L
Hej

Har som sagt ett litet förråd som jag skulle vilja bygga om till verkstad. Det jag vill ha hjälp med först och främst är underlaget, dvs få till betonggolv. Som ni ser är det bara grus just nu.

Det enda jag är händig inom är motorer, när det kommer till allt som har med bygg att göra har jag verkligen noll koll. Men jag vill lära mig och tänker fixa det här på egen hand.

Ja, hur gör jag på bästa sätt helt enkelt? Vad behöver jag i materielväg? Förklara gärna som om jag vore 5 år, för det är vad jag är när det kommer till sånt här. Bilder vore toppen.

Hur utrymmet ser ut idag:

https://i.imgur.com/hQgPkiF.jpg
https://i.imgur.com/w8cmluq.jpg
https://i.imgur.com/UATCkV4.jpg

Stort tack!
 
Eftersom du har väggar direkt på gruset så är det bara att blanda betong och källa ut. (y)

Köp grovbetong i säck och hyr en visp på ramirent eller cramo. Med den blandar du en säck i taget i en hink.

//AA
 
L
Lät ju bra. Behöver man inte göra något åt grunden? Skotta bort gruset och lägga makadam istället? Duk?
 
Är det någon grund överhuvudtaget under den där byggningen. Att ha träväggar med syllen direkt på marken och sedan gjuta betonggolv inuti det lär inte hålla många år innan takhöjden börjar minska.
 
Jag skulle ju också kunna rekommendera dig att riva boden och bygga en ny med betonggolv på rätt sätt.

Allt beror på vad du vill ha.

Du frågade efter betonggolv så då blir det betong på golvet.

Det går bra att skotta ut lite grus och skotta in kross ist. (Makadam 8/16 tex. )

Funktionen blir ungefär lika.
Beror på markförhållanden tex.
Är de bra kan det funka att bara gjuta på det grus du har.
Är de dåliga så blir golvet dåligt hur du än gör.
(Men först efter 5-10 år. Typ)

Det går ju även att bygga ett trallgolv istället.
Är det ett alternativ ???

//AA
 
Vill du kunna varmhålla det hela?
I så fall krävs mer jobb
 
L
Det är bara jord under gruset ni ser.

Absolut, riva och bygga nytt hade jag gärna gjort. Det blir ett för kostsamt projekt bara, jag bor inte här året runt. Ska man ha bort all grus för att sen skotta in makadam, eller är det inte så noga? Hur var det med duk, har sett det nämnas på flera ställen? Låter som att det kan vara bra för att hålla bort en del fukt. Armera på den där lilla ytan?

Ang. trallgolv, tror inte det. Betonggolv känns som det mest passande för min lilla verkstad. Syftet är att jag skunna ha någonstans att renovera hojen. Garage dvs.

Nej värme är inte aktuellt.


Tack för era svar.
 
Duk hjälper inte mot fukt.
Däremot hjälper den att olika material inte blandas.
Hur stort är golvet?

//AA
 
Tomture61
Istället för att riva boden varför inte lyfta boden .
Gräv bort gruset + gräv en bit till och skotta tillbaks gruset . Glöm ej markduken mellan grus/mark .
Bygg en sockel av lecasten och isolera med cellplast där golvet ska vara .
Armera och fyll med betong .
OBS grus med fina partiklar (samkross) är ej kapillärbrytande , makadam (10 cm) krävs under golvisoleringen.
 
Redigerat:
Tomture61
Eller skippa betongplattan helt och bygg en torpargrund (trä)
Huset måste höjas här också men du slipper en massa grävande .
Krävs dock betongplintar som måste grävas ned .
 
För dessa behov och förutsättningar kan du lägga byggplast på gruset/under betongen. Det stoppar ev uppträngande markfukt, om det är ett problem.

Gjuter du en betongsula invändigt så är det som heimlaga säger inte troligt att syllen blir så långvarig, men visst kan den klara kanske 20 år, kanske betydligt mer. Beror lite på hur fuktutsatt den är från utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.