Hej

Jag är en nybliven bostadsrättsinnehavare och jag har tänkt låta en målare bredspackla och måla mina väggar. Jag vill gärna att resultatet ska bli bra, och dessutom är jag student så jag vill inte att det ska kosta för mycket. Därför vill jag förbereda lägenheten på rätt sätt innan målaren kommer, och jag har ganska många småfrågor kring det. Ni får gärna påpeka ifall jag har tänkt fel någonstans eller informera om sånt jag inte ens tänkt på. Det gäller en liten lägenhet på 21 kvm. Just nu sitter en tapet som jag har tänkt riva ner innan målaren kommer.

Cirkulära plastbrickor
1. Jag har 2 stycken vita cirkulära plastbrickor på väggarna. Vad kan tänkas gömma sig bakom dem? (Har inte tagit av dem och kollat för vet inte om de fastnar igen om jag försöker sätta tillbaka dem efteråt.) Skulle det möjligen kunna vara hål som målaren kan spackla igen därbakom?

Vit cirkulär plastbricka tillslutande ett hål i en strukturmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hål genom vägg

2. Jag har ett hål genom en innervägg som en internetkabel går igenom. Finns det något snyggare man kan göra åt den typen av hål, eller brukar man låta det se ut så?

Hål i vit vägg där elkabel går igenom vid sidan av en elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönsterbräde och element
3. Jag har ett fönsterbräde och ett element under fönstret. Den vita väggen bakom elementet är lite missfärgad, bland annat finns där en fläck från te. Bör jag montera ner fönsterbrädet och elementet så att målaren kommer åt där bakom?

Elskåp

4. Bredvid ena elskåpet i hallen är det lite hål i väggen. Finns det något bra att göra åt det eller brukar man bara låta det vara så?

Skadad vägg vid element med sladd genom spricka och missfärgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskeringstejp

5. Jag ser att när det tidigare har målats har det kommit färg på bland annat fönsterbräde och elskåp. Bör jag sätta maskeringstejp över dessa och liknande innan målaren kommer?

Taket

6. I taket har det tidigare suttit en takkrona samt lister. Jag har tagit/kommer ta bort dem, och under syns blå färg samt gips och hål. Kommer det krävas två (eller tre?) lager färg över det blå? Bör jag i så fall slipa bort gipset och spackla hålen själv och lägga ett första lager vit färg över det blå före målaren kommer? Tänker att det kan bli dyrt om hen måste komma flera gånger.

Tak med gammal belysningsinstallation och oslipade spackelområden där en takkrona tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lister
7. I lägenheten har jag lister i olika vita färger. Jag hade gärna haft alla i samma vita färg. Går det att måla över listerna? Måste jag i så fall slipa dem först eller lägger jag bara ett till lager färg ovanpå det nuvarande?

Lampknappar
8. Jag har gulnade lampknappar i lägenheten. Jag vill byta ut dem mot nya vita lampknappar. Bör jag hitta nya lampknappar före målaren kommer eller räcker det att jag monterar av själva plasthuset så att målaren kommer åt att måla intill metallbrickan under? Kommer de nya lampknapparna gå att montera på de gamla metallbrickorna eller finns det risk att jag behöver byta ut metallbrickorna också? Jag har en typ av metallbricka som är 7.2 x 7.2 (cm). Den har fyra hål i sig som plasthuven klickar i. I sidled är dessa 3.5 cm ifrån varandra. Är det någon som vet vad för typ av bricka detta är? Se fösta bilden. Den andra typen av lampknapp ser ut som på andra bilden. Är det någon som vet vad den modellen heter?

En hand håller en avtagen vit plastbricka framför en vägg där en exponerad metallbricka är fastmonterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggströmbrytare med dubbla knappar på ojämn vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönster och dörr
9. För att spara in pengar har jag tänkt mig att jag målar dörr och fönster själv. Kan jag måla direkt på den gamla färgen eller bör jag slipa? Vad kan jag använda för att ta bort de rester av blå färg på dörrens glas?

Färgklumpar och blått märke vid kanten av en inspektionslucka i en vägg med reflektion av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en vit dörrkarm med flagande färg och ett dörrgångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inspektionsluckor
10. Hur målar man inspektionsluckor snyggt? Jag har 2 stycken. Bild på den ena.

Vit rektangulär inspektionslucka på en texturerad vägg med synliga kanter och sprickbildningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den undre kanten tycker jag ser ok ut för där slutar färgen på ett slätt vis. Den högra kanten tycker jag ser ful ut för där ligger färgen i klumpar. Bör jag ta bort (skrapa?) färgklumparna i kanterna före målaren kommer så att hen kan måla dem slätt?

