog på sig och skall byta ut mot vanligt glas.
Jag insisterar på att byta hela dörren, medans de säger att det räcker med glaset. Mitt dilemma är att jag tror att isoleringskonstruktion kan försämras om man bara gör ett ingrepp och byter glas istället för hela dörren.

Hoppas på expertråd!

mvh
Andreas
 
inga problem med att byta glaskassetten , det blir inte sämre för det
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Instämmer med tergo. Det är konstruerat så att det ska gå att byta glas.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Det är säkert dyrare att byta glas men ska inte vara ett problem.
Så kolla upp priset.
 
T twoody skrev:
Det är säkert dyrare att byta glas men ska inte vara ett problem.
Så kolla upp priset.

Det ska inte kosta någonting alls.

Andreas80! Andreas80! skrev:
Hej!
Hantverkare hade beställt fel glas till altandörr och det blev (frostat) vilket de givetvis tog på sig och skall byta ut mot vanligt glas.

mvh
Andreas
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det ska inte kosta någonting alls.
Nej inte för ts men för hantverkaren.
 
C
Bör väl tilläggas att det finns viss potential för en klåpare att ställa till det. Sönderbrutna glaslister, gummilister ersatta med silikonfog och felmonterade distansklossar t.ex. är sådant jag noterat.
 
Ja, jag förutsätter att byggaren låter en glasmästare utföra bytet.
 
C
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Ja, jag förutsätter att byggaren låter en glasmästare utföra bytet.
Bra. Förvisso är det professionella "glasmästare" som varit framme även hos oss :mad:
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Ja, jag förutsätter att byggaren låter en glasmästare utföra bytet.
Hej,
Nej, det är något de själva kommer att göra. Allt arbete de har utfört med nya fönster, pardörrar och balkongdörr har varit mycket bra, men det är skillnad mot att byta ut glaset. Jag tryckte på ett helt nytt dörrblad då jag är orolig för att isoleringskonstruktion blir sämre. Har ingen vetenskap bakom det, utan bara något jag bävar för då det betyder ingrepp i en dörr.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Ja, jag förutsätter att byggaren låter en glasmästare utföra bytet.
Menar du med det att du tror en glasmästare monterat glaset från början? Jag hade velat ha någon som är utbildad på företaget att byta deras glas gör jobbet oavsett titel.
 
Ska dom byta hela glaset så ska det göras av en yrkesman glasmästare.
 
B larry78 skrev:
Menar du med det att du tror en glasmästare monterat glaset från början? Jag hade velat ha någon som är utbildad på företaget att byta deras glas gör jobbet oavsett titel.
Nej det tror jag absolut inte. Jag är säker på att det var en fabriksarbetare som monterade glaset.

Om glaset byts på ett fackmannamässigt sätt, så spelar det såklart ingen roll vilken yrkestitel hen har som gör jobbet. Enligt min erfarenhet har de som sätter in fönster i väggen inte kunskapen att byta glas i samma fönster, men det kan ju mycket väl vara så i detta fallet.

Görs det bara på rätt sätt försämras inte dörrens prestanda.
 
  • Gilla
Andreas80!
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.