Färgval

11. Jag har tänkt fråga om referens efter målare i Lund i forumet snart. Jag undrar hur det går till när jag väl har hittat en målare. Har målaren ett antal färger som jag väljer från eller bör jag ha hittat en färg i förväg? Mitt rum har lite olika vita nyanser för tillfället så vill inte bara ta "samma färg som innan."

Hälsosam färg
12. Jag skulle gärna vilja att målaren målar med en färg som inte har några gifter i sig. Är det någon som har tips på färgmärken som är hälsosamma men helst inte särskilt dyra?

Möbler

13. När målaren spacklar och slipar lär det komma damm i rummet, så jag gissar att jag bör skydda mina möbler. Eftersom jag bor i en etta (21 kvm) kan jag inte flytta möblerna till något annat rum. Då jag är allergisk mot bland annat damm vill jag inte lämna textilier eller säng i rummet. Brukar målaren vilja att rummet är helt tomt om hen ska måla både väggar och tak? Eller kan man lämna "hårda" möbler i mitten på golvet? Hur lång tid kan jag räkna med att det tar?

Kabelledningar

14. I köket går mina elkablar inuti kabelkanaler vilka jag tycker är fula. Jag tror det skulle se bättre ut om kablarna syns. Vad tror ni? Jag funderar på att ta bort kabelkanalerna innan målaren kommer så att hen kan måla även bakom kablarna (där färgen är gul). Jag har även en del andra kablar som är fastsatta längsmed lister i lägenheten. Bör jag lossa på dem så att målaren kommer åt att måla bakom?


Vit vägg med mindre märken och skador nära dörrkarm och fönsterbräde, i behov av målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg och tak möts med synliga rör och kablar längs en list, inspektionsluckans kant och te fläckar på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack så mycket för svar! (Ber om ursäkt för att det blev så många frågor, är första gången jag ska anställa en hantverkare.)
 
  • Vit cirkulär plastbricka på en texturerad vägg, möjlig täckplatta för underliggande installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med vitmålad ojämn vägg och brunfläckade lister, omringar av mobil eldosas grå kanter och vita rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

1. Eldosor. Ta bort locken så målaren kan måla lätt. Köp sedan nya eller återanvänd de gamla.

2. Lagas med tex Latexfog. Målaren löser det.

3. Går det lätt att montera ned så gör det. Ett vattenburet element är lite overkill att ta med. Det beror på hur det ser ut. Normalt tar man inte bort sådant vid ommålning.

4. Målaren löser det med latexfog.

5. du kan maskera själv. Annars gör målare det om det behövs. Vissa är slarviga så upplys honom eller henne hur du vill ha det.

6. Målaren kommer behöva komma flera gånger. Två spacklingar och två strykningar är 4 besök. Två lager färg brukar räcka.

7. beror på. Är det färdigmålade lister krävs att de slipas lätt. Det skulle jag generellt rekommendera för god vidhäftning. Även tvätt behöver göras.

8. dessa bör bytas innan. Annars är risken att märken efter de hamla synd om du byter efter målning. Du måste även byta insatsen.

9. använd en vattenbaserad snickerifärg. Liten roller samt ett tråg gör det lättare. Slipa lite och tvätta. Hur det fäster beror på vad det är för gammal färg. Färg på glaset tas bort med ett rakblad.

10. Målas med snickerifärg.

11. prata med målaren. Du bör gå och kolla på färger i en färghandel och välja en NCS-kulör. 0500-N är idag mkt populär.

12. Dagens vattenbaserade färger är miljövänliga iaf. Jag kan inte så mkt om det men det skulle jag inte oroa mig för.

13. Han behöver komma åt alla väggar. Ställ allt i mitten och täck med plast. Tejpa mot golvet så det blir rätt.

14. det är många kablar. Be honom foga och måla in listerna istället.
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
Tack så mycket!
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
1. Eldosor. Ta bort locken så målaren kan måla lätt. Köp sedan nya eller återanvänd de gamla.

2. Lagas med tex Latexfog. Målaren löser det.

3. Går det lätt att montera ned så gör det. Ett vattenburet element är lite overkill att ta med. Det beror på hur det ser ut. Normalt tar man inte bort sådant vid ommålning.

4. Målaren löser det med latexfog.

5. du kan maskera själv. Annars gör målare det om det behövs. Vissa är slarviga så upplys honom eller henne hur du vill ha det.

6. Målaren kommer behöva komma flera gånger. Två spacklingar och två strykningar är 4 besök. Två lager färg brukar räcka.

7. beror på. Är det färdigmålade lister krävs att de slipas lätt. Det skulle jag generellt rekommendera för god vidhäftning. Även tvätt behöver göras.

8. dessa bör bytas innan. Annars är risken att märken efter de hamla synd om du byter efter målning. Du måste även byta insatsen.

9. använd en vattenbaserad snickerifärg. Liten roller samt ett tråg gör det lättare. Slipa lite och tvätta. Hur det fäster beror på vad det är för gammal färg. Färg på glaset tas bort med ett rakblad.

10. Målas med snickerifärg.

11. prata med målaren. Du bör gå och kolla på färger i en färghandel och välja en NCS-kulör. 0500-N är idag mkt populär.

12. Dagens vattenbaserade färger är miljövänliga iaf. Jag kan inte så mkt om det men det skulle jag inte oroa mig för.

13. Han behöver komma åt alla väggar. Ställ allt i mitten och täck med plast. Tejpa mot golvet så det blir rätt.

14. det är många kablar. Be honom foga och måla in listerna istället.
J Johan456 skrev:
1. Eldosor. Ta bort locken så målaren kan måla lätt. Köp sedan nya eller återanvänd de gamla.

2. Lagas med tex Latexfog. Målaren löser det.

3. Går det lätt att montera ned så gör det. Ett vattenburet element är lite overkill att ta med. Det beror på hur det ser ut. Normalt tar man inte bort sådant vid ommålning.

4. Målaren löser det med latexfog.

5. du kan maskera själv. Annars gör målare det om det behövs. Vissa är slarviga så upplys honom eller henne hur du vill ha det.

6. Målaren kommer behöva komma flera gånger. Två spacklingar och två strykningar är 4 besök. Två lager färg brukar räcka.

7. beror på. Är det färdigmålade lister krävs att de slipas lätt. Det skulle jag generellt rekommendera för god vidhäftning. Även tvätt behöver göras.

8. dessa bör bytas innan. Annars är risken att märken efter de hamla synd om du byter efter målning. Du måste även byta insatsen.

9. använd en vattenbaserad snickerifärg. Liten roller samt ett tråg gör det lättare. Slipa lite och tvätta. Hur det fäster beror på vad det är för gammal färg. Färg på glaset tas bort med ett rakblad.

10. Målas med snickerifärg.

11. prata med målaren. Du bör gå och kolla på färger i en färghandel och välja en NCS-kulör. 0500-N är idag mkt populär.

12. Dagens vattenbaserade färger är miljövänliga iaf. Jag kan inte så mkt om det men det skulle jag inte oroa mig för.

13. Han behöver komma åt alla väggar. Ställ allt i mitten och täck med plast. Tejpa mot golvet så det blir rätt.

14. det är många kablar. Be honom foga och måla in listerna istället.
Lite följdfrågor har dykt upp.
11. Jag var och hämtade olika vita "färgchips" på Colorama idag. Jag har hittat en nyans som jag tycker är en bra kompromiss mellan de gulaktigt vita köksluckorna, den gulaktigt vita ytterdörren och mina blekare vita plissegardinsskenor. (Egentligen hade jag föredragit en mindre gul vit, men tycker det viktigaste är att ingenting skär sig). Kulören heter JOTUN 8395 Hvit Komfort. Går det att översätta den kulören till NCS-systemet du använde? Var hittar jag annars färgchips med NCS-systemet? Jag ska förresten kolla på färgerna i fler ljus och även be en kompis titta, så kan hända att jag ändrar uppfattning om vilken som passar bäst. Ska även ta mig till en lampknappsaffär (ska nog börja kalla det strömbrytare som alla andra ) så att jag kan jämföra med deras vita.

9. Angående dörren så tackar jag för tipset, var lättare än väntat att skrapa bort färgen med en spisskrapa.

7. Tvättar jag listerna med tvål och vatten? Mitt mjukaste sandpapper är 240. Är det lagom? Har även 80, borde jag börja slipa med det först? Jag antar att jag inte behöver få bort all den gamla färgen, eller ska all bort? Är det efter jag har slipat klart som jag ska tvätta listerna? Och sedan låta torka innan jag målar?
 
11. Den färgen du fått prov på verkar ha färgkoden NCS 0802-G94Y.
Det är ingen jag känner till eller vet något om. Egentligen gäller det att hitta en färg du gillar.

7. Nej, använd något som färghandeln, typ Jotun säljer. Tvål lämnar fettrester. 240 fungerar nog, det är int men det räcker i princip att dra slippappret några gånger fram och tillbaka, du ska inte slipa bort färgen bara rugga upp den lite. Tvätta efteråt.
 
  • Gilla
Bo arnold och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.